پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

«واقعا نمی‌دانیم در این شرایط چکار باید بکنیم. آقایان دارند با پول کلانی که در جیب دارند، ما را در این روزها به بالای دار می‌فرستند. این چه رقابتی است؟»

علی پورطهماسبی، مدیر باشگاه ملوان که از اول فصل نقل و انتقالات صدایش برای نداشتن پول و نبود توانایی خرید به آسمان رفته بود، با گفتن این جمله نشان داد در روزهای نقل و انتقالات چه حالی دارد. او واقعا نمی‌داند در شرایطی که پول خرید یک بازیکن معمولی را هم ندارد و تیم‌های دیگر به‌خصوص تیم‌های پولدار در حال خودکشی هستند، چه باید بکند.

این روزها، فقط مشکل به عدم‌توازن تیم‌های‌ پولدار و بی‌پول هم مربوط نیست. تیم‌های پولدار بدجوری برای هم نقشه می‌کشند و واسطه‌های چند تیم متمول در هیات‌های استان‌ها فقط به‌دنبال این هستند که شکار دیگر تیم‌ها را شناسایی و باب مذاکره را با آنها باز کنند.

نامه‌ای که محمدرضا ساکت، مدیر باشگاه سپاهان نوشته بود، نشان می‌داد درگیری داخلی تیم‌های پولدار (که حالا به‌طور کاملا مشخص به دو دسته دولتی و صنعتی تقسیم شده‌اند) به اوج خودش رسیده است.

 ساکت در آن نامه نوشته بود تیم‌های دولتی به‌مراتب بیشتر از تیم‌های صنعتی خاصه‌خرجی می‌کنند و نام تیم‌های صنعتی بد در رفته است در حالی که تنها 24 ساعت بعد از این نامه، پیشنهاد عجیب تیم او باعث شد عماد رضا به طور کلی پرسپولیس را فراموش کند و دوباره پیراهن زرد بپوشد.

بعد از پایان این ماجرا، مشخص شد تیمی که کمترین حاشیه و سر و صدا را داشته، در سکوت خبری مطلق و به شدت، در پی جذب بازیکنان بزرگ است. سایپا که به‌دلیل حضور علی دایی در هیأت‌مدیره باشگاه، دارای شرایطی خاص در فوتبال باشگاهی شده، این روزها همه بازیکنان بزرگ تیم‌های دیگر و شکارهای کلان فصل نقل و انتقالات را مال خود کرده است.

 این تیم که یک فصل بد را در لیگ برتر پشت سر گذاشته و یک فصل موفق را در لیگ قهرمانان آسیا می‌گذراند، برای آنکه در مرحله دوم این لیگ چهره‌ای قابل‌قبول داشته باشد، بازیکنان بزرگی را نشان کرده و درست برخلاف سال گذشته که همه مهره‌های نشان‌کرده‌اش را توسط دیگر تیم‌ها ربوده ‌شده دید، امسال همه شکارها را یکجا ربود تا تلافی سال گذشته را هم کرده باشد.

علی دایی در فصل قبل هر بار که نتیجه نمی‌گرفت می‌گفت بازیکنان مورد نظرمان را دیگران جذب کردند و به این ترتیب می‌خواست نشان دهد که رفتار تیم‌ها را فراموش نخواهد کرد. او امسال کاملا بی‌سر و صدا ولی هوشیارانه عمل کرد و همه آنهایی که می‌خواست را به تیمش آورد.

 او در حالی چنین تیم قدرتمندی برای سایپا آماده کرده که همه می‌دانند او با مدیر فعلی باشگاه سایپا چه مشکلات بزرگی داشت؛ زمانی که سایپا برای اردو به کیش رفته بود و در زمین ورزشگاه المپیک تمرین می‌کرد و آن درگیری‌هایی که به وجود آمد و نزدیک بود کار را به شکایت و شکایت کشی بکشاند.

به هر حال، این دو نفر در حال حاضر در کنار هم هستند و شرایط ایجاب می‌کند که دوست هم باشند؛ به این دلیل همه امکانات و پول‌های کلان باشگاه سایپا در خدمت دایی است تا روی هر بازیکنی که می‌خواهد دست بگذارد. او علاوه بر آنکه پشتوانه مالی هنگفت کارخانه سایپا را در اختیار خود می‌بیند، سلاح دیگری هم دارد که هیچ‌یک از مربیان یا مدیران لیگ برتری از آن بهره‌ای نمی‌برند؛ پیراهن تیم ملی.

وقتی مذاکرات کعبی با پرسپولیسی‌ها به سرانجام رسید، همه منتظر حضور او در هیات فوتبال و تمدید قرارداد با قرمزها بودند که او با نماینده باشگاه سایپا به هیات فوتبال رفت و پیراهن قرمز با کمی تفاوت رنگ، نارنجی شد.

 این تغییر عجیب موضع، ذهن همه را روی ارتباط علی دایی و باشگاه سایپا و از آن سو موقعیت او در تیم ملی متمرکز کرد. همه می‌دانند که برای دایی تا چه اندازه تفکرات شخصی ارزش دارد و بی‌دلیل نیست که بازیکنان تا این حد به تمایلات او گرایش نشان می‌دهند.

شرایطی که مبعلی در چند سال اخیر داشته نشان می‌دهد که عاقبت بازیکنانی که بخواهند با سرمربی تیم ملی بجنگند، چیست. اتفاقی که دیروز در هیات فوتبال استان تهران افتاد، نشان داد این شرایط، بازیکن بزرگ و کوچک نمی‌شناسد.

 حتی اگر پسر سلطان هم باشی باید برای رسیدن به اهدافت، تن به یک سری توافقات بدهی. محمد پروین که نمی‌خواهد حضورش در اردوی اسپانیا، اولین و آخرین حضورش در اردوی تیم ملی باشد، برای آنکه به پیراهن تیم ملی برسد، حتی اختلافات پردامنه پدرش با دایی را هم نادیده می‌گیرد تا با حضور در سایپا خود را به دایی نزدیک و نزدیک‌تر کند. این ماجرا حتی درباره ابراهیم میرزاپور که چند ماه پیش به‌طور مشکوکی در اوج ناآمادگی به تیم ملی دعوت شد و همین طور عباس آقایی هم صدق می‌کند.

البته این اتفاقات، توجیهات خاص خودش را دارد. بازیکنان تازه تیم، در چند گفت‌وگوی جداگانه، پیشنهاد بهتر باشگاه سایپا را دلیل انتقال خود به تیم نارنجی کرج عنوان کردند و مدیران تیمهای دولتی از جمله استقلال و پرسپولیس هم که از این ماجرا زخم خورده‌اند بلافاصله پاسخ مناسب را دادند.

 داریوش مصطفوی، مدیر باشگاه پرسپولیس در این باره می‌گوید: «پیشنهاد سپاهان به عماد رضا حدود 100 میلیون تومان بالاتر از پیشنهاد ما بود. حالا ما پول‌ها را حرام می‌کنیم یا تیم‌های صنعتی؟ اگر فرض را بر این بگیریم که بازیکنان قدیمی ما و بازیکنان مورد نظرمان برای خرید، فقط برای پول و پیشنهاد مالی سایپا رفته باشند، باز هم نشان می‌دهد تیم‌های صنعتی در فصل نقل و انتقالات بی‌رقیب هستند. البته نمی‌توان مسائل دیگر را هم در انتقالات 3 روز اخیر نادیده گرفت.»

اشاره پایانی مصطفوی شاید همان چیزی باشد که بسیاری از کارشناسان از آن به‌عنوان تهدید بزرگ فوتبال نام می‌برند؛ اینکه بازیکنان ملی‌پوش برای آنکه پیراهن تیم ملی را از دست ندهند یا از ترکیب اصلی دور نشوند به سفارش‌های دایی برای فعالیت باشگاهی گوش می‌دهند.

روزهای آینده نقل و انتقالات روزهای گرمی نیست چون همه تیم‌های مدعی، سهمیه‌های مهم خود را گرفته‌اند و بعید است شکار دندان‌گیری نصیب این تیم‌ها شود مگر آنکه جباری هم راه کعبی، میرزاپور، پروین و آقایی را در پیش بگیرد و به خاطر خیلی چیزها قید حضور در استقلال را بزند؛ آن وقت بازی سایپا با استقلال و پرسپولیس و واکنش تماشاگران دو تیم در فصل آینده دیدنی خواهد بود.

کد خبر 57610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز