چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور فرانسه که برای دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی رفته بود دیروز هنگام ترک این کشور با شلیک گلوله و نهایتا خودکشی یکی از نیروهای امنیتی این رژیم بدرقه شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها شلیک یک نیروی امنیتی در فرودگاه هنگام بدرقه رسمی نیکلا سارکوزی سبب شد تا این شبهه که قرار بوده اولمرت یا سارکوزی ترور شوند در اذهان پدید‌ آید اما دیری نگذشت که مشخص شد این نیروی امنیتی به سوی خودش شلیک کرده و همزمان با مراسم بدرقه نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه و همسرش در فرودگاه اسرائیل به زندگی خود پایان داده است.

از سوی دیگر به گزارش بی‌بی‌سی، سارکوزی و همسرش کارلا برونی، بعد از شلیک این گلوله به‌سرعت به سوی هواپیمایشان برده شدند و ایهود اولمرت نیز به‌سرعت به محلی امن منتقل شد.

 این حادثه که در فرودگاه بن گوریون و در پایان سفر 3 روزه رئیس‌جمهوری فرانسه به سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری به وقوع پیوست بازتاب خبری گسترده‌ای در شبکه‌های خبری و سایر رسانه‌های جهان داشت.

با این همه جزئیات ماجرا و علت خودکشی این سرباز امنیتی آن هم در چنین مراسم رسمی مهمی مشخص نشده است. میکی روزنفلد یک سخنگوی پلیس تنها اعلام کرده که این سرباز عضو نیروهای امنیتی بوده که در این مراسم دست به‌ خودکشی زده است.
میکی روزنفلد گفته است که این حادثه هیچ تهدیدی را متوجه مهمانان دولت اسرائیل نکرده است.

وی در عین حال گزارش‌هایی که این حادثه را تلاشی ناموفق برای ترور رئیس‌جمهوری فرانسه دانسته‌اند رد کرد. در این حال برخی از گزارش‌ها حاکی از شلیک یک گلوله غیر به این سرباز بوده است که مقامات اسرائیلی آن را تکذیب یا تایید نکرده‌اند اما در برخی گزارش‌ها شلیک گلوله به این سرباز را اتفاقی دانسته‌اند.

شاهدان عینی می‌گویند حادثه تنها چند دقیقه بیشتر طول نکشید و پس از آن اولمرت با سوارشدن به هواپیمای سارکوزی، رسما او را بدرقه کرد و حادثه را توضیح داد.
از سوی دیگر رادیو اسرائیل گزارش داد که این سرباز در فاصله صد تا دویست متری هواپیمای سارکوزی قرار داشته است. تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهد که سارکوزی و همسرش با عجله از پله‌های هواپیما به بالا راهنمایی می‌شوند. دیدار سارکوزی با هدف بهبود روابط فرانسه و اسرائیل انجام شده بود.

رئیس‌جمهوری فرانسه در عین حال گفت‌وگوهایی را با محمود عباس، رهبر تشکیلات فلسطینی در کرانه باختری انجام داده بود. سارکوزی بعد از این ملاقات از ایده تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت کرد و گفت: فرانسه بر سر امنیت اسرائیل مذاکره نمی‌کند اما تشکیل یک کشور مدرن دمکراتیک و پویا برای فلسطینی‌ها اولویت فرانسه است.

سارکوزی در عین حال بار دیگر از اسرائیل خواست ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری را متوقف کند. این اظهارنظرها یک روز پس از آن صورت گرفت که رئیس‌جمهوری فرانسه به سیاستمداران اسرائیلی در یک کنیسه گفت: بدون توقف ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین‌های فلسطینی، صلحی پایدار در خاورمیانه محقق نخواهد شد.

عباس گفت: فلسطینی‌ها به ایفای نقش اتحادیه اروپا در روند صلح خاورمیانه، به‌ویژه همزمان با ریاست دوره‌ای فرانسه بر این اتحادیه از ماه آینده بسیار امیدوارند.

کد خبر 56098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز