مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

گروه شهری- زهراکشوری: مسئولان تاکسیرانی شهرهای مختلف کشور به همراه اتحادیه تاکسیرانی به دلیل آنچه بی‌عدالتی در نحوه توزیع بنزین بین تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی دوگانه‌سوز می‌نامند

 طی نامه‌ای به ستاد مدیریت حمل‌و نقل سوخت ،خواستار توزیع کوپن جدید بنزین برای جلوگیری از ایجاد بحران در اول تیرماه توسط تاکسیرانان سراسر کشور شدند.

آغاز اعتراض چند روزه  بسیاری از رانندگان تاکسی در سراسر کشور نسبت به کمتر بودن سهمیه بنزین  تاکسی‌ها در برابر مسافربرهای شخصی سرانجام سبب شد تا تمامی ‌دست‌ ‌اندرکاران تاکسیرانی در همدان جمع شوند و با یافتن راهکاری، دولت را راضی به تجدید نظر در آخرین سهمیه‌‌بندی تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی کنند.

در این جلسه مسئولان تاکسیرانی به این نتیجه رسیدند که با گذشت نزدیک به یک هفته از
 سهمیه‌ بندی بنزین توسط ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور، اعتراض‌های مکرر و مجزای تاکسیرانان به نتیجه نرسیده و به همین دلیل در نامه‌ای مشترک به دولت اعلام کردند که بیش از این نمی‌توانند در برابر اعتراض‌های تاکسی‌ داران در شهرهای مختلف مقاومت کنند. براساس سهمیه‌ بندی جدید دولت به هر تاکسی دوگانه سوز 200 لیتر بنزین و به مسافربر شخصی 400 لیتر بنزین می‌رسد که با توجه تاثیر تاکسیرانی در حمل و نقل درون شهری شهرها به ویژه پایتخت، این  تقسیم بندی اعتراض و تعجب بسیاری را در پی  داشته است.

در این نامه‌‌ها هشدار داده شده که اگر دولت از کنار اعتراض‌ها بگذرد وضعیت تاکسیرانی‌های کشور در تیرماه سال جاری با بحران موجه خواهد شد که هزینه‌های زیادی در بردارد. علاوه بر برخی اعتصاب‌های پراکنده در برخی شهرها از سوی رانندگان، این هشدار هم به دولت داده شده که در صورت افزایش نیافتن سهمیه‌ تاکسی‌ها، احتمال دارد رانندگان یا کار خود را تعطیل کرده یا به گفته رئیس اتحادیه تاکسیرانی کشور به طور غیر‌قانونی کرایه‌ها را افزایش دهند.

برهمین اساس مسئولان تاکسیرانی و اتحادیه‌های مختلف سراسر کشور در تلاشند تا پیش از آغاز توزیع سهمیه‌‌بندی جدید، دولت را مجاب کنند نگاهی دوباره به تصمیمات اخیر خود کند و تاکسیرانی را از دغدغه‌ها و اضطراب‌های حال حاضر که هر لحظه بر آن افزوده می‌شود برهاند. به گفته «امیر امانی»، رئیس هیات مدیره  اتحادیه تاکسیرانی سراسر کشور، شرکت کنندگان در جلسه اتحادیه‌های  تاکسیرانی سراسر کشور در همدان  خواستار جابه‌جایی سهمیه تاکسیرانی و مسافربرهای شخصی با توجه به شرایط  و نیاز واقعی جامعه شدند. امانی همچنین خبر داد که برخی از تاکسی‌ رانی‌ها هم پیشنهاد  توزیع کوپن‌های ویژه بنزین را توسط استانداری و  فرماندارهای مختلف کشور دادند تا با اختصاص آن به راننده‌های تاکسی از شکل‌گیری اعتراض‌های جمعی جلوگیری شود.

در هر استانی  کمیته سوخت  وجود دارد که براساس قوانین می‌تواند در شرایط لازم برای رفع نیاز شهرها اقدام  به توزیع کوپن کند. البته به گفته وی مسئولان تاکسیرانی این شیوه را راه حل آخر عنوان کردند چراکه تاکید دارند دولت باید  این مشکل را ریشه‌‌ای رفع کند.همچنین  آخرین تقاضای تاکسیرانی‌های سراسر کشور اختصاص جایگاه‌های ویژه سوختگیری به تاکسی‌هاست  که تاثیر مستقیم روی حمل و نقل درون‌شهری  دارد. به گفته رئیس اتحادیه تاکسیرانی کشور هم  اگر  ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت با اولویت دادن به تاکسیرانی 30 درصد از جایگاه‌های سوخت کشور را به این بخش اختصاص دهد تاکسی‌ها زمان کمتری را در صف گاز از دست می‌دهند.

مقامات دولتی تا کنون در برابر دلایل این نوع تفاوت‌گذاشتن سکوت کردند و  بسیاری از مسئولان تاکید کردند که  اگر دولت پیشنهاد آنها را بپذیرد وضعیت تاکسیرانی کشور به حالت عادی باز می‌گردد. به گفته امانی، همچنین مسئولان تاکسیرانی شهرها در نامه‌های خود به دولت گلایه کردند که چرا ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت برای سهمیه‌ بندی جدید اظهار نظری از اتحادیه تاکسیرانان نخواسته  اما تاکسیرانی خود را ملزم به رعایت تبصره‌های این ستاد می‌داند؛ تصمیم‌های غیرکارشناسی که به گفته آنها هنوز دولت هیچ گونه پاسخ یا حداقل توجیهی را هم نتوانسته برای اتخاذ این نوع سهمیه‌بندی ارائه کند.

10 جایگاه گاز از 17 جایگاه تعطیل است

به گفته «حسین تیموری»، رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران، دولت  در حالی سهمیه‌ بنزین تاکسی‌های دو‌گانه سوز را کاهش چشمگیر داده و به 200 لیتر در ماه رسانده که در بسیاری از شهرها از جمله تهران بسیاری از جایگاه‌های   CNG   تعطیل بوده و به همین دلیل بسیاری از تاکسی‌های دوگانه‌سوز تنها باید با بنزین مسافر‌ها را در شهرها جابه‌جا کنند که نصف سهمیه بنزین مسافربرهای شخصی دو‌گانه سوز است. به گفته تیموری آمارهایی که در جلسه همدان ارائه شد حاکی از آن است که شهری مانند شهریار تنها دارای دو جایگاه گاز، خرم‌آباد یک جایگاه گاز و برخی  از شهرها مانند بروجرد فاقد جایگاه است. این در حالی است که در بسیاری از این شهرها، سهمیه‌های جدیدی که به عنوان تاکسی داده شده، همگی خودروهای دوگانه‌سوز هستند و  مسئولان تاکسیرانی  این شهرها نگران از بحرانی هستند که می‌تواند از اوایل تیرماه  در حمل و نقل شهرها، ایجاد شود.

به گفته وی از 17 جایگاه گاز در تهران هم  7 جایگاه مهم و اصلی مانند بنی‌هاشم، فدائیان، خیام، امام‌زاده معصوم و پاسگاه نعمت‌آباد تعطیل بوده و با این شرایط کلانشهری مانند تهران تنها با 10 جایگاه سوخت روزهای سختی را باید پشت سر بگذراند. همچنین سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت اسفند ماه  سال 86 قول داده است که 1500 جایگاه سوخت نیمه تمام در کشور را تا اوایل تابستان سال جاری تکمیل و وارد چرخه
 سوخت رسانی کند اما نه تنها جایگاه های جدید را مجهز به تجهیزات لازم  نکردند بلکه جایگاه‌های قدیمی‌هم به دلایل نقص فنی از چرخه سوخت‌رسانی خارج شده اند.

بازار سیاه بنزین ادامه دارد

به گفته  «علی‌اصغر ربیعیان»، رئیس اتحادیه تاکسیرانی سراسر کشور  هم براساس آمار، در حالی سهمیه بنزین 400 لیتری برای مسافربرهای شخصی در نظرگرفته شده که در برخی موارد همین بنزین سهمیه‌ بندی‌ شده لیتری 400 تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد.همچنین به گفته وی برخی از خودروسازان  پس از تحویل تاکسی به افراد وعده داده‌اند که ظرف یک ماه کیت و مخزن گاز سوز روی ماشین آنها نصب می‌شود اما با گذشت نزدیک به 8 ماه هنوز به تعهد خود عمل نکرده و تاکسیرانان شهرستانی را با مشکل بسیار مواجه کرده‌اند، به گونه‌ای که نه مخزن گازی هست که بتوان از سوخت گاز استفاده کرد و نه سهمیه مناسب بنزین که بتوان با استفاده از آن شهروندان را در شهرها جابه‌جا کرد.

کد خبر 55101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز