امسال محرم در کردستان رنگ و بوی خاصی دارد، امسال آیین‌های سنتی محرم در این استان فرهنگی به گونه‌ای دیگر برگزار می‌شود، به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، بجای پختن آش نذری، بسته‌های معیشتی توزیع می‌شود و مردم به نحو دیگری نیازمندان را در عزای امام حسین شریک می‌کنند.

محرم در کردستان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، محرم نماد وحدت میان مسلمانان جهان به شمار می‌رود و نمونه آن عزاداری شیعه و سنی کنار هم در استان‌هایی مانند کردستان است. یکی از بزرگترین نمادهای دین مبین اسلام، وحدت و برادری میان مسلمانان اهل تشییع و تسنن است که این رویه در تمام مناطق مسلمان‌نشین جهان و از جمله استان کردستان به چشم می‌خورد. آیین‌های مذهبی که در استان کردستان و بیشتر شهرها و روستاهای آن وجود دارد گواه اعتقادات مذهبی مردم این دیار است که طی هزاران سال مردمان اهل سنت و تشیع در کنار هم و با شور و شکوه خاصی برگزار می‌کنند.

یکی از این آیین‌های مناسبتی که در دهه اول محرم برگزار می‌شود آیین طشت‌گذاری در سریش‌آباد، تعزیه‌خوانی در روستاهای قروه، گل‌گیران در بیجار، نوحه‌خوانی با زبان ترکی آذری در دلبران و برگزاری سوگواری سرور و سالار شهیدان در تمام مناطق استان با اصالت و فرهنگ استان کردستان است.

پخت آش نذری، روزه‌داری در روزهای تاسوعا و عاشورا، توزیع خرما و شربت در بین دستجات سینه‌زن و عزادار و شرکت در دستجات عزاداری از جمله مراسمات خاص اهل سنت کردستان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی است.

آیین طشت‌گذاری در سریش‌آباد

یکی از مریدان اهل بیت(ع) که ساکن شهر سریش‌آباد است در مورد آیین طشت‌گذاری در ایام محرم در این منطقه گفت: از ابتدای دهه محرم مردم این دیار ۷۲ طشت را در حسینیه و تکایا گرد هم می‌آورند و به یاد تشنگان دشت کربلا با کوزه‌های گلی بر آن آنها آب می‌ریزند.

احمد دده‌جانی که حالا چندین دهه از عمر خود را در راه اجرای مراسم‌های مذهبی سپری کرده است، اظهار کرد: در آب متبرک طشت‌ها سیب‌های سرخ از قبل شسته شده ریخته می‌شود و بعنوان تبرک به عزاداران حسینی داده می‌شود چرا که مردم سریش‌آباد اعتقاد دارند این آب و سیب به نام امام حسین(ع) متبرک شده است.

این مرید اهل بیت در مورد برگزاری این آیین مذهبی تصریح کرد: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا مراسم طشت‌گذاری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا شد.

نذر خون به جای مراسم بی‌پایه و اساس

یکی از جوانان شهر سریش‌آباد که حالا برای چندمین سال است که در نذر خون شرکت می‌کند، گفت: سال‌ها پیش مردم این دیار بر اساس باورهای اشتباه با قمه‌زنی و زخمی کردن خود به عزاداری ایام محرم می‌پرداختند.

مصطفی طالبیان در ادامه تصریح کرد: حالا چند سالی است با همت سازمان انتقال خون کردستان نذر خون برگزار می‌شود و مردم این دیار با ادای خون خود به بیماران نیازمند کمک می‌کنند و عشق و ارادت خود به سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) را با فرهنگی خاص نشان می‌دهند.

مراجعه ۴۶۸ سریش‌آبادی برای اهدای خون

مدیرکل انتقال خون گفت: سال گذشته تعداد افراد مراجعه‌کننده به تیم سیار در شهر سریش‌آباد در تاسوعا و عاشورای حسینی را ۴۶۸ نفر اعلام کرد و افزود: آمار مراجعه اهداکنندگان خون در سریش‌آباد ۱۲ نفر افزایش داشته و از این تعداد در مجموع ۳۶۸ واحد خون دریافت شده است. در شهر سریش‌آباد ۲۶۳ اهداکننده مستمر، ۱۰۵ اهداکننده با سابقه و ۶۲ داوطلب بار اولی اهدای خون در تاسوعا و عاشورای امسال پذیرش شدند. در خصوص وضعیت اهدای خون در بیجار و سقز، در دهه اول ماه محرم سال گذشته ۱۶۷ اهداکننده سقزی و ۳۲۶ اهداکننده بیجاری جهت اهدای خون مراجعه کردند که به ترتیب ۱۳۵ و ۲۱۰ واحد خون کامل توسط آنان اهدا شده است.

محمدسعید کریمیان همچنین افزود: ۵۴ داوطلب اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به مرکز اهدای خون سنندج مراجعه کردند و در نتیجه حضور آنان ۴۴ واحد خون اهدا و چهار اهداکننده بار اولی نیز به جمع داوطلبان اهدای خون افزوده شد.

نوحه‌خوانی با زبان ترکی در دلبران

روزهای محرم در شهر دلبران با شور حسینی خاصی برگزار می‌شود، یکی از بانیان هیئت‌های مذهبی این شهر گفت: اینجا محرم رنگ و بوی خاصی دارد زنان و مردان بخشی از محصولات باغی و کشاورزی خود را نذر عزاداران حسینی می‌کنند و برکت را این گونه وارد خانه خود می‌کنند.

بی‌بی صغری منتشلو که سال‌ها است آشپز یکی از هیئات عزاداری در شهر دلبران است، تصریح کرد: شیره انگور تولید شده از تاکستان‌های این منطقه و بلغور گندم مزارع روستاهای دلبران بعنوان غذای اصل زائران در پخت حلیم نذری مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های عزاداری در شهر دلبران، نوحه‌خوانی با زبان ترکی است که سال‌هاست با شور و شوق حسینی برگزار می‌شود و مضمون آن پرداختن به رشادت، مظلومیت، شهادت و از خودگذشتگی ۷۲ شهید دشت کربلا است.

آیین گل‌گیران در بیجار

بیجار نیز مانند سایر نقاط کشور در ایام محرم مراسم عزاداری خاصی برگزار می‌کند یکی از ساکنان این شهر مذهبی کردستان گفت: مردم این دیار خاک تمیز را با گلاب و آب مخلوط می‌کنند و به صورت نمادین آنرا بر سر و صورت خود می‌مالند که تداعی‌کننده عزاداری‌های مردم در دشت کربلا است.

صادق گروسی در ادامه تصریح کرد: تعزیه‌خوانی با گویش خاص منطقه بیجار در بیشتر روستاهای آن برگزار می‌شود و مردم به خصوص قشر جوان با رشادت‌های امام حسین(ع) و یارانش و ستم‌های یزد بن معاویه در قالب تعزیه آشنا می‌شوند که یکی از این آیین ماندگار مذهبی گل‌گیران است.

نذر همدلی در کردستان

غبارروبی گلزار شهدا، دیدار با خانواده‌های جنگ، کمک به نیازمندان و ده‌ها نمونه دیگر از دیگر آیین‌های مردم کردستان در ایام محرم و سوگواری امام حسین(ع) در تمام مناطق این استان با اصالت و فرهنگ برگزار می‌شود.

امسال محرم در کردستان رنگ و بوی خاصی دارد، امسال آیین‌های سنتی محرم در این استان فرهنگی به گونه‌ای دیگر برگزار می‌شود، به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، بجای پختن آش نذری، بسته‌های معیشتی توزیع می‌شود و مردم به نحو دیگری نیازمندان را در عزای امام حسین شریک می‌کنند.

یک کارشناس مذهبی در این زمینه گفت: معرفی و شناساندن نمادهای اسلام موجب ریشه‌دار شدن فرهنگ مسلمانان در تمام جهان می‌شود و مراسم‌های دهه محرم نمونه‌ای از آن است.

سیدصالح ملایی در ادامه افزود: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) با سبک خاصی برگزار شد و نمونه آن نذر محصولات بهداشتی و توزیع جیره خشک میان نیازمندان بود و این خصلت مردم کردستان نشان داد در هر شرایطی می‌توان مراسم عزاداری ۷۲ شهید دشت کربلا را برگزار کرد.

کد خبر 544548

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha