در یکی از رویدادهای این گردهمایی که با حضور برادران محمدی، بنیانگذاران دیجیکالا، برگزار شد، عملکرد این مجموعه و چالشهای مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به گفته حمید محمدی، همبنیانگذار دیجیکالا، با وجود شیوع کرونا و تاثیرات و تبعات اقتصادی که به همراه داشت، این مجموعه توانسته عملکرد قابل قبولی داشته باشد و در سال اخیر مارکتپلیس دیجیکالا توانسته با همراهی نزدیک به ۱۰۰ هزار فروشنده و تنوع کالایی ۳ میلیونی، رشد قابل قبولی را تجربه کند.
موفقیت دیجیکالا در افزایش موقعیت فروش در مدل مارکتپلیس
وی در ادامه همچنین گفت: بیش از۹۰ درصد کالاهای فروخته شده (به لحاظ تعداد) در دیجیکالا را فروشندگان مارکتپِلیس تأمین میکنند و۷۰ درصد فروش کل مارکتپِلیس (به لحاظ مالی) هم از طرف سلرها انجام میشود.
سعید محمدی، دیگر همبنیانگذار دیجیکالا نیز در رابطه با پیشرفت پلتفرم مارکتپلیس دیجیکالا اظهار کرد: دیجیکالا در ۱۲ ماه گذشته توجه خود را به توسعه در بخشهای نرمافزاری و ابزارهای فروشندگان معطوف کرده و البته از توسعه لجستیک و سلرهابها نیز غافل نبوده است. این نکته که تمام مراکز استانها و همچنین شهرهای بزرگ هر استان، فروشندههایی در پلتفرم مارکتپلیس دارد، گویای این توسعه است.
در همین رابطه حامد نواب تهرانی، مدیر ارشد واحد تعالی بازرگانی دیجیکالا، به این موضوع اشاره کرد که یک سوم فروش کل مارکتپلیس دیجیکالا را فروشندگان خارج از تهران انجام داده و ۵۰ درصد از فروشندگان فعال نیز خارج از تهران هستند.
برقراری توازن؛ چالش اصلی پلتفرمهای دو سویه
یکی دیگر از مسائلی که در این گفتوگو مطرح شد، مربوط به تلاشهای دیجی کالا برای برقراری توازن میان دو بازوی اصلی دیجیکالا یعنی مشتریان و فروشندگان است. چالشی که به گفته بنیانگذاران دیجیکالا، به دلیل شرایط موجود از جمله وضعیت فعلی اقتصادی، شاید حتی دست نیافتنی باشد. برادران محمدی «افت ارزش ریال، کاهش قدرت خرید مردم و تمایل فروشندگان به افزایش قیمت برای تأمین کسبوکار خود» را از جمله عوامل محیطی مؤثری قلمداد کردند که دسترسی به تعادل را دشوار میکنند و «در چنین شرایطی دیجیکالا در تلاش برای یافتن یک نقطه تعادل بهینه است؛ نقطهای که الزاماً منجر به رضایت هر دو طرف پلتفرم نمیشود.»
دیجیکالا بر بهبود تجربه فروشندگان تمرکز میکند
برادران محمدی به پیچیدگیها و مشکلات موجود در چنین کسبوکاری اشاره و تأکید کردند که به باور آنها بسیاری از مسائلی که دیجیکالا با آنها دست به گریبان است برای اولین بار در ایران مطرح شدهاند. از اینرو ممکن است دیجیکالا الزاماً در اولین پاسخ به این مسائل، بهترین پاسخ را نداده، بلکه با یادگیری و حل مشکلات جدید، روز به روز به سمت بهبود حرکت میکند.
همچنین در ادامه این گفتوگو بنیانگذاران دیجیکالا به این موضوع اشاره کردند که در سال جاری و سال آینده این مجموعه بر روی تجربه فروشندگان تمرکز خواهد کرد و این در حالی است که در دو سال گذشته برنامه این مجموعه تمرکز بر تجربه مشتریان بود.
در پایان نیز برادران محمدی از بررسی ساختار کمیسیونها و حرکت به سمت کاهش آنها نیز خبر دادند.
آمارهایی از توسعه کسبوکارهای ایرانی در بازار آنلاین
بخش دیگر از رویدادهای آنلاین چهارمین گردهمایی سالیانه فروشندگان فعال دیجیکالا با عنوان «توسعه کسبوکارهای ایرانی در بازار آنلاین» برگزار شد که در آن سعید موسویزاده، سرپرست واحد آموزش فروشندگان و پیام خالقی، مدیر واحد جذب فروشندگان از بخش بازرگانی دیجیکالا دربارهی نقش اینترنت و فضای مجازی در توسعه کسبوکارها، کرونا و تأثیر آن در اقتصاد و فرهنگ، سهم دیجیکالا از کسبوکارهای اینترنتی و پتانسیل دیجیکالا بهعنوان بستری برای همه فروشندگان گفتوگو کردند. همچنین روند توسعه ۱۴ ساله دیجیکالا از آغاز تا کنون مورد بررسی قرار گرفت. روندی که با ایجاد بسترهای مختلف کسب و کاری در دیجی کالا همراه بود.
در این نشست، آمارهایی نیز ارائه شد که میتواند عامل ارزیابی عملکرد دیجیکالا باشد. از جمله اینکه میزان درخواستهای «فروشنده شوید» در دیجیکالا در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ رشد دو برابری را نسبت به شش ماهه اول ۱۳۹۸ تجربه کرد و به حدود ۳۶ هزار درخواست رسید که نشان دهنده اقبال کسبوکارهای ایرانی به حضور در پلتفرم مارکتپلیس دیجیکالاست. پیام خالقی دلیل این استقبال را علاوه بر سرویسهای تسهیل کننده برای فعالیت فروشندگان در بازارگاه دیجیکالا، شیوع کرونا و محدودیتهای حاصل از آن عنوان کرد که منجر به گرایش فروشندگان از فروش سنتی به دیجیتال شد.
موضوع دیگری که در این نشست مطرح شد در مورد میزان استقبال فروشندگان برای گروههای مختلف کالایی در مارکتپلیس دیجیکالا بود که بر این اساس گروه کالایی خانه و آشپزخانه، مد و پوشاک و کالای دیجیتال به ترتیب بیشترین جذب فروشندگان و درخواست از سمت کسبوکارها را داشته و در ادامه، گروههای کالایی زیبایی و سلامت، کتاب و لوازمالتحریر، خودرو و ابزار، اسباببازی، خوردنی و آشامیدنی و در نهایت ورزش و سفر قرار دارند.
همچنین در این گفتوگو آمارهایی از سال ۹۹ مطرح شد که بر اساس آنها، دیجیکالا ماهانه بیش از ۳۳ میلیون کاربر داشته و تنوع محصولات آن نیز به بیش از ۳ میلیون کالا رسیده است.
آمار دیگری که ارائه شد به تغییرات در زمینه تجارت الکترونیک اشاره داشت که منجر به فراهم شدن زمینه اشتغالزایی در فضای آنلاین شد و در همین راستا دیجیکالا موفق به ایجاد بیش از ۵ هزار فرصت شغلی مستقیم و میزبانی بیش از ۱۰۰ هزار کسبوکار در بستر خود شد.
در ادامه این رویداد، مهمانان به ارزانترین، گرانترین و پربازدیدترین کالاهایی که توسط فروشندگان تازه وارد (تابستان ۹۹) به پلتفرم مارکتپلیس دیجیکالا عرضه شده است پرداختند. گیره روسری بهعنوان ارزانترین کالا و موتورسیکلت بهعنوان گرانترین کالا توسط فروشندگان جدید عرضه شدند. همچنین گوشی موبایل سامسونگ A با بیش از یک میلیون بازدید، رکورد بازدید این محصول از گروه کالایی دیجیتال را به خود اختصاص داده است.
به گفته موسویزاده، سرپرست واحد آموزش فروشندگان، در مهر ۹۹ رکورد بیشترین فروش یک فروشنده در دیجیکالا به ارزش ۶ میلیارد تومان بوده است. نکته قابل توجه، مقدار بالای فروش این کسبوکار در ماههای اولیه جذب در پلتفرم مارکتپلیس دیجیکالاست. همچنین یکی از کسبوکارهایی که به تازگی به دیجیکالا پیوسته، توانسته است در مدت کوتاه بیش از ۱۰ هزار عدد از کالای خود را به فروش رسانده و رکورد بزند. علاوه بر این، فروشندگان جدید بازارگاه دیجیکالا توانستهاند در همان روزهای آغازین ورود به این مدل کسبوکار، میانگین فروش خود را به ۲۷ میلیون تومان در یک ماه برسانند.
نظر شما