رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: مردم می‌توانند به اندازه توان خود از یک تا ۱۰۰ هزار بشکه نفت بخرند.

نفت

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه امروز ۲۲ مرداد هیئت دولت و در جمع خبرنگاران، درخصوص طرح گشایش اقتصادی و عرضه داخلی نفت گفت: این ایده ابتدا در وزارت نفت مطرح شد و بعد از آن کمیته‌ای با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر نفت و وزیر اقتصاد و امور دارایی تشکیل شد تا ابعاد این طرح را بررسی کنند و بعد در ستاد اقتصادی دولت به بحث گذاشته شد.

وی افزود: درباره این طرح در دو جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوا مفصل بحث کردیم و کلیات طرح تصویب شد و آن را خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم می‌کنیم و پس از آن‌که ایشان تایید و نظرات اصلاحی را ابلاغ کنند، آن را علنی می‌کنیم.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور گفت: برخی اظهاراتی را مطرح می‌کنند که بر اساس شنیده‌هاست؛ روال در دولت این است تا زمانی که رهبر معظم انقلاب مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی قوا را تایید نکنند، این مصوبه تلقی نمی‌شود بلکه فقط یک پیشنهاد است.

واعظی اضافه کرد: نفت یک کالا و ابزار برای تقویت اقتصادی کشور است و سیاست فشار حداکثری مقداری محدودیت ایجاد کرده است. روزانه حدود ۱.۵ میلیون بشکه نفت در بودجه برآورد شده و الان هم هدف‌گذاری کرده‌ایم که روش‌های جدیدی در این زمینه اتخاذ کنیم تا در جلسه شورای عالی هماهنگی درباره کلیات آن به توافق رسیدیم که بعد از تایید و تصویب کلیات، آیین‌نامه آن تدوین می‌شود. آقای رئیس‌جمهور دستور دادند که کمیته سازمان برنامه و بودجه و وزیران نفت و اقتصاد به همراه دبیر شورای عالی هماهنگی تا پایان این هفته آیین‌نامه را آماده کنند تا به محض دریافت تاییدیه یک گام پیش باشیم و آن را عملیاتی کنیم.

وی بیان کرد: ما می‌بینیم مردم به دنبال خرید طلا و ارز می‌روند و قیمت این‌ها بالا و پایین می‌رود. ما می‌خواهیم این امکان را برای مردم به وجود بیاوریم تا افراد بتوانند به اندازه توان خود از یک تا ۱۰۰ هزار بشکه نفت بخرند و با سازوکاری که آماده می‌شود، اطمینان داده می‌شود که از آنچه سود بانک است، کمتر نمی‌شود.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: یعنی تضمینی داده می‌شود اگر کسی تعدادی بشکه نفت خریداری کرد اگر بخواهد سال آینده بفروشد، اگر قیمت نفت بین المللی که الان مثلا شاید حدود ۳۸ دلار است، اگر آن موقع زمان ۵۰ و یا ۶۰ دلار شد، مانند هر کالای دیگر می‌تواند به قیمت آن روز بفروشد.

واعظی یادآور شد: ما نمی‌خواهیم اگر مردم در این طرح سرمایه گذاری می‌کنند و قیمت نفت به زیر قیمت امروز مثلا به بشکه‌ای حدود ۳۰ دلار کاهش یافت، ضرر کنند. برای همین هم پیش بینی کردیم بر اساس نرخ سود بانکی مثلا ۱۷ تا ۱۸ درصد سالانه باشد که مابه التفاوت آن را شرکت نفت ایران تامین می‌کند.

اجرای طرح اقتصادی دولت تورم‌زا نیست؛ با این طرح یک کالا معامله می‌شود و همچنین برای شرکت‌های خصوصی ایرانی انگیزه بوجود می‌آورد که خرید آنها به سقفی رسید بر روی صادرات نفت نیز کار کنند، ضمن اینکه پالایشگاه‌هایی هم در داخل کشور وجود دارد. در این طرح نفت به صورت ریالی و بر مبنای ارز نیمایی دلار امروز، خرید و فروش می‌شود، در زمان فروش هم اگر فرد می‌خواهد نفت را بفروشد به قیمت نفت و ارز نیمایی همان روز پول خود را می‌تواند به صورت ریالی پس بگیرد.

در همین زمینه:

وی افزود: مردم می‌توانند اوراق نفتی این طرح را در بورس انرژی خرید و فروش کنند ولی در حقیقت زمانی که کسی این اوراق را خرید و مثلا به ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه رسید می‌تواند یک کشتی کوچک اجاره کند و نفت را صادر کند.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این طرح، تعهد مالی برای دولت بعدی ایجاد می‌کند؟، بیان کرد: همیشه دولت‌هایی که سرمایه‌گذاری می‌کنند از امکانات امروز برای آینده استفاده می‌کنند. ما الان در یکسال آینده پروژه‌های بسیار بزرگی از جمله پتروشیمی را بهره‌برداری خواهیم کرد، مثلاً ۱۷ پروژه بزرگ پتروشیمی را افتتاح خواهیم کرد.

واعظی با بیان اینکه این پروژه‌ها، سرمایه‌ای برای کشور است، ادامه داد: ما هیچ وقت فکر نمی‌کنیم سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهیم برای دولت بعدی می‌ماند، ما اصلاً به دولت نگاه نمی‌کنیم بلکه به این نگاه می‌کنیم که همه‌ ما کارگزار مردم هستیم. سرمایه‌گذاری‌مان را نمی‌توان تعطیل کرد و گفت ما که یکسال دیگر بیشتر نیستیم؛ این‌کارها را برای مردم و توسعه کشور انجام می‌دهیم. آقای رئیس‌جمهور امروز خواست این تفکر را رد کند که ما شرکت‌های جدا نیستیم که فقط برای خودمان، خانواده‌مان و سهامداران‌مان کار کنیم؛ ما به این فکر می‌کنیم که سهامداران دولت تمام ملت ایران هستند و هر اقدامی می‌کنیم، برای رفاه مردم است.

وی اظهار کرد: امروز آمریکا اوراق ۵ ساله می‌فروشد ولی هیچ‌وقت از این بحث‌ها در آنجا نیست؛ در اروپا و کشورهای دیگر نیز همینطور است و مردم اوراق می‌خرند، ما نباید این‌کار بزرگ را به مسائل سیاسی گره بزنیم.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا پولی که از این اوراق جمع می‌شود صرف امور جاری نخواهد شد؟، تصریح کرد: پولی که از این اوراق جمع خواهد شد حتماً خرج توسعه کشور می‌شود. اگر در مقطعی لازم باشد ۱۰ درصد این پول را صرف پرداخت حقوق کنیم و ۹۰ درصد را به توسعه کشور اختصاص می‌دهیم، ما که نمی‌گذاریم پول کارمندان و بازنشستگان‌مان داده نشود ولی به هر حال جدای اینکه این پول در بودجه کشور است، در جای دیگر خرج نمی‌شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم‌چنین درباره زمان کاهش نرخ ارز، بیان کرد: شاهدم که آقای همتی طرح‌های متنوعی را طراحی کرده‌ و مجوز آن را از ستاد اقتصادی دولت و شورای هماهنگی سران قوا گرفته و برای اجرای آن برنامه‌ریزی می‌کند. با همه محدودیت‌هایی که کشور دارد، او توانسته به هر آنچه گفته را عمل کند. وقتی او وعده کاهش نرخ ارز را داد، دلار ۲۳ هزار تومان بود ولی امروز در کانال ۲۱ هزار تومان است. ارز روند نزولی خود را پیدا می‌کند و بالا رفتن جهشی نرخ ارز و پایین کشیدن نرخ دلار قابل اعتماد نیست ولی وقتی روند نزولی پیدا می‌کند، خوشحال کننده است.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره علت عدم حضور شهردار تهران در جلسه هیئت دولت گفت: اینکه زمانی فردی برای چند جلسه دعوت می‌شود، دلیلی نمی‌شود که برای همه‌ی جلسات از او دعوت شود.

وی هم‌چنین درباره علت لغو سفر معاون اول رئیس‌جمهور به بیروت در روزهای گذشته گفت: شرایط خاصی در لبنان حاکم است و همان روزی که قرار بود آقای جهانگیری به لبنان برود، سفارتخانه ما با هوشیاری اعلام کرد که این سفر انجام نشود. همان روزی که قرار بود ایشان به بیروت سفر کند، نخست‌وزیر لبنان که همتای ایشان بود، استعفا کرد. تا الان ۴ محموله «پُر و پیمان» برای مردم لبنان فرستاده‌ایم و همچنین ارتباط رئیس هلال احمر و وزرای بهداشت و خارجه ما با همتایان لبنانی به‌طور دائم برقرار است

کد خبر 539744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 50
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غمهزار IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    97 6
    نفت ملی شده؟!
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    خود دولت با این همه قدرتش نتوانسته نفت صادر کنه مردم بیچاره چطوری صادر کنند
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      189 7
      دقیقا خودشون خلن مردم رو هم خل فرض کردن
    • FR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      179 9
      نه داداش یه زمانی بود گفتن نفت مال مردمو حالو میخوان نفت خود مردم رو به خودشون بفروشن واقعا مردم رو چی فرض کردن نمیدونیم
  • جلال IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    186 9
    اگه مردم بخوان صادر کنن پس چه نیازی به شما داریم که مثلاً اومدید دولت تشکیل دادید.بعدشم ما بخوایم صادر کنیم که باز مالیات و غیره رو شما بگیرید ..
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    سلام طرح خیلی خوبی هست به جای اینکه نفتمون رو ببرن تو بورسهای اونور دنیا خرید و فروش کنن و استفاده شو خارجی ها ببرن مردم خودمون یعنی مالکین اصلی نفت این استفاده رو میبرن ...اگه
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    آقا من وانت نیسان آبی دارم.با کپسول گاز بهش بنزین میزنم.چند ماهه بیکارم اگه کسی نفت خرید بخواد ببره جایی بمن بگه خودم تا اونور چین میبرم.
    • بی نام IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      59 28
      یه بار نظر خودت رو بخون بعد نتیجه گیری کن
    • ناشناس IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      21 10
      این جوابت مثل این می مونه که مثلا خودت تعمیر کار ماشین هستی و از این طریق درآمد بدست میاری، بعد بگی چرا ماشین مردمو درست کنم که اونها استفاده کنن، بجاش گرسنه می شینم تو خونه، هر وقت ماشین خودم خراب شد، درست میکنم۰ بنده خدا، با فروش نفت ارز بدست میاد و با اون ارز کلی از نیازهای مواد اولیه مون تامین میشه
  • ازاین جیب به اون جیب IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    دستتون درد نکنه این نفت مال خوده ملت هست میخواید به خودشون بفروشید ...!!!
  • کل عباس IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    کف گیر تهه دیگه بیشتر ازاین واضع تر بگه دولت نتونست صادر کنه ملت بیچاره می تونه خدا به دادمون برسه
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    واقع که. تضمین میکنیم سودش از سود بانکی کمتر نشه شاید یه ذره بیشتر. با این وضع هیچ استقبالی نخواهد شد و هیچ جذابیتی نخواهد داشت
  • حسن US ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    134 8
    واردات خودرو راآزادکنید تا با عوارض معقول ودرحد توان مردم کسربودجه دولت نیزتامین میگردد چون این دوشرکت رانتخوار غیررقابتی و انحصاری بوده و کاملا مونتاژکارهستند.دولت باید روی بورس حساب ویژه بازکند و حمایت کند.
  • DE ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    تعجب کردیم که میخوان فکری بحال مردم بکنن .هیچ امیدی به اینها نیست
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    این کار را دولت باید، ۸ سال پیش انجام می داد . در واقع دولت می خواهد درآمد نفتی دولت بعدی را الآن تصاحب کند
  • ایران IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    مردم به دولت اعتماد ندارند
    • صید IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      61 5
      نفت بدین مردم اما از اون طرف بگذارید مردم باش خودرو وارد کنن با عوارض گمرکی معقول .ببین از این طرف بفکر مردم هستین یا فقط می خوایین بودجه جاری دست و پا کنین
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    68 7
    با ریال من میخرم ولی با دلار نه ههههههه
  • ایرانی IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    87 6
    ایطوری می خواستین نفت رو سر سفره ی مردم بیارین کی میخره از این به بعد کنار خیابان بمونیم داد بزنیم نفت داریم جالبه
  • موسی IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    90 24
    برای خریداران نفت مخزن باقیمت منسب میسازم جهش مخزن سازی ایجادشد الهی شکر
  • مهران IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    85 7
    منطق رو دارید می تواند کشتی اجاره کند و صادر کند اخه مگه سرخیابونه که وانت اجاره کنی
  • محمود عسکری IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    62 3
    باسلام مگرمیشه مردم نفت رابفروشن عده ای سرمایه هس امکانات دارند.یعنی سرمایه دارانی هستن امکاناتشون خوبه جهت جابجایی نفت
  • حسین IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    100 7
    سلام اونی که 5000بشکه نفت میخوادبخره بهش نمیگن مردم
  • ناشناس IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    110 9
    یعنی مردم نفت خودشون خودشون بخرن و پولشو دولت استفاده کنه ن ابن فکر دولت مردم بدبخت میکنه دولت باید ارز خارجی وارد بانک مرکزی کنه ک نشدنی
  • سید سید IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    51 5
    به جای نفت لااقل بنزین بفروشید با قیمتهای جهانی
  • حسین IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    35 5
    آقای واعظی و دولت محترم جناب روحانی شما جیب مارو نزن فروش نفت پیش کش میخوان پول نفتی که نه صادر میشه و نه اصلن امسال استخراج میشه رو به مردمی که صاحب نفت هستن بفروشن و به اصطلاح پول ملت و بودجه دولت نیومده بعدی رو پیش خور کنن...وای به روزی که بگندد نمک آقا اگ عرضه نداری بزن کنار یکی دیگ بیاد خوب
  • حسین US ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    50 9
    نفت خودمون باید بخریم بعد صادر کنیم بعد دولت از پول نفت صادر شده خودمون بیاد ماوتفاوت ارز رو بگیره بعد کلی هم دنبال پول خودمون بدویم تازه میرسیم به گشایش اقتصادی خخخخخخخ جک سال ۹۹ بعد از کرونا و این قضایا هان هان
  • امید IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    82 7
    اصلانمیشه به شماها اعتماد کرد الان که کارتون گیره پولامیگیرن بعدش می‌زنین زیرش ولی متاسفانه مردم پولهاشون میدن آخرش پشیمان میشن صداشون به جای نمی‌رسه تنها دولت جهان هست که همش فکر اینکه که پول مردم خودش ازچنگشون دربیاره واقعا عجیبه این معجزه اقتصادی آقای روحانی مشخص نیست این تدبیر و امید چقددیگه بایدمردم زجربده
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    94 3
    خدایاعاقبتمان راختم بخیرکن
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    84 8
    متاسفم برای مردم ایران که باز می خرند چون فکر نمی کنند چشم بسته کار می کنند
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    43 1
    نفت ۱۰۰۰ تومنی رو بخریم ۶۰۰۰تومن واقعا که
  • بابک IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    20 23
    چرا تا بازارنفت رونق داشت نمی گفتن حالا که کشتی های نفتکش را تو دریا میگیرند و مصادره میکنند. دولت میخواد اگر نفت مصادره شد یا گرفته شد ضررش برای مردم باشه و به دولت ضرر نخوره.
  • هاشم برند IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    54 7
    س.ما بلوچها که نفت را میتونیم به پاکستان و افغانستان بفروشیم چرا جلو دار ما میشند
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    51 6
    خدایاشکرت. پس خبر خوش اقتصادی روحانی این بود که می‌گفت دست وبال دولت باز میشه.وضع مردم خوب میشه!!! همه بلا سر مردم آورد. قیمت سرسام آور مسکن. خودرو. ارز. طلا.. وحالا نفت!! به جرات قسم میخورم فقط میخواد بودجه کشور رو تامین کنه. اونقدری که سهام عدالت رو راحت فروختیم نفتم راحت میشه فروخت!!! آقای روحانی بجای این کارا. به هرکسی پست ومقام نده تا اختلاس نکنن. مطمن باش اگه آدمهای صالح رو انتخاب کنی کار به اینجاها نمی‌کشه. واقعا متاسفم
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    40 1
    ته دیگ داره سوراخ میشه
  • محمد رضا IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    40 2
    اونوقت هرکس نفت بیشتری خرید .میشه سلطان نفت و اونو اعدام میکنیم تا عبرت دیگران بشه !!!!
  • رامین IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    44 13
    اون موقع که بابک زنجانی رفت نفت را فروخت و تحریم هارو دور زد شما گفتید مفسد فلا ارضه الان مردم برن بفروشن بعد قانوشون عوض کنید دولت جای نمیخوابه که زیرش آب باشه
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    22 15
    دلاری بخرید و ریالی بفروشید...
  • حمید IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    15 35
    در جواب این کسانی که کامنت گذاشتند مردم چطور نفت صادر کنند وقتی دولت نتونسته! باید بگم که این حرف برای مردم عادی نیست بلکه برای دلال های نفتی و کسانی که به دنبال قاچاق نفت بودند هست که بیاند نفت رو به صورت قانونی ببرند بفروشند به مشتری های خوردی که دارند و این بهترین نوع دور زدن تحریم نفتی هست و این وسط مردم عادی هم میتونند نفت رو پیش خرید کنند و زمان تحویل به همین واسطه ها یا پتروشیمی های داخلی بفروشند
  • AE ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    11 10
    جناب رییس دفتر ریاست جمهور احتمال دارد خودشان هم متوجه فرمایش خود نیستند فکر می کنند مانند چهل سال قبل نفت را باگالن روی گاری تو کوچه ها می فروشند. لطفا قدری بیشتر فکر بفرمایید.شاید راه حل دیگری ارائه کنید !!!
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    11 28
    اگه نقدینگی اورژانسی احتیاج دارید باید از سودش بگذرید، یعنی این نفت را باید به قیمت تمام شده بدون حاشیهء سود به مردم ایران بفروشید یا با اندکی سود کم، نه با تضمین سود بانکی ،سود بانکی پیش کش خودتان ، به قیمت تمام شده به اضافهء ۱ درصد سود اگه پای مشتری حساب کنید شاید ارزش سرمایه گذاری و ریسک را داشته باشد و مشتری پیدا کنید ، اما اگه اینکه بخواهید سود کامل را لحاظ کنید دیگه چه نیازیه نفت بگیریم همون طلا و ارز خیلی بی دردسره و نیازی هم به کشتی و..... نداره. این فقط یکی از ۱۰ _۲۰ مورد جای بحث این معامله که یه طرفش دولته و طرف دیگرش مردم ، شما یک طرفه رفتید پیش قاضی معلومه از سازمان حمایت و شورای رقابت در جلستون دعوت نکردید در ضمن یک برنامهء ۱۰ روزه در مورد همین تصمیمتون تو برنامهء چشم انداز اقتصاد ایران کالا با کارشناسان اقتصادی فراهم کرده و پخش کنید ببینیم اون آقایون نظرشان چیه ، مردم عادی که سواد نفتی ندارن از بدو انحصار تولید و فروش نفت دست دولت بوده کو با تجربهء تجارت نفت در بین تجار عادی؟ یه تاجر نفت اول باید بدونه چهی مخره و اون کالاش چه خصوصیاتی داره دوم اینکه بازارش کجاست؟ سوم ....
  • سیاوش IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    36 3
    نفت خود مردمو به خودشون میفروشید شما دیگه کی هستید
  • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    26 4
    هر وقت دولت توانست صادر بکنه ملت هم صادر میکنه
  • ارسطو IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    24 2
    اصلا من موندم ما برای چی دولت میخوایم
  • US ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    24 2
    اگه این بشکه نفت بخریم فردا دولت نگه سلطان نفت دستگیر کردیم
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    16 3
    بورس را با این ریزشی و دستوری نابودمون کردید چطور اعتماد کنیم نفتیمون نمیکنید
  • مشدی IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    24 2
    لطفا یک وامی بدید ماهم بتونیم نفت بخریم..........
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    20 2
    اقای عزیز اول تحریم ها باید برداشته بشه مردم نفت بخرند چه جوری باید این نفت بفروشند
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    44 5
    الکی هی لقمه را دور سرتان نگردونید این مشکلات که روز به روز بیشتر هم میشه فقط یک راه داره دوستی با دنیا و روابط خوب با کشور های جهان و برداشته شدن تحریم ها با تغییر رئیس جمهور و نماینده مجلس هم مشکلات اقتصادی حل نمیشه
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    46 5
    اگر فروش نفت اینقدر آسونه که شخص می تواند بخرد و صادر کند چرا خود دولت اینکار انجام نمیده