یکشنبه ۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

آرزو رستم‌زاد: بعد از موفقیت در خودکفایی در تولید داروها و بهره‌برداری از سلول‌های بنیادین، این بار نوبت رادیو داروها است که صنعت دارویی ایران را دچار تحول کنند.

ایران با تولید چشمه رادیواکتیو، به خودکفایی در تولید رادیو داروهایی رسیده است که پیش از این به کشور وارد می‌شد.
دکتر رسول دیناروند معاون غذا و داروی وزارت بهداشت می‌گوید: «فرآورده‌های پزشکی هسته‌‌ای و یا رادیوداروهای کشور در گذشته به این شکل تولید می‌شد که چشمه رادیواکتیو را وارد کشور می‌کردیم و در داخل فرمولاسیون صورت می‌گرفت. سپس به مراکز پزشکی هسته‌‌ای ارائه می‌شد.»

او ادامه می‌دهد: «پیش از این، چند رادیو دارو به صورت فرموله شده از خارج از کشور وارد می‌شد اما در حال حاضر ایران موفق به تولید چشمه رادیواکتیو شده است. هر چند شرکت‌های خارجی فروش فرآورده‌های رادیودارو و پزشکی هسته‌‌ای به ایران را قطع نکرده‌اند، اما ما به خودکفایی لازم در تولید این فرآورده‌ها دست یافته‌ایم.»

او می‌گوید: «سیاست کلی ما این است که با تولید رادیو دارو در کشور در آینده‌ای نزدیک به سمت صادرات این محصولات پیش برویم و بخشی از نیازهای کشورهای دیگر را که توسط گروه‌های غیرانسانی در فشار هستند، تامین کنیم.»

دیناروند ادامه می‌دهد: «همیشه این طور بوده که وقتی یک فرآورده دارویی در کشور تولید می‌شود، واردات آن تا مدتی قطع نمی‌شود و همزمان تا میزان 20 درصد بازار، واردات وجود دارد و علت آن هم این است که بازار دچار چالش نشود.»

او اضافه می‌کند: «استفاده از انرژی هسته‌ای در بخش پزشکی توسط دانشمندان انرژی هسته‌ای و علوم پزشکی در سال گذشته با تولید دو رادیو داروی تشخیصی به نتیجه رسید و عمده نیاز کشور را در بخش رادیو داروهای تشخیصی فراهم کرد.

از مدتی پیش هم دانشمندان جوان ایرانی در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌‌ای سازمان انرژی اتمی فعالیت خود را برای تولید 2 رادیو داروی جدید ایرانی در درمان تومورهای سرطانی آغاز کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال وارد بازار ‌شوند.

ضمن اینکه از نظر تولید دو رادیو داروی قبلی که در این سازمان طی سال 86 به تولید رسید اکنون به خودکفایی رسیده‌ایم.»

به گفته دیناروند سال گذشته با اعمال سخت‌گیری‌هایی که در این زمینه برای ایران وجود داشت، به مدت چند ماه در زمینه رادیو دارو‌ها با وقفه و کمبود مواجه شدیم اما خوشبختانه پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌‌ای موفق شد که تولید چشمه رادیواکتیو را نیز در داخل کشور به انجام برساند.

در حال حاضر چشمه رادیواکتیو یا مولیبیدن در کشور تولید شده است که تنها مصرف رادیو دارویی دارد و مدتی بعد از آن هم ژنراتور مربوط به این چشمه در کشور تولید و به مراکز پزشکی هسته‌‌ای در کشور عرضه شد.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت می‌گوید: «پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌‌ای برای رفع نیاز کشور توانایی تولید را دارد اما وزارت بهداشت برای اطمینان مراکز پزشکی هسته‌‌ای واردات از خارج از کشور را هیچ‌گاه قطع نکرده است و 20 تا 30 درصد بازار به صورت واردات از خارج از کشور تامین می‌شود.»

همشهری امارات

کد خبر 55758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز