هواپیمای ماهان که بامداد امروز از سوی دو جنگنده آمریکایی مورد تعرض قرار گرفت، چاره‌ای جز کاهش ناگهانی ارتفاع نداشت.

هواپيمايي ماهان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، در پرواز امشب ایرباس ماهان، به علت تصمیم خلبان به افت ناگهانی ارتفاع، تعدادی از مسافران مصدوم شدند.

اما چرا خلبان این پرواز به جای افزایش سرعت طولی یا چرخش به طرفین، این روش را انتخاب کرد؟

بر اساس آموزش‌هایی که به خلبانان هواپیماهای سیویل (غیر نظامی) داده می‌شود، هر هواپیمایی که در معرض خطر تصادف با هواپیمای دیگر یا هشدار از سوی هواپیماهای غیر تجاری قرار می‌گیرد، بلافاصله به سمت پایین و با سرعت بالا شیرجه می‌زند.

به گفته کارشناسان هوانوردی، با توجه به اینکه شتاب موتور جت مسافری ضعیف است، امکان فرار به جلو ندارد؛ اما از آنجایی که شتاب جاذبه زمین در حد 1 G است، به منظور افزایش سرعت، تغییر ارتفاع قوی‌ترین راه برای فاصله گرفتن از خطر است.

گفته می‌شود این مانور روشی برای فرار از خطر است و خلبانان در دوره آموزشی آن را فرا می‌گیرند.

خلبانان هواپیماهای بال کوتاه به علت کوچک بودن ممان اینرسی دورانی حین محور طولی هواپیما، به جای pitch down توسط bank angle نود درجه، می‌توانند بسیار سریع‌تر کاهش ارتفاع دهند. همچنین در این وضعیت، هیچ مؤلفه لیفتی در جهت خلاف جاذبه که مانع افت ارتفاع شود وجود ندارد.

کد خبر 533765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • NO ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    40 15
    طوری که این هواپیما پایین امدشبیه سقوط بود
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    37 19
    واقعا فهمیدیم چی گفتی!!!!!!!!؟
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    51 29
    هر غلطی میکنن بدین بچه های سپاه و ارتش تلافی کنن
  • مهدی IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    14 36
    ببینم باز این آمریکا طلب های مردمی و دولتی چه نطقی می‌کنند
  • حیدری IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    7 2
    مرگ بر امریکا
  • محمدرضا RO ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    4 10
    آره ادامه بده، ادامه بده داری با دانشجویان خلبانی تخصصی صحبت میکنی