چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: حالا که دور، دور فیلم‌های کوتاه و مستند است، یک جشنواره دیگر نیز خاص آثار مستند، کوتاه و داستانی به جشنواره‌های دیگر اضافه شد.

این جشنواره با نام «هفته فرهنگی باغ فردوس» دستپخت انجمن دوستداران موزه‌ سینماست و قرار است هر فصل با یک موضوع سینمایی_فرهنگی برگزار شود، هفته اول از ۸ تا ۱۴ تیر در موزه‌ سینما برگزار خواهد شد و جالب اینکه نشر ماه‌ریز هم در برگزاری‌اش همکاری می‌کند.

سعید زین‌العابدینی که در سابقه کاری‌اش، دوره‌ای نیز مدیر روابط عمومی این نشر بوده است، حالا به‌عنوان مدیر هنری و روابط عمومی هفته‌ فرهنگی باغ فردوس درباره هفته اول باغ فردوس می‌گوید: «در بخش آزاد از میان 716 فیلمی که براساس فراخوان و توسط هیاتی متشکل از نادر ترکمانی، هادی آفریده و آیدین نیرسینا به دست ما رسیده است، 118 فیلم انتخاب شد که از میان آنها 57 فیلم در بخش داستانی، 53 فیلم در بخش مستند و 8 اثر در بخش پویانمایی اکران می‌شوند.»

علاوه بر این‌ها، مثل همیشه بخش ویژه هم هست و در این بخش 37 فیلم از 12 کارگردان مطرح و جریان‌ساز سینمای مستند به نمایش درمی‌آید. زین‌العابدینی که روز گذشته در نشست خبری ویژه این هفته سخن می‌گفت، ادامه می‌دهد: «در این بخش قرار است فیلم‌هایی از محمدرضا اصلانی، همایون امامی، رخشان بنی‌اعتماد، حسین ترابی، پیروز کلانتری، کامران شیردل، ابراهیم گلستان، فروغ فرخزاد، سیف‌الله صمدیان، ابراهیم مختاری، ناصر تقوایی و محسن مخملباف اکران شود و پس از پخش این فیلم‌ها جلسه‌ نقد و بررسی آنها با حضور فیلم‌سازان و منتقدان برگزار می‌شود.»

جالب این‌که این هفته داوری رسمی ندارد، اما به برگزیدگان تماشاگران هدایایی اهدا می‌شود و نشر «ماه‌ریز» هم قصد دارد تا با پرداخت حق رایت این آثار، آنها را در بازارهای داخلی و خارجی منتشر کند.

به گفته زین‌العابدینی که ظاهرا همه تجربیات گذشته‌اش را در این هفته به کار گرفته است، همزمان با برگزاری هفته فرهنگی باغ فردوس، غرفه‌های محصولات فرهنگی در طول هفته در محوطه‌ باز موزه‌ سینما برپا خواهد شد و در کنار آن، کارگاه «نوشتن، خواندن، گوش‌دادن» با حضور نویسندگان جوان و همراه با خوانش و آثار آنها و جلسات نقد و بررسی با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران (دفتر تهران) زیر نظر نادره ترکمانی ـ ازمدرسان این انجمن ـ برگزار می‌شود. زین‌العابدینی پیش از این، مدیر روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران بود.

اما علاوه بر زین‌العابدینی، دیروز محمدحسن پزشک هم در نشست خبری حاضر بود و همان طور که انتظار می‌رفت، بیش از آنکه درباره جزئیات برنامه حرف بزند، درباره زمینه‌های شکل‌گیری‌اش سخن گفت: «بعد از استقرار در موزه‌ سینما و با توجه به تعاملی که از گذشته با هنرمندان و مدیران حوزه فیلم کوتاه داشتم به این افراد پیشنهاد دادم تا با کمک هم انجمن دوستداران موزه‌ سینما را تشکیل بدهیم.»

به گفته حمید رحیمیان، دبیر هفته فرهنگی باغ فردوس، انجمن دوستداران موزه سینما بعد از آن، در مهر سال گذشته با حضور نادر ترکمانی، سعید زین‌العابدینی، سحر آذین و رامتین شهبازی و با هدف حمایت و گسترش افکار و اندیشه‌های مختلف در حوزه‌ سینما تشکیل شد.

پزشک همچنین با اشاره به ساخت سالن شماره‌ 2 در مجاورت موزه‌ سینما و تحویل آن تا اواخر تیر ماه اظهار امیدواری کرد: «با ساخت این مجموعه، سالن اصلی آن را به نمایش فیلم‌های بلند اختصاص دهیم و سالن شماره یک را که در حال حاضر استفاده می‌کنیم به فیلم‌های کوتاه، مستند و فرهنگی اختصاص بدهیم.»

سینما و ادبیات در پاییز

 پس از افتتاح ساختمان شماره 2 خانه سینما، به‌زودی شاهد افتتاح ساختمان شماره 2 موزه سینما هم خواهیم بود. هفته‌ بعدی باغ فردوس در فصل پاییز با موضوع «سینما و ادبیات» برگزار خواهد شد.

کد خبر 56144

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز