دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
۰ نفر

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان جلوگیری از معضل زمین‌خواری در اصفهان در هفت سال اخیر در مقایسه با قبل از آن هفت برابر افزایش یافته و بستری امن برای فعالیت‌ها به ویژه سرمایه‌گذاری و توسعه فراهم کرده است.

منابع طبیعی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، از جمله فعالیت‌های اصلی و چشمگیر در راستای حفاظت از عرصه‌های طبیعی، جلوگیری از زمین‌خواری و سوء استفاده خلافکاران می‌توان به صدور اسناد مالکیت، کاداستر (Cadastre) یا حدنگاری( نقشه ‌برداری ثبتی دارای ارزش حقوقی) و ایجاد کمربند حفاظتی اشاره کرد. در طول ۷ سال ۱۲ پرونده مرتبط با جنگل‌های استان تشکیل شد و رفع تصرف و آزادسازی ۷۴ هکتاری آن را در پی داشت و در این مدت سه هزار و ۹۷۳ پرونده برای مراتع استان شکل گرفت که به دنبال احقاق حق به نفع اداره کل منابع طبیعی اصفهان ۱۳ هزار و ۱۷۵ هکتار از مراتع تصرف شده آزادسازی شد.

استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد ) و سه میلیون هکتار بیابان معادل ( ۳۲ درصد) در بر گرفته است. جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار پراکنده است و سرانه جنگل درکمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح به نسبت کم از تنوع گونه‌ای خوبی ( ۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) برخوردار است.

این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است. گستردگی و تنوع زیست محیطی در این استان همچون بسیاری از مناطق کشور می‌طلبد که تخصیص اعتبارات کافی، اجرای طرح‌های مرتبط با حفاظت از این گنجینه‌های با ارزش در ابعاد مختلف، بصورت تمام و کمال انجام شود که این موضوع در سیاست‌ها و تصمیمات دولت تدبیر و امید بخصوص در استان اصفهان وجود دارد.

پیشگیری از زمین‌خواری در راستای کمک به توسعه و سرمایه‌گذاری

سعیدی، معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با اشاره به شفافیت در نوع مالکیت‌ها بصورت قانونی تصریح کرد: نباید از یاد برد که فعالیت‌هایی از این دست بستر امنی برای فعالیت‌ها و بویژه سرمایه گذاری و توسعه فراهم می‌کند.دیگر مزایای و نتایج اجرای طرح‌های حفاظتی را تثبیت قطعی مالکیت دولت، جلوگیری از زمین خواری، پیشگیری از جعل اسناد اراضی ملی و دولتی و شفاف سازی در پاسخگویی به استعلامات اشخاص حقیقی و حقوقی ذکر کرد. در سال جهش تولید تلاش داریم تا با یک اقدام جهادی و  همکاری موثر اداره کل ثبت اسناد و املاک استان رکورددار حدنگاری اراضی ملی در کشور شویم.

وی افزود: شهرستان‌های خور و بیابانک، نایین، آران و بیدگل، اردستان،سمیرم، اصفهان و شاهین شهر و میمه به ترتیب بالاترین عملکرد اخذ سند حدنگاری اراضی ملی را در طول هفت سال گذشته داشته‌اند.

در همین ارتباط سرهنگ علیرضا طاهری، رییس یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اظهارداشت: اراضی طبیعی کشور جز اراضی انفال به شمار می‌رود، متعلق به همگان است و هیچ کس نمی‌تواند تحت هر عنوانی برای تصرف و استفاده شخصی از آنها اقدام کند.

رفع تصرف بیش از ۱۳ هزار اراضی ملی اصفهان در هفت سال اخیر

وی با تاکید بر اینکه این نهاد با جدیت و همت مضاعف برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی می‌کوشد، اضافه کرد:  ۱۲ پرونده مرتبط با جنگل‌های استان تشکیل شد و رفع تصرف و آزادسازی ۷۴ هکتاری آن را در پی داشت. سه هزار و ۹۷۳ پرونده برای مراتع استان شکل گرفت که به دنبال احقاق حق به نفع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان ۱۳ هزار و ۱۷۵ هکتار از مراتع تصرف شده آزادسازی شد. ۳۸۲ مورد جلوگیری از تصرف مرتع به مساحت یک هزار و ۲۷۰ هکتار انجام گرفت.

طاهری درباره اجرای احکام در استان اصفهان اظهارداشت: سه مورد در موضوع جنگل به مساحت ۲۰۰ هکتار و یک هزار و ۴۶۰ مورد در مبحث مرتع به وسعت چهار هزار و ۶۳۶ هکتار صورت پذیرفت. در چهار ماه ابتدای امسال ۱۷۱ پرونده مربوط به تصرف ۲ هزار و ۵۳۰ هکتار اراضی در اصفهان تشکیل شد و روند بررسی و کسب رای به نفع این نهاد ادامه دارد. ۸۵ فقره پرونده جدید در طی این مدت در استان تشکیل شد که آزادسازی و رفع تصرف ۵۱۲ هکتار از اراضی ملی را در پی داشت.

لزوم مشارکت همگانی و دستگاه‌ها در جلوگیری از تصرف منابع طبیعی

مصطفی ترکش اصفهانی، عضو هیات علمی و استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این ارتباط گفت: حفاظت از عرصه‌های طبیعی هر منطقه نقش ویژه و اساسی در پیشرفت و توسعه آن ایفا می‌کند و جلوگیری از هرگونه تخریب یا تصرف از ضروریات جدی در این امر به شمار می‌رود. هماهنگی بین دستگاه‌ها برای پیشگیری از هرگونه تخلف به ویژه کاهش تصرفات غیرقانونی ضروری است و از سوی دیگر قوانین بازدارنده در این زمینه راهگشا و موثر خواهد بود.

وی با تاکید بر اهمیت حفظ منابع طبیعی بعنوان ثروت ملی و منطقه ای تصریح کرد: وجود چنین داشته‌های گرانبهایی همچون نسل حاضر برای سلامت آیندگان هم مهم است بنابراین استفاده محض و رفتارهای مخرب ما با آن ضربه‌ای به فرزندان و نسل‌های آینده خواهد بود. کمک به پایداری منابع طبیعی وظیفه عمومی است و فقط نباید آن را بر دوش نهاد یا سازمانی خاص انداخت.

به اعتقاد کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری، جنگل‌ها، مراتع از جمله ثروت‌های اصلی یک سرزمین به شمار می‌رود که نقش کلیدی در ایجاد زیستگاه حیات وحش، حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری، تولید اکسیژن، جذب دی اکسید کربن، کاهش آلودگی، کنترل ریزگردها، حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش ایفا می‌کند که حفاظت از این عرصه‌های طبیعی ضرورتی است اجتناب ناپذیر.

کد خبر 541008

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha