مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

بهزاد رنجبر: رکود در بازار خودرو بعد از سهمیه‌بندی جدید بنزین که سرپرست وزارت کشور دلیلش را افزایش قیمت اعلام کرد اتفاق قابل پیش‌بینی بود که اتفاق افتاد و همان شد که انتظار می‌رفت.

به این ترتیب ظاهرا در شرایطی که هنوز سهمیه بندی جدید اعمال نشده فروشندگان و خریداران دست نگاه داشته‌اند تا ببینند وضعیت بازار خودرو چگونه خواهد شد.

جلال ریخته‌گر قدیمی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره شرایط حاکم بر بازار به همشهری گفت: در بازار خودروهای وارداتی و انواعی از خودروهای داخلی که سهمیه بنزین نخواهند گرفت رکود محسوسی وجود دارد اما این سکون قطعا شرایطی موقتی است.

قدیمی در توجیه دلایل پیش‌بینی خود افزود: برای کسی که چند ده میلیون تومان صرف خرید خودرو می‌کند بهای 120 لیتر بنزین ارزش چندانی ندارد و تنها به این علت از خرید منصرف نخواهد شد. او در مورد خودرو‌های داخلی هم که مشمول حذف سهمیه بنزین شده‌اند گفت: هنوز تغییری در قیمت این گروه از خودروها ایجاد نشده اما انتظار می‌رود بعد از گذر از دوران رکود قیمت خودروهایی همچون ماکسیما رونیز و موسو 2تا3 درصد کاهش بیابد اما این افت هم به‌صورت مقطعی خواهد بود.

 در نهایت اینکه فعلا و تا اطلاع ثانوی که سهمیه‌بندی جدید اعمال شود و اوضاع به تثبیت برسد بازار خودروهای لوکس مهمان رکودی است که انتظار می‌رود موقتی باشد اما آن‌طور که فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند همین شرایط برای خودروهای داخلی پر طرفدار به احتمال فراوان روزهای پر رونقی به همراه خواهد داشت.

 سهمیه‌های جدید

از سوی دیگر فعالان بازار خودروهای خارجی، سیاست مثبت دولت در حذف یارانه بنزین این خودروها را در حد ایجاد هزینه جانبی تازه‌ و در عین حال ناچیز برای مالکان خودروهای خارجی ارزیابی کردند.

 کامشاد کوشان مدیر بازاریابی و فروش شرکت پرشیا خودرو نمایندگی رسمی واردات خودروهای BMW  به فارس گفت: خودروهای BMW خودروهایی لوکس هستند. هزینه‌های جانبی نگهداری این اتومبیل طبیعتا بالاتر است و بنزین آزاد نیز از این پس مزید بر علت می‌شود. وی افت بازار خودروهای خارجی را در کوتاه‌مدت و در نتیجه اعمال سیاست‌های جدید پیش‌بینی می‌کند، در عین حال معتقد است: مصرف‌کنندگان خودروهای خارجی پس از مدتی بنزین ‌آزاد را به‌ عنوان بخشی از هزینه‌های جانبی خودرو خود خواهند پذیرفت.

سهمیه‌بندی در شرکت‌ها

حسن حسینی‌راد مدیر فروش گروه بهمن که با محصولات مزدا در بازارهای ایران فعال است و مزدا 3 این شرکت از محصولات لوکس خیابانهای شهر به شمار می‌رود، اظهار داشت: قرار است در جلسه‌ای آثار اخبار منتشره را بررسی کنیم هرچند محصولات سواری گروه بهمن که به ‌صورت CKD وارد می‌شوند، مشمول سیاست حذف یارانه نمی‌شوند و تنها  برای محصول پاجرو خود باید فکری کنیم. تحلیل حسینی‌راد از سیاست‌های جدید سهمیه‌بندی بنزین بر بازار این است که اعمال این سیاست‌ها در وضعیت بازار این خودروها بی‌تاثیر نخواهد بود؛ اما فردی که توان خرید خودروهای چند 10 میلیون تومان به بالا را دارد، در تامین بنزین آن نیز قاعدتا نباید مشکلی داشته باشد. 

 گرانی‌های احتمالی

حسین ادیب از نمایشگاه‌داران فعال در معاملات خودروهای خارجی نیز  معتقد است: حذف یارانه بنزین خودروهای گرانقیمت آنقدر که روی نرخ سایر مایحتاج مردم اثر‌گذار است، در معاملات خودروهای خارجی اثر‌گذار نیست. به گفته او بنزین 400 تومانی مستمسکی برای افزایش قیمت سایر کالاها خواهد بود.

کد خبر 54610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز