به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، ماریت قازاریان رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در ۴ ماه نخست امسال حدود ۱۵۰ هزار تماس موفق با خط ملی اعتیاد برقرار شده است، گفت: این عدد نسبت به ۴ ماه نخست سال ۹۸ مقداری افزایش یافته است و عمدتا به ماههای فروردین و اردیبهشت مربوط میشود چون برخلاف هر سال که در فروردینماه تماس با خط ملی اعتیاد به دنبال تعطیلات کم میشود، امسال به دلیل شیوع کرونا و نگرانی مضاعف تماسها بیشتر شد.
وی با بیان اینکه زمان پاسخدهی به تماسها نیز در طول این ایام بیشتر شده است، اظهار کرد: افراد تماسگیرنده نگرانی بیشتری دارند و مشاورها لازم است زمان بیشتری را برای آرام کردن افراد تماسگیرنده اختصاص دهند.
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه به طور میانگین ۸۰ درصد از تماسگیرندگان با خط ملی اعتیاد را زنان تشکیل میدهند، اظهار کرد: این درحالی است که تعداد مصرفکنندگان زن نسبت به مردان مصرفکننده کمتر است اما زنان تماسگیرنده معمولا برای افراد دیگر خانواده مانند همسر یا فرزندشان به دنبال اطلاعات هستند که از این نظر تعدادشان نسبت به مردان تماسگیرنده بیشتر است.
قازاریان در ادامه تصریح کرد: یکی از نکات قابل توجه از بهمن به بعد، با توجه به شیوع کرونا، این است که مدل سوالات مطرح شده با خط ملی اعتیاد تفاوت کرده است. برای مثال سوالاتی در خصوص تاثیر مصرف مواد مخدر یا الکل بر پیشگیری از کرونا پرسیده میشود که براساس باورهای نادرست یا اطلاعات ضد و نقیضی است که به گوش افراد رسیده است.
وی ادامه داد: افرادی که اعتیاد دارند ممکن است نکات بهداشتی را بهخوبی رعایت نکنند، به توصیه رسانهها به اندازی کافی توجه نداشته باشند و تردد آنان به بیرون از منزل زیاد باشد. به همین دلیل بهداشت خانواده به خطر افتاده است و تنشهایی را به همراه دارد که از خط ملی اعتیاد این سوال مطرح میشد که چطور باید معتادان را قانع کرد تا نکات بهداشتی را رعایت کنند.
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه به سایر سوالات متداول مطرح شده از خط ملی اعتیاد پرداخت و گفت: مساله عمده دیگر که دغدغه بسیاری از تماسگیرندگان است این بوده که در زمان اپیدمی کرونا پذیرش جدید در مراکز اقامتی محدود شد و منع پذیرش در مناطق قرمز برای کمپ ها و TCها اتفاق افتاد که این موضوع تبدیل به دغدغهای برای خانوادهها شد. به همین دلیل آنها از طریق خط ملی کمک خواسته و درخواست باز شدن مراکز را داشتند. همچنین سوال بعدی این بود که با توجه به تعطیلی مراکز چطور میتوانند به پزشک درمانگر دسترسی پیدا کنند.
قازاریان افزود: خط ملی اعتیاد هم بر اساس بخشنامهها این افراد را راهنمایی میکند. بعد از بازگشایی با رعایت پروتکلها و با ظرفیت محدود، همچنان در بعضی از استانها پذیرش جدید وجود ندارد. در استانهای دیگر هم پذیرش محدود است که خط ملی بر اساس پروتکلها افراد را راهنمایی میکند.
وی با اشاره به اینکه در مدت اخیر نوع سوالات مطرح شده از این خط متفاوت شده است، توضیح داد: اگرچه سوالات قبلی همچنان وجود دارد اما شرایط نیز باعث تغییر بخشی از نگرانی خانوادهها شده است. برای مثال با توجه به اینکه فرزندان دیگر مدرسه نمیروند و فرد معتاد نیز ممکن است در منزل باشد، این موضوع نگرانی برای خانوادهها ایجاد کرده است. چون فرزندان در این شرایط دائما در معرض دیدن صحنههای نامناسب هستند که همکاران خط ملی اعتیاد تا جایی که مقدور باشد به خانوادهها راهنمایی ارائه میدهند.
قازاریان در پابان با اعلام اینکه خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ بدون کد هر روز (حتی روزهای تعطیل) از ۸ صبح تا ۲۰ پاسخگوی تماسهاست، در ارتباط با خدمات این خط نیز گفت: در حوزه پیشگیری و راهنمایی به آن دسته از افرادی که مبتلا به اعتیاد نیستند اما نگرانیهایی در این باره دارند راهنمایی و خدمات ارائه میشود.
نظر شما