به گزارش همشهری آنلاین از مهر، محمدحسین ایمانی خوشخو، ضمن اعلام این مطلب گفت: حضور اماکن در اجرای کنسرتهای متعدد به فراخور گستردگی مخاطب و رفاه حال مردم است و پرداخت مبلغی از درآمد کنسرت به نیروی انتظامی به منظور برقراری امنیت بسیار ناچیز است.
پیش از این شورای عالی و هیئت مدیره خانه موسیقی در نخستین بیانیه خود از پیگیری این نهاد موسیقایی برای پرداختهای گروههای موسیقی به اداره اماکن نیروی انتظامی بابت برگزاری کنسرتهای موسیقی خبر داده بود.[نخستین بیانیه شورای عالی وهیئت مدیره خانه موسیقی]
وی در توضیح چگونگی حضور اماکن در اجرای گروههای موسیقی به گفت : برخی از گروههای موسیقی به دلیل داشتن متقاضی در سطح وسیع نسبت به سایر گروهها نیاز بیشتری به برقراری امنیت دارند بنابراین برای برگزاری چنین کنسرتهایی در سالنهایی با ظرفیت چندهزار نفر خواه ناخواه باید تدابیر امنیتی اتخاذ شود چراکه در اجراهایی از این دست در سالنی غیر از سالن برگزاری کنسرتها، چهارچوبها شکسته میشود و به پدیدهای چند ارگانی تبدیل میشود که نیاز به پشتیبانی اساسی دارد در نتیجه وزارت ارشاد به تنهایی نمیتواند کاری از پیش ببرد و نیروی انتظامی هم باید به کمک آید.
معاون هنری وزارت ارشاد که پیش از این از پرداخت طلب خانه موسیقی از ارشاد بابت ملکیت خانه موسیقی خبر داده بود [پاسخ مثبت ارشاد به بیانیه خانه موسیقی] در ادامه افزود: نیروی انتظامی در همه کنسرتها حضور ندارد بلکه تنها بر سالنهایی نظارت میکند که جمعیت بالاتر از اندازه استاندارد دارد وگرنه درحال حاضر کنسرتهای که در تالار وحدت برگزار میشود اماکن هیچگونه دخالتی ندارد بنابراین حضور نیروی انتظامی الزامی است و اگر اماکن نخواهد در کنسرتهای با جمعت بالا حضور داشته باشد وزارت ارشاد هم مجوز نخواهد داد چراکه مجوز وزارتخانه تنها یک طرف قضیه است و برقراری امنیت و رفاه مخاطب و همچنین آرامش مردم منطقه یک سوی دیگر ماجرا است.
وی در خصوص چرایی پرداخت مبلغی از درآمد کنسرت گروههای موسیقی به اماکن گفت: نیروی انتظامی با بسیج نیروهای خود فرصتی مناسبی را برای برگزاری کنسرت بدون مشکل فراهم میکند که این امنیت هم به نفع گروههای موسیقی است و هم به نفع مخاطبین و به اعتقاد من هیچ اشکالی ندارد که درصد ناچیزی از درآمد به اماکن تعلق گیرد و انتظار میرود که گروههای موسیقی حساسیتی نسبت به این موضوع نشان ندهند و همچنین کمک نکردن به نیروی انتظامی برای تامین بخشی از هزینههای خود نباید به عنوان یک ارزش تلقی شود.
دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو در ادامه به مراحل مختلف کسب مجوز گروههای موسیقی برای برگزاری کنسرت اشاره کرد و گفت: نحوه صدور مجوز برای هریک از مقولههای تولید آلبوم و برگزاری کنسرت متفاوت است به این معنا که هرکسی که توانایی تولید آلبوم را در خود میبیند اولین مسئلهای که به ذهنش میرسد این است که بیاید و مجوز بگیرد درحالی که در درجه اول باید بستر تولید و اجرای اثر را فراهم کند؛ اما متاسفانه برخی از افراد به اشتباه گمان میکنند که چون آهنگسازی میدانند میتوانند شعری انتخاب کنند و یا موسیقی برای آن بسازند و بعد هم برای دریافت مجوز به وزارت ارشاد مراجعه میکنند در صورتی که این مسیر باید بسیار نظاممند طی شود.
وی در ادامه افزود: منظور از نظام مند بودن دریافت مجوز این است که افراد و گروهها باید کار خود را به شرکتهای شناخته شدهای که به طور حرفهای کار تولید موسیقی میکنند و مورد تأیید ما نیز هست بسپارند؛ خود آن ناشر بررسیهایی را با توجه به شناختی که از نحوه دریافت مجوز دارد میکند و اثر رسیده را با معیارهای موجود میسنجند و بعد در اختیار ارشاد قرار میدهد ؛ متأسفانه کسانی که در صف دریافت مجوز معطل میمانند معمولاً افرادی هستند که به این مراحل آشنایی نداشته و شخصاً اقدام به تولید آلبوم میکنند.
معاون امور هنری وزارت ارشاد در پایان با اشاره به چگونگی دریافت مجوز گروههای موسیقی گفت: یک وقت است که گروههای موسیقی شناخته شدهاند و به زعم ما مراحل کارشناسی را خودشان انجام میدهند که این گروهها یک هفتهای و یا یک روزه مجوز اجرا میگیرند و در مقابل برخی گروههای موسیقی وجود دارند که عمدتاً از نیروهای جوان و ناشناخته هستند و از لحاظ سابقه هنری آثار قابل توجهی هم ندارند که باید مسیر طولانیتری را طی کنند اما معاونت هنری برای این دسته از گروهها امکانات ویژه در نظر گرفته است به این معنا که آن دسته از گروههای موسیقی که در جشنوارههای موسیقی فجر و یا جشنوارههای منطقهای رتبه گرفتند و به نوعی شناخته شده و مورد تأیید اساتید موسیقی هستند برای دریافت مجوز مسیر آسانتری را طی میکنند.