به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، کنایههای محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران از قبل ورود به صحن علنی شورا و در جمع خبرنگاران آغاز شد. هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره احتمال متوقف شدن اجرای طرح ترافیک در تهران پرسید، اظهار کرد: «ستاد کرونا در این خصوص تصمیمگیری میکند و ما از آنجایی که نظراتمان وتو میشود، نظری در این خصوص نمیدهیم و شأنمان را حفظ میکنیم.»
هر چند زالی فرمانده ستاد استانی کرونا پیش از این در صحن شورای شهر تهران حضور پیدا کرده و نظرات اعضای شورا را شنیده و آنها را در جریان اوضاع پایتخت قرار داده بود، اما ورود اعضای شورای شهر به مقولههای آماری کووید۱۹ در تهران و نقد سیاستهای مقطعی دولت برای مدیریت کرونا در پایتخت، محل چالش بین شوراییها و وزارت بهداشت بوده است.
بیشتر اعضای شورای شهر تهران معتقدند لغو طولانیمدت اجرای طرح ترافیک منجر به تشدید ترافیک تهران و افزایش میزان ازن در هوای پایتخت شد؛ در حالی که تاثیر اجرای طرح ترافیک بر شیوع کرونا در تهران را ناچیز میدانند. این نظری است که ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر هم در مخالفت با لغو دوباره طرح ترافیک تهران، در گفتگو با همشهری آنلاین تایید کرده است. با این حال، هر روز پالسهایی از سوی استانداری و مدیران سلامت برای لغو دوباره طرح ترافیک میآید. و حالا محسن هاشمی در واکنش به کسب نظر وی درباره لغو یا تداوم اجرای طرح ترافیک تهران، به اصطلاح خود را حفظ کرده و از ابراز نظر پرهیز کرده است.
روز شوخی و کنایه محسن هاشمی به پشت درهای صحن شورا ختم نشد. زمانی که مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از شناسایی تنها ۲۰۰ اتوبوس نو در ایران خبر داد و گفت همه شهرداریها در حال رایزنی برای خرید این اتوبوسها هستند بنابراین اگر تهران تعلل کند، شهرداری سایر شهرها نسبت به خرید این تعداد محدود اقدام میکنند، رئیس شورای شهر را به واکنش واداشت.
هاشمی در این واکنش غیرمستقیم، گریزی به رابطه دولت و شهرداری زد. رابطهای که حداقل به قدمت سه دوره ریاست جمهوری، بین یک شهردار و دو رئیس جمهور (احمدینژاد و قالیباف و روحانی و قالیباف) روی خوش به خود ندید و شاید همین شکرابی رابطه دولت و شهرداری بود که باعث شده تا بارها از مدیران شهری بشنویم که سالهاست حتی یک اتوبوس نو به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه نشده است.
البته در دوره دوم ریاست جمهوری حسن روحانی، شاهد بودیم که شهردار تهران برای حضور در جلسات هیات دولت دعوت میشد و سنتی که قبل از دولت احمدینژاد برای حضور شهردار پایتخت در هیات دولت وجود داشت، دوباره احیا شد. همین چراغ سبزی بود تا امیدها برای جلب حمایتهای دولتی جهت اداره بهتر و تحول در تهران زنده شود. اما به تازگی و در پی اقدام شهرداری به تخریب یک نیم طبقه از ملک منتسب به نهاد ریاست جمهوری در جماران، دوباره حاشیهها درباره تیره شدن روابط دولت و شهرداری، زنده شد و حتی معدود موارد عدم حضور حناچی در جلسه هیات دولت، به عنوان نشانهای بر این تیرگی روابط قلمداد گشت؛ هر چند شهردار تهران به این حواشی واکنش نشان داد و تاکید کرد که فضای همکاری همچنان برقرار است.
با این سابقه، محسن هاشمی امروز در زمانی که ارائه گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران درباره مصائب خرید اتوبوسهای نو برای پایتخت تمام شد، به شوخی خطاب به محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: «اگر سالاری بگذارد که آن نیم طبقه ساخته شود، میتوان ۹۰ درصد اعتبارات دولتی را زنده کرد.» سالاری نیز خطاب به هاشمی گفت: «گردن من نیندازید». هاشمی در پاسخ گفت: «اتوبوس برای تهران به نیم طبقه میارزد.»
آن «نیم طبقه» همان نیم طبقهای بود که به تازگی به دستور شهرداری در ملک منتسب به نهاد ریاست جمهوری در جماران تخریب شده است و محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز روز گذشته در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «شنیدهها حاکی است که موضوع لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران در جلسه امروز شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مطرح شده است اما فعلاً به تصویب نرسید البته اصرار نهاد ریاست جمهوری برای لغو این محدودیت همچنان پابرجاست. ضمنا بر خلاف رویه معمول از نمایندگان شورای شهر تهران برای حضور در این جلسه دعوت به عمل نیامده بود.»
نظر شما