چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهوری مغولستان به دلیل بروز ناآرامی‌هایی که پس از انتخابات پارلمانی، این کشور را در بر گرفت، 4روز وضعیت اضطراری در اولان باتور پایتخت اعلام کرد.

به گزارش سی ان ان، ناآرامی‌ها در اولان باتور پایتخت مغولستان پس از آن به وقوع پیوست که تعداد زیادی از معترضین به نتایج انتخابات پارلمانی، با پلیس درگیر شده و با سنگ به مقر حزب انقلابی خلق این کشور حمله کردند. گفته می‌شود بر اثر درگیری میان معترضین و نیرو‌های پلیس در مغولستان تا کنون 5 نفر کشته و300 نفر نیز زخمی شده‌اند، همچنین گزارش شده است که نیرو‌های پلیس 700 نفر از معترضین را بازداشت کرده‌اند.

بر اساس دستور نامبارین انخبایار رییس جمهوری مغولستان در اعلام وضعیت اضطراری پلیس جهت مقابله با تظاهرکنندگان خشمگین که معتقدند در جریان برگزاری انتخابات پارلمانی تقلب صورت گرفته، مجاز به استفاده از زور شده است.

مونخوگیل وزیر دادگستری و کشور مغولستان که همانند پاره‌ای از اتباع این کشور دارای نام خانوادگی نیست، در این باره گفت: پلیس برای برخورد با جنایتکارانی که در حال غارت اموال خصوصی و دولتی هستند از زور استفاده خواهد کرد. او همچنین از برقراری حکومت نظامی از 10 شب تا 8 صبح در اولان باتور پایتخت خبر داد.

تظاهرکنندگان خشمگین روز سه شنبه اول ژوئیه در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی به مقر حزب انقلابی خلق حمله کردند و آن را به آتش کشیدند.

البته پس از اعلام وضعیت اضطراری در ساعات اولیه روز چهارشنبه 2 ژوئیه تعدادی از تظاهرکنندگان متفرق شدند. البته تعداد دیگری از تظاهرکنندگان به یک  گالری هنری دستبرد زده و تعدادی از تابلوی نقاشی این گالری را دزدیدند، یکی از دفاتر دولتی نیز توسط معترضان مورد دستبرد قرار گرفت و تعدادی تلویزیون از این مکان ربوده شد. تعدادی دیگر نیز به خودرو‌هایی که در کنار معابر خیابان‌های واقع در مرکز شهر پارک بودند، آسیب رساندند.

در پی وقوع این ناآرامی‌ها در اولان باتور،  انخبایار یکی از اعضای حزب حاکم انقلابی خلق ضمن پذیرش این مساله که معترضان نسبت به نتیجه انتخابات پارلمانی اعتراض دارند، خواستار حفظ آرامش معترضین شد، این مقام حزبی در سخنانی که از تلویزیون ملی مغولستان پخش شد، خطاب به معترضین گفت: بیایید برای حل مساله بروز تقلب در انتخابات با یکدیگر گفت وگو کنیم.

بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی روز یکشنبه29 ژوئن حزب حاکم انقلابی خلق 46 کرسی پارلمان این کشور را به دست آورده و حزب مخالف دموکراتیک مغولستان نیز 26 کرسی را کسب کرده است. با توجه به نتایج به دست آمده حزب حاکم مغولستان توانسته است بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان 76 نفره مغولستان را از آن خود کند.

گفته می‌شود در حالی که حزب نهضت مدنی تنها کاندیدای احزار کرسی‌های پارلمانی در دو بخش از مناطق شهری اولان باتور بود، نتیجه انتخابات در این دو بخش به نفع حزب انقلابی خلق اعلام شد، این مساله و احتمال بروز تقلب آشکار در این دو بخش منجر به آغاز اعتراضات علیه نتایج انتخابات پارلمانی شد، معترضان به دفاتر کمیسیون مرکزی انتخابات در اولان باتور حمله کرده و خواستار استعفای مقامات این کمسیون به دلیل بروز تقلب انتخاباتی شدند و دست کم یکی از احزاب مغولستان خواستار بازشماری آرای انتخابات پارلمانی در این کشور شده است.

کد خبر 56787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز