گروه سلامت - صدف کوه کن: با وجود تاکید عموم متخصصان پوست، همچنان هیچ واکنشی مبنی بر محدودیت استفاده از دستگاه سولاریوم از سوی وزارت بهداشت ابراز نشد و بازار برنزه کردن پوست همچنان داغ است.

این درحالی است که متخصصان پوست تنها مصرف طبی این وسیله را توصیه می‌کنند و معتقدند که مصارف غیرطبی و زیبایی از وسایل برنزه‌کننده پوست به‌طور حتم با ابتلای استفاده‌کنندگان به سرطان پوست همراه است.

دکتر کامران بلیغی، متخصص پوست و عضو هیأت علمی  دانشگاه علوم پزشکی تهران، درگفت‌وگو باهمشهری هرگونه استفاده غیرطبی از سولاریوم را غیرمجاز می داند و می‌گوید: استفاده غیرطبی از اشعه ماورای بنفش برای برنزه کردن پوست (سولاریوم)، در همه جای دنیا به شکل رسمی، ممنوعیت دارد و در هیچ کجا برنزه شدن به این روش، توجیه علمی ندارد.

دکتر بلیغی تنها کارکرد دستگاه‌ها ی سولاریوم که رواج بسیاری هم در کشور ما یافته‌اند را برای برخی مصارف درمانی و آن هم تنها زیر نظر پزشک متخصص مجاز دانسته و می‌گوید: اطبا در حال حاضر از سولاریوم و اشعه درمانی برای بهبود برخی از بیماری‌ها از جمله پسوریازیس، برخی از اگزماها، سرطان‌های پوست و لنفوم‌ها استفاده می‌کنند که علاوه برآن ،موجب برنزه شدن پوست نیز می شود.

اما پزشکان در مورد درمان همین بیماری‌ها هم، دائما سبک سنگین کرده و جوانب امر را می‌سنجند تا خدای نکرده پس از درمان یک بیماری، بدخیمی دیگری اتفاق نیفتد.

به گفته وی، با این اوصاف، چطور یک فرد سالم تنها برای تغییر دادن رنگ پوست خود، حاضر می‌شود از دستگاهی استفاده کند که اندکی تغییر در دوز اشعه، خطر سرطان‌های مرگباری را برای اوبه‌دنبال خواهد داشت؟

دکتر فرهاد ملک زاد، عضو هیأت علمی گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با تاکید زیاد، هر نوع برنزه کردن با استفاده از آفتاب یا سولاریوم را رد می‌کند و در پاسخ به این سؤال که اگر سولاریوم بد است، چرا کشورهای غربی از آن استفاده می‌کنند، می‌گوید: در آن کشورها، اسلحه هم مجاز است، پس همه بروند، خودشان را بکشند!

دکتر پرویز طوسی، متخصص پوست و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نیز معتقد است، استفاده از سولاریوم، ریسک ابتلا به سرطان‌های پوست را بالا می برد و آفتاب گرفتن با دقت در شدت و مدت آن، با تمام بدی‌هایی که دارد از سولاریوم برتر است.

از سوی دیگر بیشتر متخصصان پوست و کارشناسان امور بهداشتی معتقدند که رواج خطرناک این نوع زیباسازی نیاز به اقدامات وسیع و پیشگیرانه نهاد تاثیر گذاری مثل وزارت بهداشت دارد، چرا که وجود دستگاه‌های اشعه دهنده سولاریوم در باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌ها می‌تواند مشکلات غیرقابل برگشتی را به بدنه بهداشتی جامعه وارد کند و رفته رفته فاجعه‌ای را دامن بزند که ناآگاهی استفاده‌کنندگان و سود جویی ارائه کنندگان، عامل اصلی بروز آن است.

این درحالی است که با وجود حجم بالای اعتراض متخصصان به این وسیله و مردود کردن استفاده‌های غیرطبی از آن، مسئولان وزارت بهداشت از وجود قانونی برای محدودیت استفاده از اینگونه وسایل ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند. 

دکتر محمد حقیقی، معاون اجرایی مرکز نظارت و اعتبار بخشی اموردرمان وزارت بهداشت، در پاسخ به این سؤال که چرا وزارت بهداشت برای ممنوعیت استفاده از سولاریوم در آرایشگاه‌ها قانونی ندارد، به همشهری می‌گوید: چون موضوع جنبه زیبایی دارد در زمینه صدور مجوز و تاییدیه، وزارت بهداشت برای هیچ جایی قانون ندارد. به گفته وی، بحث‌هایی در این زمینه مطرح شده اما هنوز به جمع بندی نرسیده است.

دکتر حقیقی البته اذعان می‌کند حالا زمان خوبی است برای اینکه وزارت بهداشت رسما وارد عمل شود.

تاخیر در تصمیم‌گیری از سوی وزارت بهداشت در حالی است که این روزها دستگاه‌های سولاریوم در استخرها و مکان‌های ورزشی گرفته تا آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی، یافت می‌شود و متقاضیان آن هم در برخی از مناطق شهر چنان زیادند که گاهی برای استفاده از این دستگاه‌ها باید از یک ماه قبل وقت بگیرند.

کد خبر 54169

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز