نخستین مناظره انتخاباتی نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه ایالات متحده ساعت ۲۱ به وقت شرق آمریکا در کلیولند برگزار می‌شود و انتظار می‌رود مباحثی بسیار داغ و جنجالی در آن مطرح شود.

اولين مناظره ميان ترامپ و بايدن

به گزارش همشهری آنلاین، دانلد ترامپ در این مناظره ۹۰ دقیقه فرصت دارد فاصله خود را در نظرسنجی‌ها با جو بایدن کمتر کند و نامزد دموکرات‌ها هم می‌تواند از نقاط ضعف نه‌چندان کم‌شمار حریف برای ضربه زدن به او بهره ببرد. تازه‌ترین دستاویز بایدن به احتمال زیاد فرار مالیاتی ترامپ در بیش از یک دهه اخیر است که اسناد و مدارک آن روز گذشته در روزنامه معتبر نیویورک تایمز (نزدیک به حزب دموکرات) منتشر و بسیار جنجالی شد.

بایدن و ترامپ تا پیش از انتخابات روز سوم نوامبر ۲۰۲۰ در مجموع سه مناظره رو در رو خواهند داشت و شهر کلیولند در اوهایو میزبان اولین مناظره است؛ ایالتی که در چند دهه اخیر معمولا نامزدهای جمهوریخواه در آن برنده بوده‌اند و سال ۲۰۱۶ هم ترامپ با هشت درصد رای بیشتر تمام آرای الکترال کالج اوهایو را از آن خود کرد. جمعیت این ایالت در مقایسه با ۴۹ ایالت دیگر آمریکا عمدتا سفیدپوست و میانگین سنی شهروندان آن نسبتا بالاست.

کریس والاس، مجری نامدار و سرشناس فاکس نیوز مجری مناظره خواهد بود و با اینکه شبکه خبری فاکس در چهار سال بیشتر در خدمت پوشش دادن دیدگاه‌های ترامپ بوده اما کارشناسان او را شخصیتی به نسبت مستقل و بدون سوگیری می‌دانند. مردم آمریکا والاس را بیشتر با مصاحبه تابستان گذشته با ترامپ می‌شناسند که در آن رئیس جمهوری آمریکا درباره آمار مرگ و میر کرونا در ایالات متحده و چند ادعای دیگر به چالش اساسی کشید.

شیوه مناظره هم به این شکل است که هر نامزد در مجموع سه وقت ۱۵ دقیقه‌ای برای بیان دیدگاه‌ها یا پاسخ دادن به سئوال‌ها و ادعاها وقت خواهد داشت. در میانه مناظره هیچ آگهی تبلیغاتی پخش نمی‌شود و دو نامزد هم سخنرانی آغازین ندارند. سئوال اول در مناظره اول از ترامپ پرسیده خواهد شد. والاس که چهره محبوب رئیس جمهوری آمریکا نیست، گفته می‌خواهد در این برنامه تا آنجا که ممکن است دیده نشود و نامرئی باشد. ضمن اینکه ادعاهای دو طرف را هم راستی‌آزمایی نمی‌کند.

برای رعایت کردن موارد بهداشتی و ایمنی، دو نامزد پیش و پس از مناظره با هم دست نمی‌دهند. در مجموع برای حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر تماشاگر صندلی در نظر گرفته شده است که بسیار کمتر از مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکاست. کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی هفته گذشته اعلام کرد شش موضوع برای مناظره اول در نظر گرفته شده است: پیشینه ترامپ و بایدن، دیوان عالی، کووید-۱۹، اقتصاد، نژادپرستی و خشونت در ایالت‌ها و درست بودن انتخابات.

گفته می‌شود بایدن برای آماده شدن حضور در مناظره اول در روزهای اخیر بارها با یکی از نزدیکان خود تمرین کرده و باب بائر که سابقه حضور در کاخ سفید را هم دارد، در مناظره‌های تمرینی نقش ترامپ را بر عهده گرفته است. از سوی دیگر، رئیس جمهوری آمریکا از فلش‌کارت و ویدئوها برای آماده شدن بهره برده و شیوه‌های گذشته را کنار گذاشته است. ترامپ روز یکشنبه گفت با رودی جولیانی و کریس کریستی، فرماندار پیشین نیوجرسی برای حضور در مناظره تمرین کرده است.

تقریبا تمام شبکه‌های مهم خبری در ایالات متحده جریان کامل و ۹۰ دقیقه‌ای مناظره ترامپ و بایدن را پوشش می‌دهند؛ از سی‌ان‌ان و ای‌بی‌سی و سی‌بی‌اس تا فاکس نیوز و ام‌اس‌ان‌بی‌سی و ان‌بی‌سی. خارج از مرزهای آمریکا هم شبکه سی-اسپن در کانال یوتیوب خود به تماشاگران در سراسر جهان امکان دیدن مناظره را می‌دهد.

کد خبر 553165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha