سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوار صعود شاخص‌های بورس اوراق بهادار تهران در حالی پنجمین هفته متوالی خود را پشت سر می‌گذارد که این روزها شاخص‌ها درحال ثبت رکوردهای جدیدی در تاریخ 41 ساله بازار سرمایه هستند.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، پس از آنکه شاخص بورس (سود نقدی و قیمت) اوایل ماه جاری برای نخستین بار از مرز 37 هزار واحد گذشت مبادلات به روند صعودی خود ادامه داد به طوریکه این شاخص امروز به رکورد تاریخی 40 هزار واحد رسید.

شاخص بورس (سود نقدی و قیمت) در 3 روز کاری هفته جاری با بیش از 1000 واحد افزایش به رقم 40 هزار و 472 رسید تا رویای شاخص بیش از 40 هزار واحد تحقق یابد.

اما شاخص قیمت که مبنای اصلی محاسبات بسیاری از فعالان بازار است همچنان سیر صعودی خود را در بورس سپری می‌کند به گونه ای که این شاخص نیز امروز از مرز 11 هزار واحد گذشت.

بر اساس این گزارش، با اینکه برخی افراد نزدیک شدن به فصل مجامع را دلیل اصلی افزایش شاخص‌ها در هفته‌های اخیر می‌دانند اما آمارهای سال گذشته خلاف این امر را نشان می‌دهد.

شاخص قیمت بورس در اردبیهشت و خرداد ماه سال 86 به ترتیب 166 و 301 واحد کاهش داشت که این موضوع نمایانگر وجود مسائلی فراتر از نزدیک بودن فصل مجامع شرکت‌هاست.

کارشناسان بازار سرمایه مسائل متعددی مانند رکود در بازار مسکن، افزایش دامنه نوسان قیمت سهام به سه درصد (بهبود نقدشوندگی سهام و رشد معاملات)، عرضه‌های اولیه سهام برخی از شرکت‌ها، آرامش در پرونده هسته‌ای ایران و کاهش نرخ سود بانکی را از مهم‌ترین دلایل روند رو به رشد شاخص‌های بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌های اخیر اعلام می‌کنند.

عضو شورای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار روند صعود شاخص‌های بورس را طبیعی خواند و گفت: جو مثبت بازار، افزایش قیمت های جهانی برخی محصولات، افزایش دامنه نوسان قیمت سهام و کسب سود بیشتر سهامداران باعث افزایش اعتماد در بازار و ایجاد صف‌های خرید در بورس شده است.

محمد ابراهیم قربانی فرید به افزایش 20 دلاری بهای متانول در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: کارشناسان پیش‌بینی روند رو به رشد بهای این محصول را در ماه‌های آینده کرده‌اند که بدون شک این موضوع تاثیرات مثبتی را بر روی شرکت‌های پتروشیمی می‌گذارد.

وی خاطر نشان کرد: آزاد شدن قیمت برخی از محصولات نیز باعث افزایش EPS تعدادی از شرکت‌ها شده که این موضوع منجر به استقبال بیشتر سرمایه‌گذاران شده است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری سهام پژوهان شایان گفت: در صورتی که تمامی متغیرها درست عمل کنند شاخص قیمت بورس ظرفیت رسیدن به مرز 13 هزار واحد را دارد.

عضو شورای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار افزود: فرصت گران‌بهایی بدست آمده تا مدیران بازار سرمایه، فرهنگ‌سازی لازم را برای ورود اقشار مختلف جامعه در بورس انجام دهند.

کد خبر 54530

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز