یکشنبه ۲ تیر ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

دکتر اسماعیل کهرم: چندی قبل سازمان بهره‌وری انرژی با شگفتی اعلام کرد که مصرف برق در ایران حدود یک تا 10 برابر جهان است.

در این گزارش اعلام شده که مصرف برق در ایران (به نسبت جمعیت) بیش از کشورهای صنعتی مانند ایالات متحده، ژاپن و آلمان است!

مصرف انرژی در ایران 5/1 تا 4/2 برابر مصرف جهانی است، مثلا سرانه مصرف خانگی در ایران 290 کیلووات است در حالی که در ژاپن این مقدار 2100 کیلووات است. در ایران نیز مصرف صنایع کمتر از مصارف خانگی محاسبه شده است.

در بخش مصرف خانگی 18 میلیون مشترک وجود دارد که فقط 30درصد  از مصرف برای روشنایی و 70درصد  مربوط به وسایل خانگی و آشپزخانه‌ها، مانند یخچال، فریزر، اجاق‌ها و ... است.

این آمار به خودی خود  تکان‌دهنده  و نمایانگر استفاده از وسایلی هستند که مصرف برق در آنها سرسام‌آور است ولی ممکن است سؤال شود این ارقام و اعداد چگونه به محیط‌زیست ارتباط پیدا می‌کنند؟ پس لطف کنید و به این رقم هم توجه فرمایید.

به ازای هر کیلووات ساعت برق تولید نیروگاه‌های حرارتی حدود 560 گرم انواع آلاینده‌ها تولید می‌شود. این آلاینده‌ها به صورت جامد، خاک و سفره آب‌های زیرزمینی را مسموم می‌‌کند، در حالی که اگر یک میلیون لامپ موجود  را با لامپ‌های کم‌مصرف معاوضه کنیم، سالانه 80 میلیون تن آلاینده کمتر تولید خواهد شد. کافی است با عزم ملی و آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی مثلا در یخچال خود را کمتر باز و بسته کنیم و یا حتی چیدمان داخل یخچال را بهتر تنظیم کنیم، در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم و در کاهش آلودگی‌ها، کاهش گرم‌شدن هوای زمین و تغییرات آب و هوا هم سهیم باشیم.

وجود ولع  روزافزون برای مصرف انرژی، خشکسالی هم سبب شده که آب پشت سدها کاهش یافته و توان تولیدی نیروگاه‌های برق آبی کاهش یابد. در چنین وضعیتی پیش بینی می شود  برای جبران کمبود تولید برق  مصرف سوخت در نیروگاه‌های حرارتی 22 درصد افزایش یابد! این روزها اعلام شد که میزان تولید و مصرف برق 31500 مگاوات است که در روز گرم تابستان به 37000 مگاوات خواهد رسید. یعنی خاموشی! از هموطنان خواسته شده که فقط 10درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کنند یعنی از هر 10 لامپ فقط یکی را خاموش کنیم. با کار محیط‌زیست بهتری نیز خواهیم داشت.

ملاحظه می‌کنید که اعمال فردی ما چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد؟ حالا لطفا آن لامپ اضافی را خاموش کنید.

کد خبر 55712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز