مسئول امداد و نجات کوهستان در جمعیت هلال ‌احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: کوهنوردان یکی از عوامل خطرآفرین برای انتقال کرونا هستند.

کوهنوردی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، مهدی پورابراهیم افزود: در چند هفته گذشته تذکرات کتبی و شفاهی به تمام باشگاه‌ها اعلام کردیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، ولی بعضی از کوهنوردان غیررسمی و کوهنوردان استان‌های همجوار که با تعداد بالا و همچنین با ماشین‌های عمومی مانند مینی‌بوس وارد منطقه می‌شوند و فعالیت کوهنوردی دارند، برای شیوع کرونا خطرآفرین هستند.

وی عنوان کرد: در این مورد چندین  بار اخطار داده شده، ولی هیچ مرجع قانونی قادر به کنترل این مشکل نیست. جمعیت هلال احمر شهرستان دنا در جلسات متعدد تذکرات را اعلام کرده و باز هم اخطار می‌دهیم که خطر ابتلا برای کوهنوردان بالاتر از دیگران است، چراکه کوهنوردان وارد محیط کم‌اکسیژن می‌شوند و مستعد بیماری‌های مغزی و ریوی هستند.

پورابراهیم ادامه داد: حضور کوهنوردان از چند استان در یک محل همانند پناهگاه حوض‌دال خود یک زنگ خطر جدی است.

مسئول امداد و نجات کوهستان در جمعیت هلال ‌احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: شادی بر روی قله‌ها، داشتن بیماری‌های زمینه‌ای، تراکم جمعیت در پناهگاه و یا حضور در دره‌های پرآب، عبور از محیط با چرخش کم هوا مانند دالان‌های باریک غارها و یا استفاده از ابزارهای فلزی مشترک بدون ضدعفونی کردن آن از عوامل خطرآفرین و راه انتقال ویروس کرونا هستند.

وی عنوان کرد: حکایت برخی گروه‌ها حکایت شترمرغ است که اگر گفتند یاسوج قرمز شده، کوهنوردان می‌گویند ما که در فلان شهر برنامه داریم یا اگر گفتند سی‌سخت خطرآفرین شده، می‌گویند ما که اهل شیرازیم. حال چه اداره‌ای قدرت مقابله با این مسئله را دارد؟

پورابراهیم از مسئولان خواست که  حضور در دنا  را محدود کنند، چراکه هلال احمر، محیط زیست، اداره ورزش و منابع طبیعی به‌تنهایی و جدا از هم قادر به کنترل محیط پارک دنا نیستند.

کد خبر 543474

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha