بردیا بادپر: کاش بعضی‌ها بدانند آبزیان و مرغان دریایی و در کل، همه‌ی حیوان‌ها نیازی به ماسک ندارند!

طبیعت ماسك نمى‌خواهد

ماسک‌ طبیعت و دریا را آلوده می‌کند و مثل کیسه‌های پلاستیکی، بندی می‌شود بر منقار، دهان، پای پرندگان و لاک‌پشت‌ها. متخصصان محیط‌زیست هشدار داده‌اند که افزایش مصرف دستکش‌های لاتکس، ماسک‌های یک‌بارمصرف و دیگر وسایل حفاظتی در برابر ویروس کرونا، می‌تواند موجب تشدید آلودگی دریاها شود. سازمان زیست‌محیطی اوشنزآسیا واقع در هنگ‌کنگ، طی گزارشی اعلام کرده که در آب‌ها و بستر دریا، پسماند ماسک‌های یک‌بارمصرف مشاهده شده؛ این ماسک‌ها میان تورهای شبح (تورهای ماهی‌گیری که در دریا گم شده‌اند) و خرابه‌های دریایی گیر کرده‌اند. در ادامه‌ی این گزارش می‌خوانیم:

سال‌های سال زمان نیاز است تا یک ماسک به میکروپلاستیک تبدیل شود. امروزه در آزمایش از ماهی‌هایی که برای مصارف خوراکی استفاده می‌شوند، نمک دریایی و حتی قطرات آب دریا، نوعی میکروپلاستیک یافت می‌شود. «ماساهیرو تاکمونو»، محیط‌بان و غواص حرفه‌ای می‌گوید: «اخیراً شاهد افزایش تعداد ماسک‌های یک‌بارمصرف در سواحل و آب‌های ژاپن بوده‌ایم.»

در آن‌سوی دنیا هم زباله‌های پزشکی در سیلاب آلودگی در سواحل ترکیه و اروپا افزوده است. گروهی از افراد دوستدار محیط‌زیست در فرانسه با نام «لورن لمبارد مرپروب»، با انتشار پستی در صفحه‌ی فیس‌بوک خود اعلام کرد: «با سفارش جدید بیش از دو میلیارد ماسک (فقط در فرانسه) به‌زودی تعداد ماسک‌ها در آب‌های مدیترانه از تعداد عروس‌های دریایی موجود در این آب‌ها بیش‌تر خواهد شد.»

بسیاری از فعالان محیط‌زیست در جهان با دعوت از شهروندان و دولت‌ها، اقداماتی را برای حفاظت از محیط‌زیست آغاز کرده‌اند و برخی گروه‌ها که در سواحل فعالیت دارند، هشدار داده‌اند که این تنها آغاز کار است و اگر تغییری ایجاد نشود با یک فاجعه‌ی زیست‌محیطی واقعی مواجه خواهیم شد.

منبع: گزارش «ماسکهای یکبارمصرف و آلودگی اقیانوسها»، خبرگزاری کیودو نیوز ژاپن، ترجمهی الهه پاک

کد خبر 551728

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha