مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۰
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: سازمان فضایی اروپا اعلام کرد تخلیه لایه ازون بر فراز قطب جنوب امسال افزایش یافته و از حد نصاب سال ۲۰۰۰ نیز فراتر رفته است.

 لایه ازون سپر حفاظتی زمین در برابر پرتوهای سرطان‌زای  فرابنفش خورشید است.

به گزارش پایگاه اینترنتی رویترز، طی دهه گذشته سطح ازون در جو زمین حدود  ۳  /۰درصد کاهش یافته است که خطر بروز سرطان پوست و آب مروارید را افزایش داده و به حیات آبزیان آسیب می‌رساند.

حفره ازون در قطب جنوب اولین بار در سال  ۱۹۸۵ کشف شد. سازمان جهانی هواشناسی اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد وسعت این حفره به حد نصاب ثبت شده در سال ۲۰۰۰ که  ۲۹میلیون کیلومتر مربع برآورد شد نزدیک شده است.

 اکنون سازمان فضایی اروپا براساس اطلاعات ماهواره‌ای دریافته است عمق این حفره نسبت به سال  ۲۰۰۰ بیشتر شده و میزان تخلیه ازون در روز دوم اکتبر به  ۴۰میلیون تن رسیده است. حد نصاب تخلیه ازون در سال ۳۹ ، ۲۰۰۰ میلیون تن برآورد شده بود.

میزان تخلیه ازون با اندازه‌گیری وسعت و عمق حفره محاسبه می‌شود. برای این میزان تخلیه ازون، لازم است دمای بسیار پایین در استراتوسفر با نور آفتاب ترکیب شود. از سال  ۱۹۷۹ تاکنون، دمای هوای قطب جنوب امسال به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

برنامه محیط زیست سازمان ملل و سازمان جهانی هواشناسی در ماه اوت اعلام کردند لایه محافظ زمین بر فراز بیشتر اروپا، آمریکای شمالی، آسیا، استرالیا ، آمریکای لاتین و آفریقا تا سال ۲۰۴۹ احتمالاً به حد قبل از سال  ۱۹۸۰ خواهد رسید.

در قطب جنوب بهبود لایه ازون احتمالاً تا سال  ۲۰۶۵ به تأخیر می‌افتد. کلروفلوروکربن‌ها حاوی کلرین و برومین علت نازک شدن لایه ازون هستند. تولید این گازها براساس معاهده  ۱۹۸۵وین و پروتکل  ۱۹۸۷ مونترال ممنوع شده است.

 این گازها کاربرد گسترده‌ای در سردسازی، تهویه هوا، و پاکسازی صنعتی داشته‌اند. با وجود تصویب این دو پیمان انتشار این گازها در هوا هنوز متوقف نشده است.

کد خبر 5501

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز