چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۵
۰ نفر

انتقاد از عملکرد مجلس هفتم روز گذشته پس از مراسم افتتاحیه مجلس هشتم کلید خورد.

سخنگوی دولت پس از مراسم افتتاحیه مجلس هشتم در سخنانی با انتقاد از مجلس هفتم به‌صورت مجهول گفت: برخی از قانون برای متوقف کردن امور استفاده می‌کنند.

غلامحسین الهام که در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد سخن می‌گفت با بیان پیش‌بینی اینکه « مجلس هشتم دیده‌بان استقلال کشور خواهد بود» تاکید کرد:‌ متأسفانه در مجلس هفتم شاهد رفتارهای سؤال‌ برانگیزی از سوی نمایندگان در مخالفت با دولت بودیم که امیدواریم در مجلس هشتم این رفتارها به همدلی، همراهی و تعامل سازنده برای پیشرفت کشور تبدیل شود. وی با ابراز تأسف مجدد از عملکرد مجلس هفتم گفت: در مجلس هفتم به‌دلیل برخی تحلیل‌های نادرست شاهد وضع قوانینی در مقابله با دولت بودیم. وی وضع دو قانون تغییر ساعت و اعلام ساعت شروع بانک‌ها را توجیه‌کننده استدلالش در زمینه مقابله مجلس هفتم با دولت خواند و افزود: اگر دولت نتواند در امور اجرایی که بنابر قانون اساسی بر عهده دولت است تصمیمات مورد نظر خود را اعمال کند جسارت و سرعت عمل دولت از او گرفته خواهد شد.

الهام با اشاره به وظیفه نظارتی مجلس، گفت: متأسفانه در برخی موارد شاهد این بودیم که گروه‌های نظارتی پیرامون فعالیت‌های دولت براساس چشم‌انداز 20 ساله اظهار نظر کردند که این امر از نظر علمی و عقلی درست نیست.

سخنگوی دولت در عین حال نظارت را یکی از مهم‌ترین وظایف مجلس دانست و اظهار داشت: نظارت باید براساس داشته‌ها و قوانین و مقررات کشور و نیز بر مبنای امکانات در دسترس دولت انجام شود. وی ادامه داد: رئیس‌جمهور در امور اجرایی و اقتصادی کشور آنچنان تیزبینانه و هوشمندانه عمل می‌کند که برخی مدیران و وزرا از اعلام آمار ارقام بدون محاسبه دقیق می‌ترسند و شخص احمدی‌نژاد نیز با پیگیری دقیق چنانچه اختلاف کوچکی در محاسبات باشد آن‌را تذکر می‌دهد. وزیر دادگستری با بیان اینکه تفکیک قوا نباید باعث اختلال در امور کشور شود تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی هر کدام شأنی دارند که در پیوستگی با کل باعث پیشرفت و آبادانی نظام می‌شوند.

الهام همچنین با اشاره به رویکرد حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نسبت به مجلس، گفت: حضرت امام (ره) با دقت و تیزهوشی مذاکرات مجلس را پیگیری می‌نمودند و چنانچه کوچکترین اختلافی را مشاهده می‌کردند صریحاً تذکر می‌دادند کما اینکه امروز نیز مقام معظم رهبری در پیام خود به مجلس هشتم بر همدلی، وحدت و همراهی قوا تأکید کردند.

وی افزود: برخلاف برخی تنگ‌نظران که مجلس همراه دولت را وکیل دولت می‌دانند معتقدیم که همه مسئولان کشور وکیل مردمند و باید فقط به خدمت به مردم فکر کنند.
وزیر دادگستری در قسمت دیگری از سخنانش با ارائه گزارش تاریخی از مجلس اول پس از انقلاب تا امروز گفت: متأسفانه بدترین دوره مجلس را در دوره ششم تجربه کردیم جایی که نمایندگان در مخالفت با حکم حکومتی رهبری انقلاب دست به آبستراکسیون زدند و در ادامه هم با برگزاری تحصنی که با همراهی جمعی از استانداران بود سعی داشتند تا نظام اسلامی را به نظامی سکولار و غرب‌زده تبدیل کنند اما با هوشمندی رهبر معظم انقلاب موفق به این امر نشدند. الهام ادامه داد: مجلس ششم تیره‌ترین روابط را با قوه قضائیه و شورای نگهبان قانون اساسی داشت.

سخنگوی دولت با تأکید براینکه دولت بهترین کمک مجلس و مجلس بهترین کمک دولت است ابراز امیدواری کرد: حرکت و همگرایی مجلس هشتم با دولت به‌صورت جدی دنبال شود. برخی از قانون برای متوقف کردن امور استفاده می‌کنند  سخنگوی دولت همچنین در دومین هم‌اندیشی مدیران حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در حالی که قانون برای عدالت، مهرورزی و خدمت‌رسانی بهتر به مردم وضع شده است، برخی از آن برای متوقف کردن امور استفاده می‌کنند. به گزارش ایسنا غلامحسین الهام با اشاره به عرصه وسیع تفسیر قانون و برداشت‌های مختلف از متون قانونی گفت: هدف اصلی در نظام اسلامی از جمله در تصویب قوانین حل مشکلات مردم است و باید با پرهیز از برداشت‌های تاثیر گرفته از منافع شخصی یا گروهی قانون را با برداشتی عادلانه و برای حل مشکلات مردم و جامعه تفسیر کرد.

الهام تصریح کرد: متأسفانه برخی افراد از قانون و جایگاه حقوقی برای متوقف کردن امور استفاده کرده و فکر می‌کنند قانون برای انجام ندادن کارها وضع شده، در حالی که قانون برای خدمت رسانی بهتر به مردم وضع شده است و با این نگاه به قانون و تفسیر آن خدمت رسانی به مردم، عدالت و مهرورزی در یک نقطه با هم جمع می‌شوند.

وزیر دادگستری گفت: امروز در عرصه‌های مختلف حقوقدانان باید از سیاستمداران پیشی گرفته و نظام حقوقی را از کنیزی عالم سیاست خارج کرده و ساز و کارهای سیاسی را به‌دنبال خود بکشانند.

کد خبر 53419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز