گروه اقتصادی: طرح مسکن نوسازان که با هدف مشارکت فعال شهروندان در نوسازی بافت‌های فرسوده، توسط شهرداری تهران به اجرا درآمده

در حالی با مخالفت جدی برخی دستگاه‌های دولتی روبه‌رو شده که به اعتقاد کارشناسان، این طرح با چشم‌پوشی از مزایای آن در بهبود بازار تقاضای مسکن و کاهش نقدینگی سرگردان در جامعه، حداقل زیانی به شهروندان نمی‌رساند و موجب اوج قیمت‌ها در بازار املاک نخواهد شد.

طرح مسکن نوسازان در حالی به بهانه نداشتن مجوز با مخالفت صریح برخی مقامات دولتی خصوصاً‌ وزارت کشور مواجه شد که کارشناسان بخش مسکن در گفت‌وگو با همشهری آن را اقدامی مناسب در راستای کاهش قیمت مسکن تلقی کردند و استقبال شهروندان تهرانی از آن را نشانه مثبتی از نحوه اجرای آن خواندند.

براساس این طرح، سازمان نوسازی شهر تهران از 23 خرداد تا 4 تیر 87 به استناد مصوبه شورای شهر تهران اقدام به درج آگهی برای پیش فروش 5 هزار و 500 واحد مسکونی از طریق فروش اوراق مشارکت با سود 24 درصد کرد.

به طرح شهرداری می‌توان اتکا کرد

مهرداد هاشم‌زاده همایونی، عضو شورای شهرسازی جامعه مهندسان مشاور ایران، درباره طرح مسکن نوسازان شهرداری می‌گوید: البته نباید از این طرح که برای ساخت چند هزار واحد مسکونی است، انتظار بالایی داشت که کل مشکل بازار مسکن را حل کند بلکه باید به‌عنوان یکی از روش‌های متعدد حل معضل مسکن به آن نگاه کرد و همانقدر هم از آن انتظار داشت.

این کارشناس مسکن توصیه کرد این طرح در یک دوره آزمایشی اجرا شود.

گامی مهم برای توسعه شهر

ملیحه قمصری، دیگر کارشناس حوزه مسکن نیز با اشاره به طرح مسکن نوسازان سازمان نوسازی شهرداری تهران می‌گوید: اجرای این طرح، علاوه بر آثار اقتصادی آن در بخش مسکن موجب می‌شود مردم با مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده در توسعه شهر تهران نیز سهیم شوند و این مزیت کمی نیست.

کاهش سوداگری مسکن

جمشید پژویان، اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره پیامدهای اقتصادی طرح شهرداری تهران می‌گوید: ایده فروش متری مسکن که این روزها از سوی شهرداری تهران آغاز شده، این امکان را فراهم می‌کند که شهروندانی که پس‌انداز یا دارایی کافی برای خرید مسکن ندارند بتوانند صاحب خانه بشوند.

کاهش نقدینگی سرگردان

پیروز حناچی، استاد شهرسازی دانشگاه تهران، درباره طرح شهرداری تهران می‌‌گوید: ایده طرح فروش متری مسکن در تهران می‌تواند به نگرانی‌های شهرسازان از نابسامانی بافت‌های فرسوده پایان دهد.

وی این طرح را در کاهش نقدینگی سرگردان نیز مؤثر می‌داند و می‌افزاید: این طرح باعث جمع آوری نقدینگی سرگردان از سطح جامعه می‌شود که سال‌هاست اقتصاددان‌ها از دست آن می‌نالند و یکی از اصلی‌ترین عوامل تورم است.

مؤثر در حل مشکل مسکن در تهران

حمید ماجدی، کارشناس مسائل شهری درباره طرح مسکن نوسازان شهرداری تهران می‌گوید: اجرای این طرح مطمئناً در بهبود وضعیت بازار مسکن در تهران، مؤثر خواهد بود و آن را طرح خوبی می‌بینم.

رئیس دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد افزود: البته از جزئیات این طرح اطلاعی ندارم، ولی آنچه که از کلیات طرح شهرداری منتشر شده، بیانگر آن است که این طرح می‌تواند به حل مشکل مسکن در تهران کمک کند.

کد خبر 57915

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز