وزیر آموزش و پرورش گفت: همه‌کسانی که از شبکه شاد استفاده می‌کنند، می‌دانند که اشکالات این سامانه هر هفته نسبت به هفته قبل کمتر می‌شود.

دانش‌آموزان روستایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شاد (شبکه آموزشی دانش‌آموز) یک مولود شش‌ماهه است که توانسته به بزرگ‌ترین نرم‌افزار و سکویی که ارائه خدمات مبتنی بر فناوری‌ اطلاعات را انجام می‌دهد، تبدیل شود.

حاجی میرزایی تصریح کرد: بیش از ۱۲ میلیون نفر از دانش آموزان و ۷۰۰ هزار معلم و ۱۰۰ هزار مدیر در شبکه شاد فعال هستند و رکورد استفاده هم‌زمان بیش از ۳۲۸ گیگا بیت بر ثانیه را پشت سر گذاشتیم و درحال‌حاضر ۶۰۰ هزار ارتباط زنده در این شبکه داریم.

او گفت: حضور هم‌زمان بیش از ۲ میلیون نفر را در شبکه شاد داریم و به‌طور متوسط ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در روز حداقل یک ساعت و ۵ دقیقه در شاد فعال هستند و این اعداد بسیار بزرگی است.

وزیر آموزش‌ و پرورش خاطرنشان کرد: طبیعتاً برخی از مناطق و یا مدارس با مشکلاتی روبه‌رو هستند اما همه‌کسانی که از شاد استفاده می‌کنند، می‌دانند که هر هفته نسبت به هفته قبل اشکالات شاد کمتر می‌شود و تیم‌های ورزیده، متعهد و مصممی درصدد رفع این مشکلات هستند. امیدوارم این شبکه بستر مناسبی برای ارائه خدمات آموزشی باشد.

وی اضافه کرد: عده‌ای به دلیل عدم امکانات ازجمله نداشتن تبلت و گوشی هوشمند به شبکه شاد دسترسی ندارند و یا در منطقه‌ای زندگی می‌کنند که ممکن است اینترنت نداشته باشند. جای نگرانی در این خصوص نیست چون آموزش‌های ما از طریق تلویزیون ارائه می‌شود و آموزش‌های تلویزیونی دقیقا مطابق برنامه زمان‌بندی مدارس دروس و به‌طور کامل ارائه می‌شوند. مدیران نیز اوضاع را کنترل می‌کنند و با دانش‌آموزان در تماس هستند و رفع اشکال می‌کنند.

حاجی‌میرزایی ابراز امیدواری کرد که سال تحصیلی متفاوت امسال را با کیفیت خوب و کمترین آسیب پشت سر بگذاریم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما معتقدیم آموزش حضوری نباید تعطیل شود. می‌توانیم دانش آموزان را گروه‌بندی کنیم و با رعایت فاصله اجتماعی در مدرسه حضور یابند و ارتباط حضوری داشته باشند و این برای همه ما بهتر است. از ستاد ملی کرونا خواستیم در این زمینه کمک کند. مناطقی داریم که آمار دانش‌آموزانش بسیار کم است مانند مناطق روستایی و عشایری و حدود ۳۵ درصد مدارس ما آمار دانش‌آموزی آن‌ها زیر۵۰ نفر است. بنابراین این‌گونه مدارس بدون مشکل می‌توانند به کارآموزشی خود ادامه دهند.

حاجی میرزایی افزود: از دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا  تبعیت می‌کنیم اما پیشنهاد، تأکید و درخواست ما این است که مجال داشته باشیم در مناطقی که امکان‌پذیر است آموزش را به‌صورت حضوری ارائه دهیم. این کار برای دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی فوق‌العاده اهمیت دارد و آن‌ها باید در هفته حداقل یک تا دو روز را  حتی با خانواده در مدرسه حضور یابند تا اطمینان حاصل کنیم که کار آموزش به‌خوبی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: این موضوع  جزو طراحی‌ها و برنامه‌های ما است و پیش‌بینی‌شده که دانش آموزان پایه اول حتماً به‌صورت حضوری و با رعایت دستورالعمل‌ها در مدرسه باشند بنابراین به‌محض اینکه ستاد مقابله با کرونا این مجوز را به ما بدهد، قطعاً این کار را انجام خواهیم داد.

همه بچه‌ها شاد ندارند و شاد نیستند

در حالی که ۲ ماه از آغاز به کار آموزش آنلاین دانش‌آموزان در کشور می‌گذرد، حدود ۳ میلیون دانش‌آموز به هیچ یک از ابزارهای آموزشی آنلاین همچون اینترنت، گوشی هوشمند، تبلت و ... دسترسی ندارند و تحصیل‌شان به بن‌بستی جدی برخورده است. بسیاری از آنها تلویزیون هم در خانه ندارند تا بتوانند برنامه‌های آموزشی خود را از آن طریق دنبال کنند.

کارشناسان آموزش می‌گویند کمبود امکانات آموزشی و نبود اینترنت در بسیاری از مناطق کشور می‌تواند منجر به ترک تحصیل دانش‌آموزان شود. موضوعی که به شدت به نظام آموزشی کشور آسیب خواهد رساند و درنهایت جامعه را با مشکل روبرو خواهد کرد.

در کنار این دانش‌آموزان محروم، دانش‌آموزان دیگری نیز هستند که ابزارهای هوشمند برای تحصیل آنلاین را در اختیار دارند، اما شهرها و روستاهای محل سکونتشان دچار ضعف اینترنت یا نبود اینترنت است و برای عقب نماندن از درس و تحصیل و شبکه شاد مجبورند هر روز خود را به نقاطی برسانند که تحت پوشش اینترنت باشد. موضوعی که می‌تواند امنیت آنها را به خطر بیندازد. تازه‌ترین مورد، پسر نوجوانی از اهالی شهرستان قاین خراسان جنوبی است که چند روز پیش به دنبال یافتن ردی از اینترنت به دل کوه زد اما سقوط کرد و به شدت مصدوم شد و کارش به بیمارستان کشید.

کد خبر 565640

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha