چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۹
۰ نفر

مترجم - احمدرضا تقاء: دو هفته پیش مردم پاریس شاهد چهره‌ای متفاوت از برج ایفل بودند؛ غرق در نوری آبی با حلقه‌ای از 12 ستاره درخشان در وسط.

 این مراسم به مناسبت آغاز ریاست شش‌ماهه نیکلاسارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه بر اتحادیه اروپا برگزار شد.

ساعت 6 و نیم عصر روز سه‌شنبه دو هفته‌پیش مراسمی به مناسبت واگذاری این منصب ادواری به فرانسه در محل طاق نصرت پاریس برگزار شد. سپس سارکوزی با هانس گرد پوترینگ رئیس پارلمان اروپا و خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا دیدار کرد و بعد از آن ضیافت شامی به اتفاق اعضای کمیسیون اروپا در کاخ الیزه برپا شد. همه چیز در اوج شکوه.

اما باید دانست که سکان اداره اتحادیه اروپا درواقع به دست فرانسه نیفتاد بلکه به دست شخص سارکوزی افتاد. تا 6 ماه دیگر رئیس‌جمهور جاه طلب و پرانرژی فرانسه با یک برنامه سیاسی فشرده چهره سیاسی اصلی باشگاه 27 نفره اروپا خواهد بود.

ضمن اینکه در نگاه نخست به‌نظر می‌رسد که سارکوزی پرانرژی قصد ندارد به این زودی‌ها از سرعت خود کم کند. همین چهار هفته اول پر از سفرها و دیدارهای مختلف است؛ سخنرانی در پارلمان اروپا در استراسبورگ در 10 جولای، اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای مدیترانه در پاریس در 13 جولای و سپس اجلاس سران اروپا و آفریقا در 25 جولای به علاوه 4 نشست مختلف کمیسیون اروپا از سه‌شنبه گذشته تا 25 جولای. تازه افزون بر همه اینها فرانسه میزبان 8 اجلاس در سطح وزرای اروپایی خواهد بود. حتی ترتیبی داده شده تا مسئولان سفرهای اکتشافی فضایی بتوانند از سکوی پرواز موشک کورو در گینه فرانسه بازدید کنند.

برنامه‌های دیگری هم در دستور کار قرار داده شده، از جمله ده‌ها نشست مهم مثل کنفرانس« غذای دنیا را چه کسی تامین خواهد کرد؟» در بروکسل. در پاریس جشن‌هایی به مناسبت چهلمین سالگرد تصویب قانون حقوق مشترک گمرکی بر گزار خواهد شد و لیون، میزبان سمیناری با عنوان «جوانان: صحنه گردان‌های اصلی گفت‌وگوی تمدن‌ها» خواهد بود. و سرانجام پایان بخش اولین ماه ریاست فرانسه بر اتحادیه اروپا سمیناری با موضوع بازخوردهای مدیریت بلایای طبیعی در شهر کوچک اله میه خواهد بود.

اما سارکوزی طی مدتی که این پست را در دست دارد بیشتر بر بلایای سیاسی و اقتصادی متمرکز خواهد بود تا بلایای طبیعی. احراز پست ریاست اتحادیه اروپا توسط فرانسه همزمان شده است با افزایش سرسام آور بهای انرژی و مواد غذایی، کاهش شدید سرعت رشد، بدهی‌های فزاینده و تورم مهارگسیخته. جو ناامیدی بر شهروندان فرانسوی سایه افکنده و از هر 3 نفر تنها یک نفر به آینده اروپای واحد خوشبین است که این رقم نسبت به رقم 61 درصد در 5 سال پیش با افتی چشمگیر مواجه بوده است. اما مهم‌ترین مسئله‌ای که ذهن سارکوزی را به‌خود مشغول خواهد کرد رای منفی مردم ایرلند به پیمان لیسبون است.

رایی که همه اروپا را غافلگیر کرد و روزهایی را که می‌توانست روزهای درخشان ریاست سارکوزی بر اتحادیه اروپا باشد به روزهایی تیره و تار بدل کرد. بدتر از آن اینکه هم اکنون مردم لهستان نیز در حال تجدید نظر در مورد رای مثبت خود به این پیمان هستند. دوره ریاست فرانسه بر اتحادیه اروپا به جای اینکه فرصتی برای عرض اندام سارکوزی باشد روزهایی پرمشغله را فراروی او قرار می‌دهد.

 پادزهر الیزه برای این مشکلات کار و باز هم کار است و می‌دانیم که کلمه کار بر پیشانی سارکوزی حک شده است.  سارکوزی که پیش از واگذاری ریاست اتحادیه اروپا به فرانسه خود را ناجی اروپای جدید معرفی کرده نمی‌خواهد اجازه دهد که رای دهندگان سرسخت ایرلندی او را از این هدف دور کنند.

او آنقدر زیرک و سیاستمدار است که خود را نماینده بیم و امیدهای تمامی 420 میلیون شهروند اروپایی از دریای بالتیک تا مدیترانه نشان دهد. او در گفت‌وگو با شبکه 3 تلویزیون فرانسه گفت: موضوع اروپای واحد باعث نگرانی مردم شده و بدتر از آن اینکه اندک‌اندک شهروندان فرانسه از خود می‌پرسند که آیا هویت ملی بیشتر از هویت اروپایی به نفعشان نبود؟ و دکتر سارکوزی درمان خوبی برای این بیماری دارد. او تاکید می‌کند: باید روش خود را برای ساختن اروپای واحد تغییر دهیم و در ادامه همه مسایلی را که می‌خواهد در دوره ریاست فرانسه بر اتحادیه اروپا به آنها بپردازد فهرست می‌کند. همان داروی قدیمی منتها با برچسب جدید.

محیط زیست، انرژی، مهاجرت، کشاورزی و دفاع. سارکوزی وظایف سنگینی برای خود تعریف کرده است. کل برنامه کاری او در جهت رفع مسایل و مشکلات مردم است. او می‌خواهد مالیات بر ارزش افزوده سوخت را کاهش دهد. پیشنهادی که بروکسل آن را رد کرده است. اما او همچنان امیدوار است و می‌گوید: البته آنها پذیرفته‌اند که من به‌عنوان رئیس اتحادیه اروپا مسئله را مورد بررسی قرار دهم تا در ماه اکتبر در موردش تصمیم‌گیری شود.

او همچنین می‌خواهد مالیات بر ارزش افزوده رستوران‌ها را نیز کاهش دهد. مسئله‌ای که برای مردم کشوری که مایل است رستوران هایش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گیرد، اهمیت ویژه دارد. ولی معلوم نیست آلمان و دانمارک با این کاهش مالیات‌های فروش موافق باشند. احتمالا برنامه او برای کاهش مالیات‌های مربوط به‌خودروهایی که به محیط‌زیست آسیب نمی‌رسانند و مالیات‌های مربوط به احداث واحدهای مسکونی موفق‌تر خواهد بود هرچند معلوم نیست که دولت او استطاعت انجام چنین کاری را داشته باشد.

سارکوزی که می‌خواهد جوی از خوشبینی پیرامون خود ایجاد کند از پرداختن به موضوعات پردردسری مثل مقوله دفاع می‌پرهیزد. البته تعجبی هم ندارد چون از هم اکنون چشم مردم اروپا به فرانسه و شخص سارکوزی دوخته شده است و جناب رئیس‌جمهور برای اینکه شهروندان فرانسوی احساس نکنند که گرفتاری‌های تازه حواس او را از آنها منحرف کرده قول داده است در آینده با وجود همه تعهداتش در منصب جدید، بیش از گذشته به مسائل آنها توجه نشان دهد و برای اثبات این موضوع قصد دارد به‌منظور ارتباط با مردم عادی این کشور سفرهایی به دور فرانسه صورت دهد.


اشپیگل- 20 ژوئن 2008

کد خبر 57496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز