گروه سیاسی: وزیر امور خارجه با اشاره به ادعاهای ضد‌ایرانی رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سفر اروپایی وی که دائما مبتنی بر سخن‌گفتن از لزوم افزایش تحریم‌های ایران بود،

گفت: ادعاهایی که این روزها از جانب رئیس‌جمهوری آمریکا مطرح می‌شود، باید با توجه به شرایط داخلی این کشور و استفاده از این ادعاها در جریان رقابت‌های انتخاباتی آمریکا تعبیر شود.

منوچهر متکی که اواخر هفته گذشته به‌منظور شرکت در کنفرانس بازسازی افغانستان به پاریس رفته بود، در گفت‌وگو با روزنامه لوموند همچنین با بیان اینکه آمریکا توان تحمل یک رویارویی منطقه‌ای جدید را ندارد، افزود: در مناقشه‌های کنونی، ایران به‌دنبال خرید زمان نیست و چیزی که به ما انگیزه می‌دهد، تمایل برای برقراری گفت‌وگوست اما اعتماد باید در هر دو مسیر ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، وی نقاط مشترک بسته‌های پیشنهادی ایران و 1+5 را نقطه آغاز خوبی برای مذاکرات دانست و خاطرنشان کرد: ایران به حقوق و الزامات منطقه‌ای و بین‌المللی خود متعهد است و با ارائه بسته پیشنهادی اخیرش تمامی گام‌های لازم را در این مسیر برداشته است. 

جالب آنکه روز شنبه و ساعاتی پس از ارائه بسته پیشنهادی 1+5 به ایران و بدون اینکه هیچ مقام ایرانی درباره این بسته اظهارنظر کند، جورج بوش در کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی خود از رد شدن پیشنهادهای غرب از جانب تهران ابراز ناامیدی کرده بود.

وی همچنین در گفت‌وگو با روزنامه گاردین گفت: ما به تحریم‌های بیشتری علیه تهران نیازمندیم و گام بعدی این است که دیگر کشورها درک کنند دیپلماسی تنها زمانی تأثیرگذار خواهد بود که نتایجی را در بر داشته باشد.

وی بار دیگر برنامه هسته‌ای ایران را نظامی دانست و ادعا کرد: برنامه هسته‌ای ایران یک مسئله بین‌المللی است که همگی ما با آن روبه‌رو هستیم و اگر مردم خاورمیانه مطمئن نباشند که آمریکا و اروپا برای برقراری امنیت تلاش می‌کنند، خودشان اقدام خواهند کرد، چراکه تنها چیزی که خاورمیانه به آن نیاز ندارد یک رقابت تسلیحاتی هسته‌ای است.

کد خبر 55045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز