چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

اصفهان با داشتن ۱۷۶ محکوم مهریه بعد از استان‌های فارس و تهران، رتبه سوم کشور را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

مهریه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سه سال است که روزگارش را در پشت میله های زندان سپری می کند، نه بخاطر مواد مخدر، نه بخاطر ضرب و جرح و نه حتی قاچاق کالا ،فقط بخاطر ۲۰ سکه!  زمان برایش می گذرد اما شاید بسیار کند، دل بی قرارش لحظه شماری می‌کند که در یکی از این روزها از بلندگو نامش را صدا بزنند، شاید این بهترین لحظه برای هر زندانی باشد، باور غلطی که کی مهریه رو داده و کی گرفته دردسرهایی برای برخی افراد به وجود آورده است.  

ناتوانی مردان در پرداخت مهریه سبب‌شده تعداد ۱۷۶ نفر مثل علی راهی زندان شوند و روزهای خود را در ندامتگاه بگذرانند که این خود یکی از معضلات اصلی جامعه در سال‌های اخیر بوده است. نگاهی به آمارها نشان می دهد که استان اصفهان به لحاظ تعداد زندانیان مهریه در رتبه سوم کشور قرار دارد، موضوعی که مدیر کل زندان‌های استان اصفهان مهم‌ترین علتش را افزایش قیمت سکه و ناتوانی مردان در خرید سکه می‌داند.

رتبه سوم استان اصفهان در تعداد زندانیان مهریه

محمود ضیائی فرد، مدیر کل زندان‌های استان اصفهان  گفت: ناتوانی پرداخت پیش قسط مهریه پای مردان را به زندان باز می‌کند. در جمع هزار و ۱۳۶ نفری محبوسانی که بر حسب نداری روانه زندان شده‌اند تعداد ۱۷۶ نفر محکوم مهریه‌اند که بخاطر نپرداختن مهریه در زندان هستند. تعداد زندانیان مهریه در ۵ ماهه امسال نسبت به سال گذشته حدود ۱۴ درصد کاهش داشته که می‌تواند تفاوت قابل توجهی باشد. در فهرست استانی زندانیان جرایم غیرعمد استان اصفهان بعداز ‌فارس و تهران رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده که متاسفانه آمار بالایی را شاهد هستیم.

۹۵ درصد افراد توان پرداخت مهریه همسر خود را ندارند

ضیائی فرد افزود: طبق‌آمار عمده کسانی که بخاطر مهریه در زندان هستند افراد زیر دیپلم و دیپلم‌اند که حدود ۸۰ درصد آن‌ها در رده سنی ۴۰ سال می‌باشند. در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی، ۹۵ درصد افراد توان پرداخت مهریه همسر خود را ندارند و در صورت مطالبه زوجه تا زمانی که استطاعت نداشتن زوج ثابت شود او باید در زندان بماند، با قسط بندی مهریه حتی اگر مهریه کم باشد چند سال طول می‌کشد تا زن به حق و حقوق خود برسد.

چشم امید زندانیان جرایم غیر عمد به دست خیران

اسداله گرجی زاده، مدیر عامل ستاد دیه استان اصفهان  گفت: این روزها افزایش قیمت سکه بیش از همه محکومان مالی مهریه را نگران کرده و این سوال را دارند با وجود گرانی سکه و طلا و در آمد کم تکلیف شان چه می‌شود. سقف تسهیلات ستاد دیه برای پرداخت بدهکاران مهریه ۵۰ میلیون تومان وام کم بهره است. کسی که تا پیش از افزایش قیمت سکه ملزم به پرداخت ۱۰ سکه پیش قسط مهریه می‌شد می‌توانست با وام ستاد دیه بدهی خود را پرداخت کند و به زندان نرود اما با رکورد زنی قیمت سکه دیگر کمک ستاد دیه هم نمی‌تواند بدهی، بدهکاران مهریه را پرداخت کند که این خود موجب افزایش ورودی پرونده‌های مهریه به دادگاه خانواده شده است.

وی ادامه داد: شناخت خانواده باید برای ازدواج بیشتر ‌باشد تا شاهد آسیب‌های این چنین در خانواده‌ها نباشیم، بنابراین وظیفه ذاتی ستاد دیه  کمک برای آزاد سازی زندانیانی که جرایمشان غیرعمد  و در اولویت آن جرایم مهریه و خانواده است. امیدواریم مردم اصفهان باز هم به کمک ما بشتابند و بتوانیم این آسیب‌که در خانواده‌ها ایجاد می‌شود را به شکلی ترمیم کنیم.

مهرو محبت به همسر به تعداد سکه‌ها نیست، دیوارهای‌ دوام زندگی زناشویی با تعیین سکه‌های بیشتر بالا نمی رود بلکه با مهر واقعی و مهم‌تر از همه با داشتن خصیصه گذشت صورت می‌گیرد.

کد خبر 557287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha