اگرچه دکتر عباس حسنی، رئیس اورژانس کشور با اشاره به تاکید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بهرهگیری از خدمات مراکز آمبولانس خصوصی این خبر را اعلام میکند، اما به نظر میرسد در آییننامه جدید، نقشی بیش از گذشته به آمبولانسهای خصوصی داده نشده و تنها نظارت و ساماندهی وضع موجود مورد نظر بوده است.
دکتر حسنی به همشهری میگوید: طبق آییننامه جدید، تمام آمبولانسهای خصوصی کددار میشوند و باید ضوابط و استانداردهای ملی را رعایت کنند.
وی ادامه میدهد: هم اکنون ۲۵ مرکز آمبولانس خصوصی با بیش از ۱۰۰ خودروی ویژه مشغول فعالیتاند و در آینده نزدیک شهرستانهای کشور نیز ناوگان آمبولانس خصوصی خواهند داشت.
دکتر رضا دهقانپور، رئیس اورژانس تهران با اشاره به تدوین پروتکلهای ایجاد مرکز فرماندهی آمبولانس خصوصی در تهران، از نوسازی و اصلاح ناوگان آمبولانس خصوصی براساس استانداردهای تعریف شده، خبر میدهد و به همشهری میگوید: مجوزهای جدید مراکز آمبولانس خصوصی براساس دارا بودن استانداردهای لازم صادر میگردد و اگر غیراز این باشد، از فعالیت آنها جلوگیری میشود.
دهقانپور با اشاره به نظارت جدی تیم بازرسی وزارت بهداشت در بررسی وضعیت آمبولانسهای خصوصی، میافزاید: چنانچه تیم بازرسی از غیراستاندارد بودن این آمبولانسها گزارش دهد، برخورد لازم با آنها صورت میگیرد.
وی، در عین حال به سرمایهگذاری لازم برای نوسازی ناوگان آمبولانس خصوصی اشاره کرده و اضافه میکند: وزارت بهداشت معتقد است باید فرصت لازم به این مراکز داده شود تا نسبت به نوسازی آمبولانسها اقدام کنند.
تحول در آمبولانسهای خصوصی به همین موارد محدود نمیشود.
سیدامیر موسوی نایب رئیس مرکز مدیریت آمبولانسهای خصوصی تهران، با بیان اینکه درصدد هستیم مرکز فرماندهی جابهجایی بیمار (دیسپج) راهاندازی شود، میگوید:
آئین نامه دیسپچ (اپراتور) مراکز آمبولانسهای خصوصی تهران تدوین شده و درصورت تصویب آن در وزارت بهداشت و درمان، با راهاندازی مرکز مدیریت آمبولانسهای خصوصی، از این پس فعالیت آمبولانسهای خصوصی در چارچوب قانون و با نظارت دقیق دولتی انجام میشود.
وی با عنوان این مطلب که تمامی امکانات و تجهیزات مورد نیاز این مرکز آماده است، میافزاید: نوشتن آیین نامهای که با شرایط امروز قابلیت اجرایی داشته باشد، وقت میبرد و همین مسئله تا حدود زیادی موجب تاخیر در راهاندازی مرکز فرماندهی جابهجایی بیمار شده است.
او درباره حفظ جایگاه و بقای آمبولانسهای خصوصی و ارزشمند کردن خدمات آنها میگوید: براین اساس با تلاش شبانه روزی و دریافت آمارهای روزانه مراکز آمبولانسهای خصوصی و گرفتن آمار پذیرش بیمارستانها، از این پس در عمل از نوع عملیات انتقال بیمار آمبولانسهای خصوصی در استان مطلع میشوند، اما آنچه به ما مربوط نمیشوند، سیستم پذیرش بیمارستانی و چک کردن پزشکان برای جلوگیری از انجام عمل خلاف و قاچاق حمل بیمار است، که این نظارت نیز فقط برعهده وزارت بهداشت و درمان است.
موسوی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته با تشکیل ستاد ساماندهی آمبولانسهای خصوصی، متخلفان و مراکز غیرمجاز را شناسایی کردیم، خاطر نشان میکند: ما حتی تصمیم داشتیم فضای پلیس امنیتی فرضی را در آمبولانسها به وجود آوریم تا بدانیم هر آمبولانس با چه امکانات و در چه شرایطی و چه نقاطی حرکت میکند و در نهایت مرکز مدیریت عالیهای را با عنوان مرکز مدیریت آمبولانسهای خصوصی (دیسپچ ۶۴۶۴) به وجود آوردیم تا همه مراکز زیر پوشش یک مرکز واحد به فعالیت بپردازند و در نتیجه با تلاش اداره بازرسی اورژانس تهران ۸۰ دستگاه آمبولانس خصوصی بدون مجوز شناسایی و متوقف شدند.
براساس آیین نامه جدید کلیه مراکز درمانی موظف هستند برای انتقال هر بیمار با مرکز مدیریت آمبولانسهای خصوصی تماس بگیرند. مرکز مدیریت با گرفتن مشخصات بیمار، از بیمارستانی که باید بیمار به آن منتقل شود پذیرش میگیردو درصورت نیاز مشاوره پزشکی نیز میدهد.
پس از انجام این ماموریت، بیمار باید در کوتاهترین زمان ممکن و با آمبولانس استاندارد و متناسب با وضع بیمار به بیمارستان مورد نظر منتقل شود. در این آیین نامه زمان طلایی انتقال بیمار زیر ۱۰ دقیقه تعیین شده است.
همچنین در آییننامه موجود، وظایف آمبولانس خصوصی کاملا متفاوت با اورژانس 115 تعریف شده و وظیفه بخش خصوصی، تنها حمل بیماران غیراورژانسی ذکر شده است.
بهعنوان مثال انتقال بیمار اورژانسی از یک شهرستان به شهرستان دیگر از شرح وظایف اورژانس 115 نیست بلکه انتقال بیمار از منزل به بیمارستان و مراکز درمانی از جمله وظایفش است.
با اینحال، غلامرضا قاسمی، دبیر مرکز آمبولانسهای خصوصی تهران در اینباره به همشهری میگوید: بیماران تصور میکنند که خدمات آمبولانس خصوصی با 115 متفاوت است، درصورتی که هیچ فرقی ندارد و از اهداف ما حرکت به این سمت است که بخش خصوصی خدمات بهتری را ارائه کند.
به گفته وی، در واقع، تصور بیماران این است که خدمات آمبولانس خصوصی بهتر است، در حالی که این چنین نیست ما میخواهیم فکری که بیمار دارد پیاده شود.
وی ادامه میدهد: ما میتوانیم بازوی اورژانس ۱۱۵ باشیم. از ۳ تا ۴ هزار تماس تلفنی که با اورژانس تهران میشود ۷۰۰ تا ۸۰۰ ماموریت انجام میشود و ما میتوانیم آن را به دیسپچ آمبولانس خصوصی انتقال دهیم و خدمات مربوطه را آمبولانس خصوصی ارائه کند تا هم بیمار روی زمین نماند و هم مشکلات مردم رفع شود.