مرکز آمار ایران جزئیات تغییرات قیمت ۱۲ گروه اصلی کالایی و مصرفی خانوار را در تیرماه ۹۹ اعلام کرد.

01

به گزارش همشهری آنلاین مهر به نقل از مرکز آمار نوشت: شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در تیرماه سال جاری ۲۲۷.۹ درصد گزارش شده که در دوازده ماه منتهی به تیر ۹۸ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۶.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۶.۹ درصد افزایش داشته است.

همچنین طبق گزارش تهیه شده شاخص قیمت کالاها در ۱۲ ردیف به تفکیک اعلام شده که بر این اساس، شاخص قیمتی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در تیرماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۰.۹ درصد و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۴.۲ درصد رشد داشته است.

دخانیات نیز در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۲.۵ درصد رشد داشته و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۲۳.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. در بخش پوشاک و کفش نیز رشد قیمت کالاها را شاهد بودیم به گونه‌ای که در مقایسه تیرماه سال جاری با تیرماه سال ۹۸، شاخص قیمت پوشاک و کفش رشد ۳۱ درصدی و در دوازده ماه منتهی به تیر ۹۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز افزایش ۳۴.۴ درصدی داشته است.

بخش مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها نیز در دوازده ماه منتهی به تیر نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۲.۷ درصد رشد داشته و در مقایسه تیرماه امسال با ماه مشابه سال قبل ۲۴.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. لازم به ذکر است گروه‌های «مبلمان و لوازم خانگی»، «بهداشت و درمان»، «حمل و نقل»، «ارتباطات»، «تفریح و فرهنگ»، «آموزش»، «هتل و رستوران» و «کالاها و خدمات متفرقه» نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل و ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه رشد قیمت داشته‌اند.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی)، گروه «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» (تخم‌مرغ)، و گروه «نان و غلات» (ماکارونی و انواع برنج خارجی) است.

در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (قیمت انواع خودرو و لاستیک خودرو)، گروه «تفریح و فرهنگ» (قطعات کامپیوتر، دوچرخه بچه‌گانه، لپ‌تاپ) و گروه «مسکن، آب، برق و گاز» (اجاره) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

کد خبر 534142

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha