شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۴:۳۶
۰ نفر

کیکاووس زیاری: فیلم برداری «وقتی همه خوابیم» در تهران ادامه دارد. تازه‌ترین ساخته سینمایی بهرام بیضایی، فیلم‌سازباسابقه ایرانی، مثل کارهای قبلی او شخصیت‌ها و لوکشین‌های (محل فیلم‌برداری) زیادی دارد.

این فیلم هم مثل «سگ‌کشی»- آخرین ساخته بیضایی که هشت سال قبل به نمایش عمومی درآمد- در فضای معاصر اتفاق می‌افتد و شنیده می‌شود که حال و هوایی شبیه «اتفاق خودش نمی‌افتد» دارد.

این فیلم که قرار بود سال قبل جلوی دوربین برود، ساخته نشد، ولی فیلم‌نامه آن سال قبل روی پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفت. سازندگان فیلم گفته‌اند که خط اصلی قصه «درباره یک برخورد  اتفاقی» است. اما گفته می‌شود قصه در باره پشت صحنه سینما و روابط آدم‌های درون آن است.

 یک گروه فیلم‌سازی که در حال ساخت یک فیلم جدید است، در بین کار با مشکل مالی روبه‌رو می‌شود. در این هنگام به اصرار تهیه‌کننده، بازیگر مرد اصلی فیلم کنار گذاشته می‌شود و جای او را بازیگری می‌گیرد که حاضر است سرمایه فیلم را تأمین کند.

   این فیلم بازیگران زیادی هم دارد. مژده شمسایی و افشین هاشمی نقش بازیگر زن اصلی و کارگردان فیلم داخل فیلم را به عهده دارند و حسام نواب‌صفوی بازیگر مرد سرمایه‌گذار فیلم است. بقیه بازیگران عبارتند از: علیرضا جلالی‌تبار، مجید مظفری، شقایق فراهانی، هدایت هاشمی، سید مهرداد ضیایی، انوش فاطمی، سحر دولتشاهی و علی اولیایی. فیلم‌نامه فیلم را مثل همیشه خود بیضایی، نوشته و اصغر رفیعی‌جم مدیریت فیلم‌برداری آن را به عهده دارد. ایرج رامین‌فر، طراحی صحنه فیلم را- که در کارهای بیضایی، اهمیت زیادی دارد- انجام می‌دهد. برای فیلم جدید بیضایی بخشی از شهر تهران بازسازی شد. خیابان بهار و سینما اورانوس (در چهارراه مختاری) از جمله مکان‌هایی هستند که بازسازی شده‌اند.

بیضایی در حال هدایت مژده شمسایی، در صحنه‌ای از فیلم- عکس از علی زارع

   بیضایی هفتاد ساله، دهمین فیلم سینمایی خود را در شرایطی می‌سازد که آخرین ساخته‌اش،«سگ‌کشی» در زمان نمایش، هم پرفروش‌ترین فیلم سال شد ، هم جایزه‌‌هایی از جشنواره فجر گرفت و منتقدان سینمایی هم فیلم او را پسندیدند. او سال قبل نمایش «افرا» را نیز روی صحنه تئاتر داشت که با استقبال دوستداران تئاتر روبه‌رو شد.

 این فیلم‌ساز در سال‌های قبل از انقلاب «سفر» را در زمینه سینمای کودک و نوجوان کار کرد و «باشو غریبه کوچک» او پس از انقلاب، یکی از بهترین کارهای سینمای کودک و نوجوان ایران است.

کد خبر 54542

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز