یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

علی جوادی: مربی پرتغالی باز هم برای دنیای فوتبال خبرساز شد. انگار خوزه مورینیو با خود عهد بسته که هر چند روز یک بار، داستانی تازه برای صفحه اول روزنامه‌ها بنویسد

مورینیو بلافاصله پس از قهرمانی با پورتو در لیگ قهرمانان اروپا به چلسی پیوست‌ و تقریبا از همان زمان حاشیه‌سازی‌های این مربی برای دنیای فوتبال آغاز شد.

مردی که نام کامل او خوزه ماریو دوس سانتوز فلیکس مورینیو است، در 26 ژانویه 1963 در ستوبال پرتغال به دنیا آمد. کودکی او چندان پر از خاطره‌های فوتبالی نبود و به همین دلیل در کارنامه‌اش به هیچ عنوان بازی در تیم‌های حرفه‌ای دیده نمی‌شود. کار به عنوان مترجم در بارسلونا چندان به مذاق او خوش نیامد چون کارنامه‌‌ای برای او محسوب نمی‌شد. سرانجام توانست در سال 2000 به عنوان مربی در بنفیکا مشغول شود؛ اما این باشگاه را هم به هوای نفر اول بودن در باشگاهی کوچکتر رها کرد.  2 سال مربیگری در لیریا، سکوی پرتاب او به سمت یکی از 2 باشگاه پرطرفدار پرتغال شد و او در سال 2002 به پورتو پیوست.

قهرمانی در لیگ برتر پرتغال با شانس او در قرعه‌کشی لیگ قهرمانان فصل بعد همراه شد تا او مرحله‌های لیگ قهرمانان را با بازیکنانش طی کند. بازیکنانی که دکو، کاروالیو، بوسینگوا، کاشتینیا، مانیش، فریرا، و نونو والنته و خیلی‌های دیگردر آن حضور داشتند. پیروزی قاطع 3 بر صفر بر موناکو پایان فصل 2004-2003 بود تا مورینیو را همراه بازیکنانش به تیم‌های بزرگ اروپا بفرستد. این پیروزی در حالی رقم خورد که 56 درصد بازی دراختیار موناکو بود؛ اما مورینیو آنقدر هوشیار بود که تیمش را در عین برتری عددی حریف در میدان، پیروز کند.

حضور در چلسی اگرچه در ابتدا شیرین بود و آبی‌های لندنی را پس از نیم قرن به قهرمانی لیگ برتر انگلیس رساند؛ اما ناکامی در لیگ قهرمانان چیزی نبود که رومن آبراموویچ پولدار از آن بگذرد. بالا گرفتن اختلافات او و آبراموویچ باعث جدایی این مربی از چلسی شد تا گرانت جای او را بگیرد. فردی که چند روز پیش فقط چند ثانیه تا بزرگترین افتخار زندگی خود فاصله داشت و تری، با هدر دادن پنالتی تمام رویاهای او را به باد داد و باعث اخراج او از چلسی شد. مورینیو که یک سال پیش از چلسی اخراج شد تاکنون تیم‌های بزرگی را برای خود نشان کرده که هر بار به دلیلی حضور او در آن باشگاه را منتفی کرده است.

حتی برخی از مدیران اصلا راضی به گفتگو با او نشدند تا او که گفته می‌شد حتی یک هفته هم بیکار نمی‌ماند و با توجه به شرط باشگاه چلسی برای پرداخت همه حق و حقوق او (کار نکردن در لیگ برتر تا یک سال) بلافاصله در یکی از لیگ‌های ایتالیا یا اسپانیا به کار گرفته می‌شود، پس از یک سال هنوز به دنبال تیم بگردد.

داستان تازه
ایمیل مورینیو به میشل اسین که ناخواسته به مطبوعات انگلیس کشیده شد، جنجال تازه خوزه برای اهالی فوتبال بود. او برای اسین نوشت تا یک روز دیگر به اینتر میلان ایتالیا خواهد پیوست. این ادعا درست چند روز پس از قهرمانی اینتر در لیگ سریA ایتالیا مطرح شد. طبق آنچه اسین به روزنامه سان گفته بود، مورینیو معتقد است موراتی مرد همه کاره اینتر، دیگر همکاری با روبرتو مانچینی را به صلاح دو طرف نمی‌داند و به همین دلیل به دنبال فرد دیگری برای کسب افتخارات اروپایی است. البته در این میان پیشنهادهای مختلف برای مانچینی را هم نباید نمادیده گرفت.

 باید دید موراتی با چه هدفی مورینیو را که با وجود همه ابزارهای لازم، در کسب موفقیت اروپایی برای چلسی ناکام مانده بود را برای تیم خود انتخاب کرده است. شاید هم این، پروژه‌ای تازه برای مورینیو است تا خود را بر سر زبان‌ها بیندازد.

گاتزتا: خوزه می‌آید
روزنامه گاتزتا دلواسپورت در این باره نوشت: با توجه به مشخص نبودن وضعیت روبرتو مانچینی در تیم اینترمیلان خبرهای زیادی در مورد رفتن سرمربی سابق چلسی به این تیم گزارش شده است. او به نراتزوری‌ها می‌پیوندد.

مانچینی هنوز موضع خود را مشخص نکرده است و ممکن است در تابستان از اینتر برود. در همین حال مورینیو که بی‌کار و منتظر تیم جدیدی است، به اسین گفته فردا با اینترمیلان قرارداد امضا خواهد کرد.

گاتزتا در ادامه گزارش خود: مورینیو بعد از فینال لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا با ارسال پیامی الکترونیک به اسین نوشت: میشل همه شما با وجود شکست مقابل منچستریونایتد بازیکنان بزرگی هستید. دوشنبه با اینترمیلان قرارداد امضا می‌کنم و امیدوارم روزی تو هم به اینتر بیایی.

مورینیو در حالی برای پیوستن اسین به اینتر ابراز تمایل کرده که بازیکن مورد علاقه او یعنی فرانک لمپارد تنها چند روز پیش با عقد قراردادی 4 ساله به اینتر پیوسته و گاتزتا حتی این قرارداد را هم، سفارش مورینیو تلقی می‌کند.

گاردین: مورینیو برمی‌گردد
در شرایطی که رسانه‌های ایتالیایی، خوزه مورینیو را در اینتر می‌بینند، روزنامه گاردین در مصاحبه‌ای جنجالی این سرمربی پرحاشیه را به چلسی برمی‌گرداند.

گاردین در گفت‌وگو با مورینیو از این مربی اعتراف گرفت که آبراموویچ پس از اخراج گرانت، با او تماس گرفت و ضمن پیشنهاد قراردادی نجومی، اتومبیلی 2میلیون یورویی را هم به او پیش‌کش کرد.

گاردین پس از این گفت‌وگو نتیجه‌گیری کرد مورینیو حتی اگر برای تسویه حساب با برخی افراد در لیگ برتر هم باشد، به چلسی برمی‌گردد.

رنجرز، قهرمان جام حذفی اسکاتلند
تیم فوتبال گلاسگو رنجرز که در لیگ برتر اسکاتلند مقهور قدرت سلتیک شده بود، در فینال جام حذفی این کشور به برتری رسید تا فاتح جام حذفی این اسکاتلند شود.

رنجرز در فینال، حریف دسته اولی خود کویینز آو ده سوت را با نتیجه 3 بر 2 شکست داد و قهرمان شد. رنجرز که 3 روز پیش، قهرمانی لیگ برتر اسکاتلند را به همشهری و رقیب دیرینه خود سلتیک داداه بود، در جام حذفی جبران مافات کرد و فاتح جام شد تا کمی تماشاگران خود را آرام کند.

دوگل کریس بوید، کمک بزرگی به رنجرز بود تا این تیم در برابر حریف ناشناس  خود به برتری برسد.رنجرز که این فصل تا فینال جام یوفا هم پیش رفته و در فینال، جام را به ‌زنیت سن‌پترزبورگ واگذار کرده بود، این بار دیگر نمی‌خواست مانند دو جام لیگ برتر اسکاتلند و جام یوفا، در روز آخر مغلوب شود و با حمایت تماشاگران خودی، به پیروزی سید.

گرانت اخراج شد
سرانجام مردی که هیچ سابقه‌ پرافتخاری در کارنامه مربیگری او دید نمی‌شد و به دلیل روابط خوبش با رومن آبراموویچ، جای خوزه مورینیو را در چلسی گرفته بود، از این تیم اخراج شد.
آورام گرانت که به دلیل اختلاف نظر موریبنیو با آبراموویچ و در نهایت با اخراج مورینیو توسط مالک روسی باشگاه، به سرمربیگری چلسی رسیده بود، عصر دیروز از این باشگاه اخراج شد.

نکته جالب در این ماجرا رابطه او با جان تری کاپیتان چلسی بود. او در روزهای ابتدایی حضور در چلسی توسط بازیکنان این تیم پذیرفته نمی‌‌شد و پس از گفتگوی طولانی با جان تری، رضایت او را جلب کرد تا کاپیتان، بازیکنان را به ادامه کار در این تیم راضی کند.

اما تقدیر این گونه نوشته شده بود که همین بازیکن با از دست دادن آن پنالتی سرنوشت‌ساز در فینال لیگ قهرمانان، ناخواسته مقدمات اخراج او را از باشگاه فراهم کند.
باشگاه چلسی در اطلاعیه‌ای که در سایت رسمی این باشگاه منتشر شده، اعلام کرد کمتر از یک هفته دیگر سرمربی جدید این تیم معرفی خواهد شد.

کد خبر 52988

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز