شنبه ۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

گروه ورزشی- محمدجواد پاینده: اماراتی‌ها از همگروهی دو کشور ایران و عربستان در گروه ابراز خرسندی می‌کنند

عربستانی‌ها هم خوشحال‌اند که با ایران و کره همگروه شده‌اند، ‌در همین حال علی دایی گروه نخست را آسان‌تر از این گروه دانسته و رسانه‌های داخلی با استفاده از واژه «گروه مرگ» به استقبال رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2010 رفته‌اند.

در حقیقت برخی از اهالی فوتبال و رسانه‌های داخلی در قیاس با دیگر کشورهای آسیایی، نگرش متفاوتی به قرعه‌کشی مرحله گروهی رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی داشته‌اند.

به نظر می‌رسد شرایط گروه ایران نسبت به گروه دیگر مرحله مقدماتی در آسیا آسان‌تر است و گروه نخست این قاره با حضور استرالیا، ‌ژاپن، ازبکستان،‌ بحرین و قطر به عنوان «گروه مرگ» شناخته می‌شود.

رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان بالاترین مقام فوتبال در قاره کهن طبیعتاً موضعی در قبال شرایط دو گروه و تیم‌های حاضر در مرحله نهایی دور مقدماتی ندارد اما معتقد است قرعه‌کشی به صورت مناسبی انجام شده و قدرت‌های آسیا با توازن در دو گروه تقسیم شدند.

بن‌همام در این خصوص گفت: «هر 10 تیم حاضر در این مرحله شایسته صعود به جام‌جهانی هستند. فکر می‌کنم تیم‌ها به خوبی در دو گروه تقسیم شده‌اند. مطمئناً شاهد بازی‌های زیبا و نزدیکی خواهیم بود.»

اما در میان تیم‌های همگروه با ایران، سرمربی کره‌شمالی پیش از سایر مربیان با سایت AFC‌ گفت‌وگو کرد.

«هو جونگ مو» از جهت منطقه‌ای این قرعه را برای تیم خودش مناسب ارزیابی نکرد و گفت:‌ «با 3 تیم در خاورمیانه بازی می‌کنیم و باید سفرهای طولانی داشته باشیم اما ناامید نیستیم. هر بازی حکم فینال را خواهد داشت.»

چونگ ها سونگ، ‌مربی کره‌جنوبی هم دقیقاً به همین موضوع اشاره دارد. به هرحال شرقی‌ها ترجیح می‌دانند با کشورهایی نزدیک‌تر به خودشان بازی کنند: «عربستان، ‌ایران و امارات در غرب آسیا هستند و ما باید سفرهای طولانی داشته باشیم که طبیعتاً سخت است. ایران و عربستان هم از قدرت‌های فوتبال آسیا به حساب می‌آیند. با کره‌شمالی هم در مرحله قبل بازی‌های نزدیک و سختی داشتیم اما در نهایت فکر می‌کنم قرعه مناسبی است. همه تیم‌ها در این مرحله قدرتمند هستند.»

سرمربی عربستان: باید خیلی زود صعود کنیم

ناصر الجوهر، سرمربی سرشناس عربستانی عجله زیادی برای صعود به مرحله نهایی رقابت‌ها دارد. او ابتدا این قرعه‌کشی را مناسب و متوازن توصیف کرد اما در ادامه گفت: «ما باید خیلی زود کار را تمام کنیم و به جام 2010 راه یابیم.»

الجوهر که همیشه پس از  اخراج مربیان خارجی به عنوان سرمربی تیم ملی عربستان انتخاب می‌شود، اظهار داشت: «گروه متعادلی است.فکر می‌کنم تیم‌ها از قدرت یکسانی برخوردارند و همه برای صعود شانس دارند اما من به بازیکنانم اعتقاد دارم و مطمئنم از این گروه راهی مرحله نهایی خواهیم شد. ما این رویا را تحقق می‌بخشیم.»

رئیس فدراسیون فوتبال و همینطور رئیس ورزش عربستان نیز از این قرعه اظهار رضایت کردند. در همین حال روزنامه الجزیره عربستان در خصوص شرایط تیم ملی ایران نوشت: «ایران با آقای گل صاحب‌نام جهان وارد مسابقات شده است.این تیم شرایط سختی در مرحله قبلی رقابت‌ها داشت اما بالاخره در روزهای پایانی به دو پیروزی ارزشمند دست یافت و توانست به عنوان تیم اول گروه صعود کند.»

روزنامه الحیات عربستان هم در مورد قرعه‌کشی رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی نوشت: «‌ژاپن و استرالیا در «گروه مرگ» قرار گرفتند. به نظر می‌رسد بحرین و قطر شانس زیادی برای صعود از این گروه نخواهند داشت.

شرایط عربستان در گروه دوم بهتر است. کره و ایران هم از مدعیان صعود به شمار می‌روند اما وضعیت این گروه بهتر است.»

رضایت اماراتی‌ها

اماراتی‌ها خصوصاً بازیکنان تیم ملی، ‌مربیان و اعضای فدراسیون فوتبال این کشور از نتیجه قرعه‌کشی ابراز خشنودی و رضایت کرده‌اند. از نظر آنها همگروهی با ایران و عربستان از هر جهت بهتر از دیدار با استرالیا و ژاپن است.

در عین حال روزنامه البیان تحلیل متفاوتی از این قرعه دارد: «ما با ایران، عربستان و کره‌جنوبی همگروه هستیم. کره  به نیمه‌نهایی  جام 2002 صعود کرد و رکورد بیشترین صعود به این مسابقات را در اختیار دارد. عربستان نماینده همیشگی فوتبال آسیا در جام جهانی است که از جام 94 در همه ادوار رقابت‌ها حاضر بوده. ایران نیز یکی از قدرت‌های فوتبال آسیاست که در دوره مقدماتی موفق به شکست امارات شد و حالا امیدوار به چهارمین حضور در جام جهانی است. با این شرایط به نظر می‌رسد کار سختی برای صعود داریم.»

عبدالرحیم جانی، سرپرست تیم ملی امارات از نظر جغرافیایی این قرعه را مناسب توصیف کرد: «خوشحالم که به استرالیا و ژاپن نمی‌رویم و چنین سفرهای طولانی در پیش نخواهیم داشت. باید به دو کره سفر کنیم،‌ ایران و عربستان هم که از کشورهای نزدیک به ما هستند. من امیدوارم با تدارک مناسب و برنامه‌ریزی دقیق از این گروه صعود کنیم.»

کد خبر 56358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز