همشهری آنلاین: پژوهشگران سازمان جهانی بهداشت می‌گویند آمریکا علیرغم دارا بودن قوانین سخت، از لحاظ استفاده از ماری‌جوآنا و کوکائین در صدر کشورهای جهان قرار دارد

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران در نشریه PLoS Medicine می‌‌نویسند کشورهایی که قوانین آسانگیرتری در این مورد دارند، میزان پایین‌تر از سوء‌مصرف این مواد را دارند.

این نظرخواهی که بر روی 54000 نفر در 17 کشور انجام شد، نشان داد که 16 درصد آمریکاییان در طول زندگی‌شان کوکائین مصرف کردند، در رده دوم از این لحاظ نیوزلندی‌ها قرار داشتند، که 4.3 درصد آنها مصرف کوکائین را گزارش کرده بودند.

 بیش از 42درصد آمریکاییان پذیرفته بودند که ماری‌جوانا یا کانابیس را امتحان کرده‌اند و در فاصله نزدیکی در رده دوم نیوزلندی‌ها با 41 درصد گزارش تجربه کانابیس قرار داشتند.
این بررسی را دکتر لوئیزا دگنهارت از دانشگاه نیوساوث‌ویلز در سیدنی استرالیا و گروهی از همکاران بین‌المللی انجام دادند.

در این بررسی‌ اهالی آمریکا بیش از افراد سایر کشورها سیگار کشیده بودند، و 74 درصد آنها گفتند که زمانی در زندگی‌شان دخانیات استعمال می کرده‌اند، گرچه میزان فعلی سیگار کشیدن در میان آنها بسیار کمتر و در حد 21 درصد بود.

کشورهایی که در رده‌های بعدی از لحاظ سیگارکشیدن در طول زندگی قرار داشتند، لبنان با 67 درصد، اوکراین با 61 درصد و مکزیک با 60 درصد قرار داشتند.

دگنهارت و همکارانش می‌نویسند: "میزان مصرف مواد روانگردان غیرمجاز در دنیا به صورت یکنواخت توزیع نشده است و رابطه سرراستی با سیاست اتخاذشده در برابر آنها نیز ندارد. به طوریکه کشورهایی با شدیدترین قوانین بر ضد مصرف این مواد  نسبت به کشورهای آسانگیرتر دارای میزان کمتر مصرف آنها نیستند."

به گفته این پژوهشگران یافته‌های آنها نشان‌دهنده آن است که در میان 17 کشور مورد بررسی، کشورهای مرفه‌تر دارای میزان بیشتر سوء‌مصرف مواد هستند.

کد خبر 56751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز