کرونا همچنان رکورد می‌زند و در حال حاضر۱۲ استان در وضعیت قرمز و ۱۳ استان هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

كرونا

به گزارش همشهری آنلاین، با وجود هشدارها و توصیه‌های مکرر مسئولان بهداشتی در سراسر استان‌ها، به واسطه کم‌توجهی برخی شهروندان ویروس کرونا همچنان تاخت‌وتاز می‌کند و وضعیت استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام از نظر شیوع کرونا قرمز است.

طبق اعلام دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

تاخت و تاز کرونا در آذربایجان‌شرقی

شیوع ویروس کرونا در شهرستان‌های مختلف آذربایجان شرقی گسترش یافته و زنگ خطر را به صدا درآورده است.

به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، نزدن ماسک و حضور در تجمع‌های خانوادگی و محیط‌های پر ازدحام آمار مبتلایان به کرونا در این استان رو به افزایش است.

در تبیین نقش مراسم عروسی و عزا در افزایش مبتلایان به کرونا، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در یک جشن عروسی در یکی از روستاهای شهرستان خداآفرین ۱۰ نفر و در یک مراسم دیگر در یک روستای شهرستان عجب شیر ۱۸ نفر به کرونا آلوده شدند.  

به گفته رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی بعد از برگزاری هر مراسم عروسی یا عزا حدود ۵۰ نفر مبتلا به کرونا در میان شرکت‌کنندگان شناسایی می‌کنیم.

سیمین خیاط‌زاده افزود: با وجود اینکه هنوز برگزاری مراسم بزرگ مانند عروسی‌ها و عزاداری‌ها در تعداد زیاد را توصیه نکرده‌ایم، اما مردم این کار را انجام می‌دهند.

این بیماری در هفته‌های گذشته در آذربایجان‌شرقی منجر به فوت افراد با سن پایین هم شده و افزایش ورود به بیمارستان‌ها را با شیب ملایم ملاحظه می‌کنیم.

اکنون همه شهرستان‌های آذربایجان شرقی زرد و بیشتر قرمز است و شهرستانی با وضعیت سفید در استان وجود ندارد.

به جامعه پزشکی و پرستاری رحم کنید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و پرهیز از حضور غیرضروری در بیرون اظهار کرد: جامعه پرستاری و پزشکی ما به‌شدت، خسته شده است. اگر به خودمان رحم نمی‌کنیم به جامعه پزشکی و پرستاری رحم کنیم.

محمدحسین صومی با اشاره به اینکه تا این لحظه ۹۵۰ نفر از خادمان سلامت در آذربایجان شرقی به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده‌اند، افزود: تاکنون ۳ پزشک و ۴ پرستار از این استان جان خود را به دلیل بیماری‌کرونا از دست داده‌اند.

وضعیت ۶ شهرستان آذربایجان غربی قرمز شد

شهرستان ارومیه، خوی، مهاباد، پیرانشهر، سردشت و میاندوآب همچنان در وضعیت قرمز به سر می‌برند و آمار مبتلایان به ویروس بالاست.

بر اساس آخرین آمار تا ۲۹ تیرماه امسال ۶۵۲ نفر مبتلا به بیماری سندرم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری است که از این تعداد ۳۲۸ نفر به طور قطع مبتلا به ویروس و ۳۲۴ نفر نیز مشکوک به بیماری کرونا هستند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در بخش آی سی یو بیمارستان‌های استان ۱۶۷ بیمار بدحال بستری هستند. از این تعداد ۵۲ بیمار به دستگاه ونتیلاتور متصل بوده که جزو بیماران بدحال به شمار می‌روند.

آخرین وضعیت کرونا در مازندران

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ۲۴ ساعت گذشته(۳۱ تیرماه) ۳۰۵ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند.

در همین مدت ۲۴۷ نفر از افراد مشکوک بستری شده، از بیمارستان‌ها مرخص و تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

هم اکنون ۱۵۰۹ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند.

 بی‌توجهی افراد به دستورالعمل‌های بهداشتی باعث افزایش تعداد مبتلایان، افراد بستری و ماندن استان مازندران در وضعیت قرمز کرونایی خواهد شد.

۱۶ بیمار دیگر در فارس جان‌باختند

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز یک هزار و ۱۷۹ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند و طی ۲۴ ساعت گذشته(۳۱ تیرماه) نیز ۱۶ نفر دیگر جان باختند.

از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ در استان فارس، ۱۹۸ هزار نفر از مردم استان تحت آزمایش‌های این بیماری قرار گرفتند که تا روز ۳۱ تیر ۲۷ هزار و ۳۳۹ مورد مثبت قطعی شناسایی شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید می‌کند که این آمارها نشان دهنده این است که ویروس کرونا عفونی‌تر و تهاجمی‌تر شده است، بنابراین مردم باید با جدیت توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

راه‌اندازی مرکز تکمیل درمان بیماران کووید-۱۹ در مشهد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از راه‌اندازی مرکز تکمیل درمان (نقاهتگاه) با ۲۰۰ تخت بستری در مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: این مرکز قابلیت افزایش ۱۰۰ تخت دیگر را نیز دارد.

 بیمارانی که نیاز به ادامه روند درمان و مراقبت دارند از طریق مراکز درمانی مرجع کرونا به این مرکز ارجاع می‌شوند.

این طرح با همکاری بسیج جامعه پزشکی و در داخل شهر مشهد راه‌اندازی شده است. با اجرای این طرح ضمن ایجاد ظرفیت برای پذیرش بیماران جدید، زمینه مراقبت تا زمان بهبودی بیماران در این مراکز نیز فراهم می‌شود.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال حاضر خدمات رسانی به بیماران کرونایی و غیرکرونایی به شکل مطلوبی در حال ارائه است. بیمارستان‌های شریعتی و ۶۱۰ تختخوابی امام رضا (ع) به عنوان مراکز سطح سه خدمات رسانی به بیماران کرونایی تعیین شده اند و ۲۰۰ تخت نیز در بیمارستان قائم (عج) بدین منظور در نظرگرفته شده است.

در یک ماه اخیر روند ابتلا به بیماری کووید -۱۹ در مناطق زیر پوشش مشهد افزایش یافته است، شهروندان در صورت بروز علائم در درجه نخست با شماره ۱۹۱ تماس حاصل کنند و در صورت تشخیص کارشناسان به مراکز خدمات جامع سلامت برای بررسی وضعیت سلامتی خود مراجعه کنند.

وضعیت کرونا در استان البرز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با اشاره به آخرین وضعیت کرونایی استان از مراجعه ۸۱۵ نفر به بیمارستان‌های استان در ۲۴ ساعت گذشته(۳۱ تیر) خبر می‌دهد.

تعداد بیماران بستری شده مثبت و مشکوک در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۱ هزار و ۲۶۳ نفر اعلام شده است.

‌تعداد موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در استان از ابتدا تاکنون که بستری شده‌اند، هشت هزار و ۴۶۴ نفر اعلام شده است.
در حال حاضر تعداد بیماران بستری (مثبت و مشکوک) در مراکز درمانی استان ۶۵۱ نفر است.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۵۸۶ نفر نیز در استان جان خود را از دست داده‌اند.

مردم رعایت کنند خوزستان از وضعیت قرمز خارج می‌شود

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی جندی شاپور اهواز می‌گوید: با توجه به روند کاهشی بستری‌ها در استان از چند روزگذشته تاکنون اگر مردم رعایت کنند و دستورالعمل‌های بهداشتی را مورد توجه قرار دهند خوزستان تا چند روز آینده از وضعیت قرمز کرونا خارج می‌شود.

به گفته دکترفرهاد ابول‌نژادیان برای این که یک استان از وضعیت قرمز کرونا خارج شود باید تعداد بیماران بستری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در استان در مدت ۱۴ روز کمتر از سه نفر باشد.

وی افزود: در استان خوزستان حدود ۵ روز است که به این وضعیت رسیده‌ایم و امیدواریم مردم رعایت کنند تا این روند ادامه داشته باشد.

این امر حاصل استفاده فراگیر مردم از ماسک و توجه به روند فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

خوزستان بیش از ۲ ماه است که در وضعیت قرمز کرونا به سر می‌برد. ۱۸ شهر خوزستان همچنان در وضعیت قرمز و نارنجی کرونا قرار دارند.

افزایش بیماران کرونا در ۵ شهرستان گلستان

تعداد بستری‌های بیماران در پنج شهرستان گلستان رو به افزایش و زیرساخت‌های بیمارستانی این استان آسیب‌پذیر است.

طی دو هفته گذشته وضعیت استان در شرایط هشدار قرار گرفت و سپس قرمز شد. تاکنون ۶۶۵ بیمار بستری وجود دارد که ۱۰۹ بیمار در بخش آی‌سی‌یو بستری شدند وضعیت تخت‌های بیمارستانی گلستان محدود است، در پیک دوم، فراوانی بیماران در شرق استان بیشتر از سایر نقاط بوده و در این قسمت زیرساخت‌های بیمارستانی آسیب پذیرتر و از این جهت حساسیت مسئولان علوم پزشکی نسبت به مدیریت شرایط استان افزایش یافته است.  

شهرستان‌های استان در روند سینوسی قرار دارند و افزایش‌ها فزاینده نیست، تعداد بستری‌های شهرستان‌های مینودشت، بندرترکمن، آق‌قلا، گرگان، کردکوی و علی‌آبادکتول رو به افزایش است.

معضل عروسی‌های زیرزمینی در لرستان

برگزاری مراسم‌ عروسی و عزا در لرستان همچنان عامل شیوع ویروس کرونا در این استان شده تا دادستان خرم‌آباد خبر از برخورد با برگزارکنندگان این مراسم‌ بدهد.

با وجود تعطیلی تالارها و اعلام ممنوعیت برگزاری مراسم عزا و عروسی و هرگونه تجمع در شهرهای لرستان، اما همچنان برگزاری مراسم عروسی در خانه‌ها یا باغ‌ها عاملی برای شیوع ویروس کرونا محسوب می‌شود.

سعید رحیمی، رئیس بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد با بیان اینکه با توجه به عدم رعایت موارد بهداشتی از سوی مردم تخت‌های بیمارستانی ما کاملاً پر شده است، اظهار می‌کند: تخت‌های آی سی یو ما پر شده است.

سیستم‌های بیمارستانی استان با توجه به حجم بیماران و سطح اکسیژن مورد نیاز برای هر بیمار کرونایی، با اخلال مواجه شده است.

حضور در مراکز پر تجمع، عروسی‌ها، مراسم ترحیم و جاهای پر تردد موجب بروز این مشکلات شده است.

اکنون مراسم عروسی در لرستان به صورت زیرزمینی برگزار می‌شود و برگزاری مراسم عروسی در باغ‌ها یکی دیگر از معضلات است.

 این امر موجب می‌شود که حجم بیماران مبتلا به کرونا یک بیمارستان و حتی یک مرکز تازه تأسیس درمانی را زمین‌گیرکند.

از ابتدای شیوع کرونا در استان لرستان تاکنون ۱۲ هزار و ۷۴۴ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و به دلیل ابتلا به این بیماری ۳۱۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

پاساژهای متخلف در زنجان پلمب می‌شوند 

استاندار زنجان، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی از اصناف در پاساژها را بسیار ضعیف اعلام می‌کند و می‌گوید: پاساژهای متخلف تعطیل می‌شوند.

به گفته فتح الله حقیقی برخی از باشگاه‌های ورزشی در استان به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند که باید جلوی فعالیت آنها گرفته شود.

وی با بیان اینکه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی از اصناف در پاساژها بسیار ضعیف است، می‌افزاید: اتاق اصناف باید پاسخگوی این بی‌توجهی باشد و اگر بعد از این در پاساژها واحدهای صنفی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند باید پلمب شوند.

استاندار زنجان تاکید می‌کند: در پاساژها مردم خیلی خوب پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند ولی خود اصناف رعایت نمی‌کنند.

ثبت ۱۶۴ مورد جدید مبتلا و ۳ فوتی کرونا در ایلام

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام نیز از ثبت ۱۶۴ مورد جدید مبتلا به کرونا و سه مورد فوتی در این استان در ۲۴ ساعت گذشته(۳۱ تیر) خبر می‌دهد.

محمد کریمیان اظهارمی‌کند: شمار مبتلایان به کرونا در استان به پنج هزار و ۱۳۶ نفر افزایش یافته و زنگ خطری برای تداوم وضعیت قرمز در سطح استان است.

در ۲۴ ساعت گذشته سه مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش شده و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا این لحظه ۱۵۰ نفر است.

در حال حاضر تعداد کل مبتلایان بستری در استان ۱۳۵ بیمار است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تداوم وضعیت قرمز در سطح استان نشانگر این است که پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی مطابق انتظارات رعایت نمی‌شود.

خودداری از حضور در محل‌های پرازدحام با کاهش تجملات و تشریفات سنتی می‌تواند راهکاری موثر در برابر سیل و موج بلند و خطرناک شیوع کرونا باشد.

کد خبر 533263

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha