شرکت داروسازی آمریکایی نواواکس اعلام کرد کارآزمایی مرحله میانی واکسن تجربی‌اش بر ضد کووید-۱۹ را در آفریقای جنوبی آغاز کرده است

Novavax vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز آفریقای جنوبی با حدود ۵۹۰۰۰۰ مبتلا به کروناویروس و حدود ۱۲۰۰۰ مرگ ناشی از کووید-۱۹ در رده پنجم از لحاظ شیوع در جهان قرار دارد.

گریگوری گلن، رئیس بخش پژوهش شرکت نواواکس گفت: «با توجه به اینکه آفریقای جنویی در میانه اوج‌گیری زمستانی کووید-۱۹ است، کارآزمایی بالینی مرحله 2b بالقوه می‌تواند شواهد اولیه درباره تاثیربخشی واکسن را به دست دهد.»

بررسی واکسن نواواکس که با کمک ۱۵ میلیون دلاری بنیاد بیل و ملیندا گیتس پشتیبانی می‌شوشد، در گروه جداگانه در حال انجام بوده است، یک گروه شامل ۲۶۶۵ داوطلب سالم و گروه دیگر شامل ۲۴۰ فرد بزرگسال دارای اچ‌آی‌وی (ویروس ایدز) است.

نواواکس انتظار دارد هنگامی که واکسنش تایید شود، از طریق معامله‌ای قبلا میان این شرکت با انستیتوی سرم هند برای تجاری کردن واکسن  NVX-CoV2373 امضا کرده است، بتواند واکسن مورد نیاز آفریقای جنوبی را تامین کند.

واکسن نواواکس یکی از حدود ۳۰ واکسن بالقوه کرونا است که به مرحله کارآزمایی بالینی در انسان‌ها رسیده‌اند.

نتایج کارآزمایی بالینی کوچک مقدماتی واکسن نشان داده است که این واکسن میزان بالایی از آنتی‌بادی‌های ضد ویروسی ایجاد می‌کند و این شرکت قصد دارد بررسی‌های بزرگتر یا مرحله سوم را هم به زودی آعاز کند تا بتواند در ماه دسامبر (آذر) تایید سازمان‌های ناظر برای وارد کردن واکسن به بازار را بگیرد.

نواواکس همچنین می‌خواهد در آینده نزدیک کارآزمایی مرحله دوم را در آمریکا و استرالیا هم شروع کند که شامل ۱۵۰۰ داوطلب می‌شود. همچنین این شرکت قصد دارد که کارآزمایی مرحله سوم را در آینده نزدیک در اوائل مهر شروع کند.

واکسن نواواکس از پروتئین‌های گل‌میخی سطح ویروس کرونا که عامل ورود آن به درون سلول است، برای تحریک دستگاه ایمنی استفاده می‌کند. این پروتئین‌های ویروسی در داخل ذرات میکروسکوپی قرار داده می‌شوند و بدن تزریق می‌شوند.

نواواکس همچنین یا ماده کمکی یا ادجوآن هم به این واکسن افزوده است که پاسخ ایمنی را تشدید می‌کند. این ماده کمکی یک «ساپونین» یک ماده شمیایی به دست آمده از گیاهان است که به جلب شدن سلول‌های ایمنی به محل تزریق واکسن کمک می‌کند.

کد خبر 541639

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha