چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۳
۰ نفر

سیروس برزو: قضیه از این قرار است که یکی از فضانوردانی که به تازگی به فضا سفر کرده و هنوز هم آن بالا زندگی می‌کند، پسر یک فضانورد قدیمی روسیه است

جالب است سفینه بعدی هم که حدود شهریور ماه پرتاب می‌شود، باز هم پسر یکی دیگر از فضانوردان قدیمی را راهی مدار زمین می‌کند. این یعنی فضانوردزاده‌ها وارد عرصه فضانوردی شده‌اند.

با هم با زندگی یکی از این فضانوردها به نام «سرگئی ولکف»، که اکنون در ایستگاه فضایی به سر می‌برد، آشنا می‌شویم.

«سرگئی ولکف»،  روز اول آوریل 1973 در شهر «چوگویف» روسیه به دنیا آمد. پدرش، «الکساندر ولکف»، خلبان نظامی‌بود و مادرش، «آنا نیکلایونا» کتاب‌دار. 6 ساله بود که خانواده آنها به مسکو آمدند و در «زوزدنی گارادوک» یا «شهرک ستاره‌ای» ساکن شدند. به زودی او فهمید که پدرش برای سفر به فضا انتخاب شده و این شهرک محل زندگی و آموزش فضانوردان است.

آلکساندر و سرگئی ولکف، پدر و پسر فضانورد

سال دوم دبیرستان (نظام آموزشی روسیه شامل پنج ساله ابتدایی و بعد دوره دبیرستان است) بود که پدر برای نخستین بار به فضا سفر کرد.

سفر پدرش، الکساندر ولکف، به همراه دو کیهان‌نورد دیگر با سایوز تی‌-14 به ایستگاه فضایی سالیوت-7،  شروع شد. قرار بود آنها چند ماه در فضا زندگی کنند، اما هنوز دو ماه نگذشته بود که یکی از فضانوردان بیمار شد و آنها مجبور شدند به زمین باز گردند. روزی که پدرش و دو کیهان‌نورد دیگر به شهرک ستاره‌ای برگشتند، برای او خیلی خاطره‌انگیز بود.
پدرش در مدت پرواز توانسته بود کارش را به عنوان یک کیهان نورد پژوهشگر، به خوبی انجام دهد و به همین دلیل در بازگشت مدال گرفت.

سفر بعدی پدرش به فضا 26نوامبر 1988 آغاز شد و  حدود 5ماه طول کشید.
یک سال بعد، سرگئی دبیرستان را تمام کرد. او آرزو داشت مثل پدرش خلبانی برجسته شود. گرچه به فضا خیلی علاقه‌مند بود، اما فکر نمی‌کرد روزی بتواند فضانورد شود.
در سال1990 و بعد از به پایان رساندن دبیرستان، در آزمون آموزشگاه خلبانی نظامی «‌راسکوا» در شهر «تامبوف» شرکت کرد و توانست با نمره عالی قبول شود. او از سال 1996 به عنوان خلبان، با درجه ستوان یکمی، ‌در نیروی هوایی روسیه مشغول به‌کار شد.
هوش بالا، پشتکار، دقت درکار و استعداد فوق‌العاده‌اش باعث شد به سرعت ترقی کند. خیلی زود  عنوان خلبان ارشد و بعد از آن سمت معاون فرمانده  را گرفت. در اواخر سال 1996، برای مسئولان در نیروی هوایی تقاضانامه‌ای فرستاد و داوطلبی خود را برای ورود به گروه کیهان نوردان اعلام کرد. در 28ژوئیه 1997 از طرف دایره گزینش نیروی هوایی به کمیسیون مربوطه معرفی شد. در این زمان او  بیش از 350ساعت پرواز موفق  در پرونده داشت.

سه کیهان نورد سایوز تی.ام.آ-12 از راست به چپ: اولگ کانوننکو، سرگئی ولکف و سونیون بی

در 26 دسامبر 1997، کمیسیون وزارت دفاع روسیه با بررسی پرونده او، سرگئی را به عنوان «داوطلب کیهان‌نوردی» به مرکز آماده‌سازی و آموزش فضانوردان معرفی کرد. سرانجام در 16 ژانویه 1998به عنوان دانشجوی دانشگاه فضانوردی یوری گاگارین پذیرفته شد.
در 21 اوت 1998، پدرش الکساندر ولکف، از گروه کیهان‌نوردان استعفا و جای خود را در تاریخ فضانوردی به سرگئی جوان تحویل داد.  ولکف توانست دانشگاه کیهان‌نوردی یوری گاگارین را با نمره‌های ممتاز در اول دسامبر 1999 به پایان رساند و گواهینامه فضانورد آزمایشگر به او داده شد.

تا ماه مه 2006، که به عنوان فرمانده ناو سایوز تی. ام.آ-12 و فرمانده هفدهمین گروه کیهان‌نوردان کشیک ایستگاه فضایی بین‌المللی انتخاب شد، در چند دوره دیگر به سمت کیهان‌نورد اصلی و جانشین انتخاب شد؛ اما چون پرتابش باید از طریق شاتل فضایی صورت می‌گرفت، با حادثه کلمبیا همه آنها بر هم خورد.

سرانجام  در مه 2006، به عنوان فرمانده ناو سایوز تی. ام.آ-12 و فرمانده هفدهمین گروه کیهان‌‌نوردان کشیک ایستگاه فضایی بین‌المللی انتخاب شد.

قبل از آغاز سفر، در کنار سکوی پرتاب

بالاخره در 21مارس سند رسمی ‌فرماندهی سرگئی ولکف برای سفر به فضا در گروه شماره17 ایستگاه و ناو کیهانی سایوز تی.ام.آ-12  از طرف عالی‌ترین مقام‌های سازمان فضایی روسیه امضا شد.

ناو کیهانی سایوز تی.ام.آ-12 روز 8 آوریل2008، در حالی که «سرگئی ولکف»  به سمت فرمانده در عرشه آن حضور داشت، از سکوی شماره 1 در پایگاه پرتاب‌های فضایی بایکونور راهی مدار زمین شد. این همان سکویی است که 47سال قبل «یوری گاگارین»، نخستین کیهان‌نورد جهان، راه سفر به فضا را گشود.

همراهان ولکف در این سفر عبارت بودند از: « اولگ کانوننکو » کیهان‌نورد و مهندس طراح سامانه‌های فضایی و خانم « سونیون‌یی»  نخستین فضانورد کره جنوبی. سایوز ‌
تی.ام.آ-12  در 10آوریل 2008  با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی پیوست و ‌کیهان‌نوردان توانستند به این پایگاه راه یابند. آنها در این پایگاه به دیدار گروهی رفتند که از چند ماه قبل در آنجا فعالیت داشتند و باید در پایان کار، ایستگاه را به ولکف و کانوننکو تحویل می‌دادند.

کار مشترک کیهان‌نوردان تا 19 آوریل ادامه داشت. در این روز، ایستگاه فضایی بین‌المللی رسما به سرگئی ولکف سپرده شدو کیهان نوردان قبلی به همراه سونیون‌یی با ناو کیهانی سایوز تی.ام.آ-11 به زمین بازگشتند، ولی ولکف و کانوننکو کار را به همراه یک فضانورد آمریکایی در پایگاه مداری ادامه می‌دهند. طبق برنامه، ولکف و کانوننکو پروازشان تا شهریور امسال ادامه دارد.

کد خبر 54547

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز