شنبه ۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

ترجمه - لیدا هادی: اگرچه ایران همواره در طول تاریخ به سبب تفاوت زبان و فرهنگ در میان غالب کشورهای خاورمیانه به‌عنوان عنصری متفاوت مطرح بوده اما این کشور همیشه به‌ دلیل موقعیت جغرافیایی و فیزیکی و مجاورت با بسیاری از کشورهای عرب مسلمان منطقه بسیار مورد توجه آنها قرار گرفته است.

 ایران هم اکنون رابطه‌ای بسیار نزدیک‌تر از تصور همگان با کشورهای عربی کرانه خلیج فارس در پیش دارد. تجربه تلخ زلزله بم در سال 2003 میلادی با شمار قربانیانی بالغ بر 26 هزار نفر و ابراز همدردی تمامی کشورهای خلیج فارس مسئله‌ای است که این همگرایی درونی را به خوبی ابراز می‌کند.

شاید به‌دلیل همین همگرایی‌های نسبی باشد که هر زمان صحبت از جنگ و تقابل نظامی با ایران مطرح می‌شود نخست این کشورهای عربی منطقه هستند که با دلخوری و نگرانی از این موضوع سعی در تعلیق و تعویق این رویکرد غیر منطقی دارند. برای اعراب تصور هر گونه جنگ و کشمکشی در منطقه به قیمت از دست رفتن همه فرصت‌ های سرمایه‌گذاری کلان خارجی است،  اگرچه آنها به ظاهر نزدیکی با ایران را بهانه‌ای برای موضع گیری در برابر سیاست‌های اسرائیل و آمریکا قرار می‌دهند!

 به زعم بسیاری از مقامات کشورهای عربی،  حمله نظامی آمریکا به ایران واکنشی غیر منطقی و احمقانه به همه فعالیت‌ هایی است که ایران با عنوان دستیابی به فناوری هسته‌ای انجام می‌دهد. البته در این میان بحث غیرقانونی بودن چنین رفتاری نیز مطرح است، چنان که طبق پیمان منع تکثیر سلاح‌های اتمی که ایران هم این معاهده را امضا کرده است هر یک از کشورهای عضو این سازمان اجازه و حق استفاده از قدرت هسته‌ای را دارند،  به‌طوری که ایران هم ضمن این قرارداد از هرگونه حمله نظامی مصون خواهد بود. اعراب هم اکنون با اطمینان به این موضوع واقف شده‌اند که ایران در پی سلاح هسته ‌ای نیست.

سران عربی منطقه همان زمان که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در دسامبر سال گذشته به توقف همه فعالیت‌ های غنی سازی ایران اذعان کرد به این موضوع پی بردند که ایران مانند گذشته همان کشوری است که می‌توان به اطمینان به آن رو آورد. سران عرب جهان به رغم رابطه نزدیکی که با آمریکا دارند همواره از مهم‌ترین مخالفان جنگ با ایران بوده ‌اند. بوشهر و بندرعباس در ایران هر یک به سبب موقعیت سوق الجیشی چنان برای کشورهای عربی کرانه خلیج فارس اهمیت دارند که صرف نظرکردن از ایران برای اعراب مساوی است با از دست دادن مبالغ هنگفت دلار و یورو!

ایران و احتمال بروز جنگ در منطقه خلیج فارس این روزها از مهم‌ترین مباحث سران و کارشناسان عربی شده است. آنها همگی یکصدا بر این موضوع توافق دارند که حمله به ایران فقط و فقط یعنی نابودی همه دستاوردهای گروهی منطقه!

 در وهله نخست به نظر آنها ایران هیچگاه مانند عراق نیست که با یک حمله نظامی ساده بتوان در همان روزهای ابتدایی آن را تسخیر کرد. جامعه ایران اجتماع پویایی است از جوانانی که پس از سال‌های انقلاب چشم گشوده‌اند و با تعالیم انقلابی رهبران ایرانی رشد کرده‌اند. با وجود 70 میلیون نیروی جوان هیچ نیرویی توان تقابل با ایران رابه‌‌ طور حتم نخواهد داشت.

این موضوع برای اعراب با مشاهده نزدیک جنگ میان ایران و عراق ملموس‌تر است. از سوی دیگر تنگه هرمز و تسلط کامل ایران بر این منطقه از دیگر مواردی است که اعراب بارها از آن در مجاب کردن آمریکا برای چشم پوشیدن از حمله نظامی به ایران مطرح کرده‌اند.

 اعراب برای مخالفت با حمله به ایران دلایل بسیاری دارند که تا به حال صرفا به بیان ضمنی آن در میان جمع‌های دوره ‌ای خود پرداخته‌اند. شاید اگر روزی همه آنها  با هم فریاد حمایت از ایران را آنگونه که در باطنشان می‌گذرد بر لب بیاورند هیچ نیرویی تاب تصور لحظه‌ای حضور در منطقه را هم نداشته باشد!

عرب نیوز

کد خبر 56339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز