مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

غار خفاش در شهرستان مرزی دهلران از غارهای استان ایلام است که هزاران خفاش در آن زندگی می‌کند.

غار خفاش دهلران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از صدا و سیما، غار خفاش دهلران با ۲۵۵ متر طول، ۳۰ متر عرض و ۵۰ متر ارتفاع، تنها غار خفاش ایران است. غار خفاش در ۳ کیلومتری شمال شرقی دهلران در دامنه‌ رشته‌کوه دینارکوه، مشرف به دره و چشمه‌های آب‌گرم دهلران قرار دارد.

غار خفاش دهلران یکی از غارهای تاریخی عصر غارنشینی است که امروزه زیستگاه خفاش‌ها شده است. این غار به عنوان تنها غار خفاش ایران یکی از پدیده‌های نادر طبیعی است که تاکنون برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی ناشناخته مانده است. درون این غار استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های فراوان و همچنین دهلیزهای متعدد وجود دارد که عمق برخی از آن‌ها به ۴۰۰ متر می‌رسد.

در دنیا بیش از هزار نوع خفاش وجود دارد. در این غار بیش از ۳۰ هزار خفاش از ۷ گونه مانند خفاش دمدار، خفاش بال‌پهن و دم‌موشی زندگی می‌کنند. فراوانی خفاش‌های این غار باعث می‌شود در زمان غروب آفتاب، همزمان با خروج این خفاش‌ها از غار که اغلب به صورت دسته‌های بزرگ انجام می‌شود، فضای جالب و عجیبی ایجاد شود که البته برای بعضی بسیار ترسناک هم هست. این خفاش‌ها مسیر ۳ کیلومتری تا شهر را طی می‌کنند و پس از مدتی، به محل زندگی خود یعنی غار باز می‌گردند.

موضوع جالب در این غار وجود توده عظیم و ضخیم فضله خفاش در کف  است که طی هزاران سال پدید آمده و کشاورزان از آن برای تقویت زمین‌های زراعی استفاده می‌کنند. مناسب‌ترین زمان برای بازدید این پدیده نادر و طبیعی فصل تابستان است که امکان مشاهده پرواز خفاش‌ها وجود دارد. غار خفاش در فهرست آثار ملی ثبت شده است و از آن حفاظت می‌شود.

استان ایلام دارای غارهای متعدد کوچک و بزرگی است. غاره بره زرد، غار آبی زینگان، غار طلسم و غار بیشه‌دراز از جمله این غارها هستند.

کد خبر 547331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ایلام

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha