همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما هیچ وقت از مذاکره درباره فعالیت هسته‌ای ایران دور نبوده‌ایم، گفت: این طرف‌های ایران در مذاکرات هسته ای هستند که چندین بار به قول‌های خود عمل نکردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، لاریجانی در مراسم نخستین سالگرد تاسیس شبکه خبری انگلیسی زبان پرس تی وی با بیان اینکه ایرانیان از ستیزه‌جویی بیزارند، به تاریخ رفتار آمریکایی‌ها با ایرانی‌ها اشاره و تصریح کرد: آمریکایی‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با دولت مصدق مبارزه و آن را سرنگون کردند.

وی افزود: آمریکایی‌ها همچنین مستشاران خود را در ایران پراکنده کردند و بر همه قدرات ایران در دوران پهلوی سلطه پیدا کردند به طوری که تصمیمات دولتمردان ایران با نظر سفیران آمریکا و انگلیس گرفته می‌شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد، کتاب‌ها و خاطرات گوناگون، فجایعی از وضع حقوق بشر در دوران شاه نشان می‌دهد و در این میان امریکا هرگز از این و ضع حقوق بشر در آن دوران سخن نمی گفت و از سوی دیگر امریکا قرارداد مفصلی را با ایران برای غنی سازی شش میلیارد دلاری امضا کرد و همچنین آلمان و فرانسه هم چنین قراردادهایی را با شاه امضا کردند و در آن زمان مشکلی در زمینه دستیابی به فن آوری هسته ای و جود نداشت .

لاریجانی گفت: اشتباه بزرگ آمریکایی‌ها آن بود که فکر می کردند از طریق شاه می توانند بر مردم ایران تسلط پیدا کنند در حالی که جریان روشنفکری دینی به رهبری امام خمینی (ره) در حالی که آنها خبر نداشتند بارور شد.

وی تصریح کرد: امریکایی‌ها با محاسبات غلط و ناشیانه از فرهنگ ایران و با بی احترامی به تمدن ایران تصور می‌کردند، می‌توانند ایرانی‌ها را اجیر کنند و در همان زمان قانون کاپیتولاسیون را مطرح کردند که به قراردادی که اکنون در پی اجرای ان در عراق هستند،مشابه است.

لاریجانی با بیان اینکه همین گام غلط موجب شد مردم ایران دست امریکاییها را از ایران قطع کنند ، افزود : محاسبه غلط بعدی امریکایی‌ها در نزدیکی انقلاب و زمانی بود که امریکا با اوردن ژنرال هایزر درصدد کودتا در ایران بود که امام با تیزهوشی مردم را به خیابانها آورد و آن توطئه هم عقیم شد .

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اظهارات البرایت وزیر امور خارجه اسبق امریکا مبنی براینکه امریکا درباره ایران دو اشتباه کرده است که یکی از آنها کودتاه علیه مصدق و دیگری شورانیدن صدام علیه ایران بوده است ، گفت : آنها با حمایت از صدام تصور می کردند می توانند انقلاب اسلامی را خفه کنند اما مردم ایران شجاعانه مقاومت کردند .

وی خاطرنشان کرد : در جریان آن جنگ آنها خود سلاح های شیمیایی به صدام دادند و اکنون می گویند نگران سلاح های کشتار جمعی در منطقه هستیم .

لاریجانی گفت : آلمانی ها و انگلیسی ها هم در آن زمان اجماع کرده بودند که مقاومت ایران را بشکنند و حتی فرانسوی ها هواپیماهای سوپر اتاندارد خود را به عراق اجاره دادند اما در مقابل همه اینها ایران ایستاد و از سرزمین و آرمانش دفاع کرد .

رئیس مجلس شورای اسلامی به یکی از جنایات دیگر امریکا یعنی هدف قرار دادن هواپیمای مسافری ایران بر فراز خلیج فارس نیز اشاره کرد و گفت : پس از این جریان گفتند اشتباه شد اما به فرمانده ناو امریکایی جایزه هم دادند یعنی آنقدر عقل نداشتند که از ملت ایران عذرخواهی کنند .

لاریجانی گفت : دروغ جدید امریکاییها پس از آن بود که گفتند صدام سلاح هسته ای دارد و با تئوری اقدام پیش دستانه آن را بهانه جنگ جدیدی کردند .

وی افزود : البته صدام سلاح شیمیایی داشت اما سلاح های هسته ای وی را قبلا خود آنها نابوده کرده بودند .

رئیس مجلس شورای اسلامی باردیگر با بیان اینکه تئوری اقدام پیش دستانه یک توحش مدرن است که با نیت خوانی به کشوری حمله کنند ، گفت : در هیچ نظام حقوق بین الملل چنین فجایعی وجود ندارد که با تصور خطر امنیت به کشوری حمله کنند .

رئیس مجلس شورای اسلامی سپس به کارنامه امریکا و همدستانش در افغانستان وعراق پرداخت و گفت: اگر آنها برای مبارزه با تروریسم به افغانستان رفته اند چرا اکنون به تگو با طالبان پرداخته اند .

وی افزود : برای ناتو اینک افتضاح است که با طالبان مذاکره کند و از آنها استمداد بجوید .

لاریجانی ادامه داد ، جای تاسف دارد که انگلیس اکنون با طالبان همکاری می کند و در حالی که ابتدا ادعای مبارزه با مواد مخدر داشتند اکنون کشت مواد مخدر در افغانستان شش برابر شده است .

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین یادآوری کرد : آنها در عراق هم گفتند برج دموکراسی برپا می کنند تا بر کشورهای همسایه سوریه و ایران سایه بیافکند و حاصل آن زندان ابوغریب بود و اینکه بیش از 700 هزار عراقی را بکشند و زخمی کنند و در همین حال همچنان از کشورهای همسایه که دوست خود آنها در منطقه هستند تروریست به عراق می آید .

وی گفت : در ابتدای اشغال عراق نظر سنجی های آنها نشان می داد 50 درصد مردم امریکا برای آزادی و دموکراسی آمده است و اکنون همان نظر سنجی ها نشان می دهد فقط 3 درصد مردم عراق چنین عقیده ای دارند .

لاریجانی همچنین با اشاره به اقدامات مشابه امریکاییها در لبنان و فلسطین گفت : امریکا تبدیل به یک دولت دردسرساز در منطقه شده است .

وی اضافه کرد : اقدامات امریکاییها موجب شده است در همه منطقه نفرت عمومی درباره آنها به وجود آید .

لاریجانی باردیگر گفت : درباره مساله هسته ای ایران هم وضع اینگونه بوده است .

وی خاطرنشان کرد ، پس از انقلاب امریکاییها و همینطور آلمان و فرانسه قرارداد های هسته ای را با ایران لغو کردند و این موجب شد ایرانیها روی پای خود بایستند و خود این فناوری را بدست آورند وکشور عاقل باید همین کار را می کرد .

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور وزیران خارجه اروپا در ایران و پس از آن تعلیق دو ساله از سوی کشورمان و عمل نکردن اروپاییها در مقابل به وعده ها در این زمینه در مراحل متعدد گفت: شما موجب شدید که ما دوباره غنی سازی را شروع کنیم و برای ما روشن بود که آنها نمی خواهند ایران دانش صلح آمیز هسته ای داشته باشد .

لاریجانی گفت: در زمستان 84 در جلسه ای که در برلین با حضور وزیران خارجه اروپایی برگزار شد نماینده انگلیس با صراحت گفت که ما نمی خواهیم شما دسترسی به " نو " ها داشته باشید حتی دانش هسته ای .

وی گفت : اروپایی‌ها نخستین بسته پیشنهادی را در سال 85 ارائه دادند و در حالی که مذاکرات قرار بود با سولانا ادامه یابد جنگ 33 روزه شروع شد که فکر می کردند در جریان ان کار حزب الله را تمام می کنند و در همان اوضاع قطعنامه ای علیه ایران صادر کردند .

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین باردیگر با بیان اینکه پس از همه این جریانات اکنون می گویند ایران به مذاکره بپردازد ، به طی شدن روند مدالیته با آژانس بین المللی انرژی هسته ای و رفع پنج یا شش ابهامی که در آژانس مطرح شده بود ، اشاره کرد و گفت : جالب است که در بهمن یا اسفند پارسال آژانس اعلام کرد ایران همکاری سخاوتمندانه ای داشته و مسائل حل شده است و آنها همچنان قطعنامه ضد ایرانی دیگری صادر کردند .

لاریجانی با اشاره به وقایعی چون جنایات قبل از انقلاب امریکا و حمایت غرب از عراق و هدف قراردادن هواپیمای مسافری ایران و نیز وقایع مربوط به تحولات هسته ای گفت: چه عواملی بیش از این می تواند بی اعتمادی به غرب وجود آورد .

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : فکر می کنم جمهوریخواهان از این اوضاع ضربه بزرگی خوردند نتیجه ان در کنگره امریکا دیده شد و از سوی دیگر حیثیت امریکا در منطقه از بین رفت .

لاریجانی به نقل از یکی از صاحبنظران امریکایی گفت : امریکا اکنون باید به بازسازی شخصیتی در منطقه بپردازد .

وی ادامه داد،چند وقت پیش وزیر دفاع امریکا گفته است مشکل ما این است که ایران توازن را بر هم زده است .

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معلوم می شود مشکل آنها با ایران چیز دیگری است ، افزود : غرب باید در چارچوب و اسلوب جدیدی به منطقه بنگرد و این حتما راهکار دارد و آن این است که روش هایی مانند چماق و هویج را که روشی کهنه شده است به کنار بگذارند و درک درست تری از منطقه داشته باشند .

لاریجانی همچنین درباره شبکه پرس تی وی ابراز امیدواری کرد این شبکه جدید در سازمان صدا وسیما بهتر بتواند حقایق را به ملت های دنیا منتقل کند و مسئولان آن بتوانند به منظور جذاب تر شدن این شبکه گام بردارند و ما شاهد نوآوری در این شبکه باشیم.

کد خبر 56908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز