عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره نتایج تحقیقاتی مبنی بر ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا تا کنون، توضیح داد و گفت: چه سیاست کشور بر ایجاد ایمنی جمعی باشد و چه نباشد، ما در حال حرکت به سمت ایمنی جمعی هستیم که به اعتقاد بنده روند ایجاد ایمنی نسبی، روند مثبتی است.

دکتر مسعود مردانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر مسعود مردانی با تاکید بر اینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد مبتلا به کووید۱۹ بدون علامت هستند، گفت: برهمین اساس هم این آمار ۲۵ میلیونی جزو آمار روزانه‌ای که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، نیست. ارائه آمارهایی مانند ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا تاکنون با مطالعات سری‌اپیدمی بر بیماری به دست می‌آید که نشانگر وسعت گسترش بیماری است.

وی با بیان اینکه این موضوع را باید به فال نیک گرفت، تصریح کرد: اگر این تعداد افراد به بیماری کرونا مبتلا شده باشند، به احتمال زیاد مجددا به بیماری مبتلا نمی‌شوند؛ زیرا آنتی‌بادی محافظت کننده در بدن شان به وجود آمده است و شاید اگر روزی تا ۷۰ درصد جمعیت ایران مبتلا شوند بتوان ماسک، دستکش و... را کنار گذاشت.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: ابتلای مجدد به کرونا برای بار دوم بسیار نادر است و در صورتی که فردی مجددا مبتلا شود امکان ابتلا به نوع شدید و خفیف در او یکسان است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا آمار مرگ و میر ناشی از کرونا دقیق ذکر می‌شود اما آمار اعلام شده در مورد ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی با آمار روزانه وزارت بهداشت مطابقت ندارد؟، گفت: حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد مواردی که بی‌علامت یا کم علامت به ویروس مبتلا می‌شوند، مرگ و میر ندارند و علت این تفاوت همین موضوع است.

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا، گفت: کشورمان در حال حرکت به سمت ایمنی جمعی است؛ بنابراین چه سیاست کشور بر ایجاد ایمنی جمعی باشد و چه نباشد، ما در حال حرکت به سمت ایمنی جمعی هستیم. اعتقاد بنده این است که روند ایجاد ایمنی نسبی، روند مثبتی است. با توجه به این موضوع برای دسترسی به واکسن باید وضعیت بیماری در ایران و جهان را کنار یکدیگر بسنجیم. در صورتی که یک بار ابتلا به بیماری سبب عدم ابتلای مجدد به کویید۱۹ باشد، نشان می‌دهد فرد در برابر بیماری ایمن شده است، ولی اگر ایمنی پایدار نباشد حداقل تا زمان دسترسی به واکسن و درمان قطعی به طور موقت از این مخمصه نجات پیدا می‌کنیم.

مردانی درباره تخمین موارد ابتلای تا ۳۵ میلیون ایرانی به بیماری در ماه‌های آینده، تصریح کرد: در اسفند ماه پیش‌بینی کرده بودم که حداقل تا یک سال آینده ۳۰ تا ۷۰ درصد افراد به کرونا مبتلا خواهند شد، آن زمان این موضوع باعث ناراحتی مردم شد، اما اکنون می‌بینیم که آن پیش‌بینی‌ها درست بوده است و قدم اول ایمنی جمعی محقق شده است.

روز گذشته رییس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با استناد به گزارشی از وزارت بهداشت اعلام کرد که تخمین زده می‌شود در ۱۵۰ روز اخیر  ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس مبتلا شده‌اند و ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا به آن خواهند بود.

در همین راستا مصطفی قانعی - دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت که بیش از ۹۰ درصد  کسانیکه به بیماری کووید_۱۹ مبتلا می شوند، آنقدر خفیف است که حتی به پزشک مراجعه نمی کنند. بنابراین زمانیکه وزارت بهداشت اعلام می کند ۲۵ میلیون نفر یا نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت کشور، به کرونا مبتلا شده اند، به معنای همان گروه مبتلای خفیف هستند که با ویروس مواجهه داشته اند، اما مشکلی نداشتند که بخواهند به پزشک مراجعه کنند و تست مولکولی تشخیصی از آنها گرفته شود.

کد خبر 532163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GB ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    2 0
    چین با این ویروس باعث مرگ صدها هزار انسان بیگناه و بیکاری و فقر میلیونها نفر در سراسر دنیا شدند. فقط در عرض ۴ ماه در کشوری که مساحتش کمتر از یک دهم ایران هست حدود ۶۵۰٫۰۰۰ نفر بیکار شدند که بسیاری از آنان متاهل و دارای فرزند هستند.
  • مجید IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    1 2
    انصافا دمش گرم خدارو شکر یه آدم فهمیده ،با شعور و باسواد رییس جمهور ماست البته نمیخوام به هیچ کس جسارت کنم همه محترمن ولی نمیدونم اگه آقای رییسی رییس جمهور میشد الان چه وضعی داشتیم؟ معلوم نبود اوضاع اقتصادی چی میشد ؟ قیمت دلار معلوم نبود چند بود الان؟ بنده خدا آدم بدی نیست ولی خب فک نکنم زبون بین المللی رو هم خوب بلد باشه و اصلا فک کنم زبون دنیا رو بلد نباشه و نمیتونست خوب مذاکره کنه ... خلاصه بدبخت میشدیم بدتر از همه اگه زبونم لال رییسی رییس جمهور میشد پیاده روها رو دیوار کشی میکردن زنونه مردونه رو جدا میکردن انصافا خیلی بد میشد الان حالا هر طور هست لااقل آزادی داریم حقوق شهروندی داریم هر چی بخوای راحت توی خیابون میبینی و هر کاری بخوای راحت توی خیابون ... البته نمیگم مشکلی نداریم چرا یه سری مشکل وجود داره که البته اکثرا از دولت احمدی نژاد باقی مونده مثلا یارانه ، همین یارانه باعث گدا پروری شده خیلیها یارانه میگیرن و دیگه دنبال کار کردن هم نمیرن و این دولت بدبخت آقای روحانی هر چه قدر برنامه ریزی میکنن برای اشتغال و افزایش تولید نتیجه مطلوب نمیده چرا ؟؟ ؟ چون اصلا کسی دنبال کارنیست
  • mdf FR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    4 0
    سلام این ویروس مثل سرماخوردگی هست هیچ ایمنی دائمی برای ادمها وجود نداره شما که دکتری اینو می دونی مثل این می مونه به انتهای خط می رسی دوباره نقطه باید بری سر خط
    • MN IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      0 2
      شما آدم بسیار نادانی هستی و سر از هیچ چیزی در نمی آورید
  • سعید IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    2 0
    شرم بر کسانی باد که برای جان انسانها هیچ ارزشی قائل نیستند
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 0
    زنده باد ایران و ایرانی. واکسن پیدا کنید ماسک و دستکش رو شصت درصد میزنن بقیه فقط دارن خیانت میکنن