به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سید مناف هاشمی صبح امروز در حاشیه جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران در مورد وضعیت طرح ترافیک با بیان اینکه اساس طرح ترافیک یک بحث انضباطی است که سابقه طولانی دارد و هدف آن کاهش تراکم خودرو و آلودگی در مرکز شهر بوده، گفت: نبود طرح ترافیک علاوه بر تشدید آلودگی هوا، سفرهای بیهدف به حوزه مرکزی شهر را افزایش میدهد که این مسئله آسیبزا است و باعث نشر ویروس میشود اما بارها اعلام کردیم که ما در مورد وضعیت طرح ترافیک تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم.
معاون حمل و نقل شهردار تهران در پاسخ به این سوال که حمل و نقل عمومی در شیوع کرونا تأثیرگذار بوده یا خیر، گفت: من نمیتوانم در مورد علل شیوع بیماری و چرایی افزایش آمار صحبت کنم اما همان زمان بررسیها نشان داده بود که با فعال شدن مشاغل و عادی شدن زندگی تا سقف ۱۰ درصد بار ترافیکی مترو و اتوبوس افزایش پیدا میکند که آمارها نشان میدهد فعلا در همان سقف هستیم.
مناف هاشمی با بیان اینکه شهرداری تهران از ابتدای شیوع کرونا برنامههای مهار خود را آغاز کرده بود و در هفتههای اخیر نیز این موضوع تشدید شده است، گفت: در خطوط انبوهبر مثل مترو و اتوبوس استفاده از ماسک ۹۷ الی ۹۸ درصد است اما موضوع رعایت فاصلهگذاری اجتماعی به نیاز سفر ارتباط دارد و برای انجام این مهم باید تعداد وسایل حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کند.
معاون شهردار تهران همچنین از رایزنی برای قرارداد ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید و ۲۱۰ دستگاه واگن مترو خبر داد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه امروز لایحهای را به صحن شورا آوردیم که بر اساس آن اختیارات مجمع اتوبوسرانی شهر تهران افزایش پیدا میکند، گفت: درخواست کردیم که سقف اختیاراتمان تا ۲۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند که خوشبختانه موافقت شد.
وی با بیان اینکه اورهال یک دستگاه اتوبوس ۴۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و تعمیر اساسی ۱۰ اتوبوس حدود چهار میلیارد تومان میشد که از حجم اختیارات شرکت واحد اتوبوسرانی بیشتر بود، افزود: حالا با مصوبه امروز شورا اختیارات مجمع ۱۰ برابر شده و میتوانیم گامهای بهتری در راستای نوسازی و بهسازی اتوبوسها برداریم.
معاون حمل و نقل شهردار تهران با بیان اینکه برنامه داریم که هزار دستگاه اتوبوس را اورهال کرده و قرارداد خرید هزار دستگاه اتوبوس نو را نیز تا پایان سال به نتیجه برسانیم، گفت: البته این فرایند سختی است چرا که باید کارخانجات تولید اتوبوس احیا شوند که زمانبر است.
مناف هاشمی در مورد کمبود واگن در شبکه مترو نیز با تأکید بر اینکه ۱۴۰۰ واگن کم داریم، تصریح کرد: البته در حال تنظیم قرارداد ساخت ۲۱۰ دستگاه واگن با شرکت واگنسازی تهران هستیم و این در حالی است که قرارداد تولید ۶۳۰ واگن نیز که سه سال پیش در دولت به تصویب رسیده بود اخیرا با کمک بانک مرکزی به نتیجه رسیده است اما از آنجایی که ۲۴ ماه طول میکشد که این ۶۳۰ واگن در اختیار ما قرار گیرد، به خرید و تولید ۲۱۰ دستگاه امیدوارتر هستیم که البته باید قرارداد آن امضاء شود و پیش پرداخت را بپردازیم.
نظر شما