۵۰ درصد میزان پسماندهای خانگی در مشهد، ابتدا به آب پسماند و نهایتا پس از فعل و انفعالاتی به شیرابه تبدیل می‌شود.

پسماند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: بیش از ۷۰ درصد پسماندهای خانگی شهر مشهد از مواد آلی تشکیل شده که بر اساس برآوردها، حدود ۵۰ درصد این میزان پسماند، ابتدا به آب پسماند و نهایتا پس از فعل و انفعالاتی به شیرابه تبدیل می‌شود.

ابوالفضل کریمیان افزود: بر اساس آنالیزهای انجام‌شده در اداره تحقیق و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با توجه به این‌که پسماندهای خانگی در مشهد مثل سایر شهرهای کشور، عمدتاً از نوع ‌تر است، در مراحل مختلف جمع‌آوری، حمل و دفن آن‌ها، حجم قابل‌توجهی آب پسماند و شیرابه تولید می‌شود. شیرابه‌ها عامل اصلی آلودگی خاک و محیط‌زیست به شمار می‌روند و لازم است که تولید آن کاهش پیدا کند.

کریمیان بیان کرد: در هر میلی‌گرم شیرابه، بیش از ۱۰۰ میلیون باکتری مضر وجود دارد که این میزان باکتری عامل انتقال بیش از ۱۱۸ نوع بیماری حاد و تهدیدی جدی برای سلامت انسان و محیط‌زیست است.

وی با اشاره به این‌که عملیات اجرایی احداث بزرگترین لندفیل مهندسی–بهداشتی (دفن پسماند) کشور در مشهد از پارسال آغاز شده تصریح کرد: این اولین لندفیلی است که با اهداف زیست‌محیطی و با استفاده از لوله‌گذاری و سیستم مکانیزه جمع‌آوری شیرابه در کشور احداث می‌شود. با توجه به فصل تابستان و مصرف زیاد میوه‌های پرآب، مسئولیت شهروندان در قبال جلوگیری از تولید شیرابه افزایش پیدا می‌کند که در این خصوص خانواده‌ها با آب‌گیری زباله‌های‌تر و یا خشک کردن آنها، می‌توانند حجم شیرابه‌ها را از خانه و به تعبیر دقیق‌تر از آشپزخانه، به میزان زیادی کاهش داده و مانع از آلودگی بیشتر محیط‌زیست شوند.

کد خبر 543143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha