همشهری آنلاین: اسماعیل هنیه همه گروه های فلسطینی را به رعایت آتش بس فراخواند تا رژیم صهیونیستی هیچ بهانه ای برای تجاوزات و اقدامات غیر قانونی خود نداشته باشد.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، اسماعیل هنیه جمعه (7 تیر) پس از خطبه‌های نماز جمعه غزه به خبرنگاران گفت: گروه‌های فلسطینی آتش بس را پذیرفتند تا دو هدف محقق شود؛ اول توقف حملات رژیم صهیونیستی و دوم لغو محاصره نوارغزه . به این علت از همه می‌خواهیم که به آتش بس پایبند باشند.

نخست وزیر مردمی دولت فلسطین درادامه ابراز امیدواری کرد که ملت فلسطین بتواند به خواسته خود یعنی پایان یافتن مشکلات و لغو محاصره تحمیلی نوارغزه و همچنین تکمیل پروژه آزادی فلسطین دست یابد.

این درحالی است که امروز ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: دو گذرگاه کارنی و صوفا که به انتقال کالا به غزه اختصاص دارد، همچنان بسته باقی خواهد ماند. رژیم صهیونیستی ادعا کرده است درپاسخ به پرتاب موشک از نوارغزه به سوی سرزمینهای اشغالی اسرائیلی نشین دست به چنین اقدامی زده است.

درعین حال روزنامه الشرق الاوسط درشماره امروز خود نوشت: جنبشهای حماس و جهاد اسلامی و همچنین دو جبهه مردمی و دموکرات برای آزادی فلسطین در نشستی که دو شب گذشته درنوارغزه برگزار کردند، درباره تشکیل " گروه بحران" به توافق رسیدند. براساس توافقات به عمل آمده، ماموریت گروه بحران نظارت بر اجرای توافق آتش بس و هماهنگ کردن واکنشهای فلسطینی به تجاوزات رژیم صهیونیستی است.

آتش بس چند مرحله‌ای میان حماس و رژیم صهیونیستی سرانجام بعد از میانجیگری مصر از صبح پنجشنبه 30 خرداد آغازشد. بنابر توافقات به عمل آمده درباره مراحل آتش بس؛ در مرحله نخست آتش، دو طرف تمام اقدامات نظامی را کنار خواهند گذاشت.

بند دوم آتش بس نیز مبتنی بر این است که طبق توافق ملی فلسطین و با نظارت مصر، مدت آتش بس شش ماه خواهد بود و ساعاتی پس از آغاز آتش بس، گذرگاههای تجاری به طور جزئی بازگشایی و پس از گذشت چند روز، محاصره برطرف و به کالاها اجازه ورود داده می شود. 

درمرحله بعد یعنی یک هفته پس از آغاز آتش بس، مصر میزبان حماس، ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین و اروپایی‌ها برای دستیابی به توافقی برای بازگشایی گذرگاه رفح خواهد بود. این در حالی است که رژیم صهیونیستی از زمان آغاز آتش بس، بارها آن را نقض کرده است.

کد خبر 56246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز