مینا شهنی: ساعت 8:30 صبح یکشنبه شانزدهم مهرماه جشن کودک در کاخ سعدآباد برگزار می‌شود.

جشن روز جهانی کودک با حضور 2هزار کودک از مهدکودک‌های شهر تهران در ایوان عطار مجموعه کاخ سعدآباد آغاز شده و تا نیمی از روز ادامه دارد.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کل کشور با اعلام این خبر گفت: «کودکان تهرانی در روز جهانی کودک سرود صلح را در کاخ سعدآباد سر می‌دهند».

جوادی با اشاره به اینکه روز جهانی کودک به نام‌ «روز کودک و حقوق کودک» نامگذاری شده است، افزود: « کودکان به پیمان‌نامه حقوق کودک رأی خواهند داد و بادبادک‌هایی را که مواد پیمان‌نامه بر روی آنها نوشته شده است را به هوا می‌فرستند».

از دیگر برنامه‌های این روز ارسال نقاشی کودکان به آفریقاست. جوادی در این باره گفت: «50 نقاشی از کودکان ایرانی به «بنیاد کودک نلسون ماندلا» در آفریقا ارسال خواهد شد».

به گفته جوادی دو دوچرخه‌سوار که عازم آفریقا هستند نقاشی‌های کودکان ایرانی را همراه برده و به بنیاد کودک نلسون ماندلا تحویل خواهند داد. سوژه اصلی این 50 نقاش صلح و پیمان‌نامه حقوق کودک است.

کودکان مهدکودک زرتشتیان تهران نیز صبح یکشنبه به اجرای برنامه موسیقی ارف می‌پردازند. اجرای برنامه ورزش باستانی، تئاتر و سرود نیز انجام می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کل کشور و معاونت اجتماعی این سازمان نیز در جمع کودکان حضور یافته و برای آنان سخنرانی کوتاهی خواهند داشت. بیانیه‌ای نیز از سوی سازمان بهزیستی خوانده می‌شود.

در حالی روز جهانی کودک را جشن می‌گیریم که تنها 7 درصد از کودکان ایرانی شانس راهیابی به مهدکودک دارند و 93 درصد باقی‌مانده  محروم از حضور در فضای مهدکودک و دریافت آموزش‌های لازم‌اند.

این 7درصد کودک ایرانی در 10 هزار و 600 مهدکودک موجود در کشور حضور دارند و براساس برنامه چهارم توسعه تعداد مهدکودک‌ها به 40 هزار خواهد رسید که 20 درصد کودکان ایرانی را پذیرا خواهند بود.

براساس استانداردهای موجود به ازای هر 10 کودک شیرخوار و15 کودک نوپا باید یک مربی و یک کمک‌مربی در مهدکودک فعالیت کنند. اما به نظر می‌رسد برای صرفه‌جویی در هزینه تعداد مربیان حاضر در مهدکودک با این استاندارد همخوانی نداشته باشد.

از سوی دیگر شرایط مالی نامناسبی که به هنگام کار برای مربیان در نظر گرفته می‌شود سبب شده تا مربیان مهدکودک نتوانند آنچنان که شایسته است به ارائه خدمات بپردازند.علاوه بر اینها عدم توانایی پرداخت شهریه از سوی خانواده‌ها به عنوان مهمترین عامل بازماندگی کودکان در مهد  کودک شمرده می‌شود.براساس گفته‌های جوادی، دولت برای حمایت از کودکان 2 میلیارد تومان برای شهریه مهدکودک کودکان فقیر در نظر گرفته است.

در حال حاضر 8/1 میلیون کودک در کشور ما از چرخه آموزش و پرورش رسمی دور مانده‌اند.به هر حال رشد 3 برابری کودکان تحت پوشش تا سال 1389( پایان برنامه چهارم توسعه) را می‌توان به فال نیک گرفت.

کد خبر 5509

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز