وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آیین نامه پیشگیری و منع انگ و تبعیض علیه کسانی که با اچ آی وی زندگی می کنند، به همه مراکز ارائه کننده خدمات سلامت دولتی و خصوصی ابلاغ و لایحه قانون پیشگیری و کنترل اچ آی وی با امضای مشترک وزرای دادگستری و وزارت بهداشت به مجلس تقدیم می شود.

سعيد نمكي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سعید نمکی وزیر بهداشت امروز سه‌شنبه در پیامی که به همایش ویدئوکنفرانسی روز جهانی ایدز فرستاد، اظهار کرد: نظام سلامت جهان امروز در یک وضعیت غیر قابل پیش‌بینی و در حال تغییر دائمی و سریع به سر می برد. از یک سو همه توجهات در همه گیری کووید۱۹ و تاثیر آن بر سلامت مردم و زندگی و معیشت آنها متمرکز شده و از سوی دیگر بقیه خدمات سلامت بر اساس رویکردهای عدالت محور تحت تاثیر این همه گیری قرار گرفته است که از جمله بارزترین آنها تحت این همه گیری بر آچ ای وی است.

نمکی گفت: تجربه جهانی ۴۰ سال اخیر به ما آموخته که پاسخ به همه‌گیری ایدز نیازمند همبستگی جهانی و مسئولیت مشترک است که می تواند تسهیل‌کننده مسیر پیش روی ما باشد. این امر مستلزم آن است که این همبستگی و مسئولیت روز به روز بیشتر گسترش یابد.

وی ادامه داد: نظام های سلامت امروزه آن قدر توانمند شده اند که امکان آموزش و پیشگیری، دسترسی به تستهای تشخیصی و داروهای درمان و سایر نیازهای تخصصی کسانی را که در معرض ابتلا به اچ آی وی قرار دارند یا مبتلا به آن هستند به صورت عادلانه در اختیار آنها قرار دهند تا از آثار منفی عفونت اچ آی وی بر سلامت و معیشت مردم کاسته شود و گام مهمی برای بهبود کیفیت زندگی کسانی که با اچ آی وی زندگی می کنند برداشته شود.

نمکی گفت: هرچند تلاش های ۴۰ سال اخیر در مبارزه با این همه گیری شاهد دستاوردها و توفیق فراوان بوده اما باید اعتراف کرد هنوز چالش های فراوان پیش روی نظام سلامت جهان و جامعه بشری قرار دارد.

وی افزود: ۴۰ سال مبارزه با همه‌گیری اچ آی وی دستاوردهای مهمی در رویکردهای عدالت محور و پاسخگویی در این همه گیری برای ما داشته است. ما آموختیم پاسخی می تواند در کشور و جهان اثربخش باشد که رویکرد عدالت محور، جامعه محور، دانش محور آگاهانه و  با ملاحظه شرایط اعتقادی و فرهنگی و با مهربانی و با اولویت دادن افرادی که در معرض بیشترین ابتلا قرار دارند اجرا شده باشد. پاسخی که یک رکن اساسی آن توانمندسازی مبتلایان، افراد در معرض خطر و خانواده آنها در جهت مراقبت در برابر این ویروس و ایجاد اعتماد در سایر جوامع، دولت و سایر ارکان نظام است.

وزیر بهداشت گفت: روز جهانی ایدز امسال برای ما معنای ویژه ای پیدا کرده است. آیین نامه پیشگیری و منع انگ و تبعیض علیه کسانی که با اچ آی وی زندگی می کنند، توسط مسئولان آگاه و با درایت وزارت دادگستری با همکاری وزارت بهداشت تهیه و به همه مراکز ارائه کننده خدمات سلامت دولتی و خصوصی ابلاغ می شود. همچنین مقرر است لایحه قانونی پیشگیری و کنترل اچ آی وی با امضای مشترک وزرای دادگستری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تقدیم مجلس شود.

کد خبر 569352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha