سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

آتوسا رقمی: چند وقت پیش مسئولان موزه «بروکلین» متوجه شدند تعداد زیادی از اشیایی که در این موزه نگه‌داری می‌شوند، اصل نیستند.

مجموعه مجسمه‌های مربوط به قبطیان (مسیحیان مصری قرن‌های چهارم تا هشتم میلادی)‌ که در این موزه نگه‌داری می‌شود، از نظر گستردگی و تنوع، دومین مجموعه در آمریکای شمالی به حساب می‌آمد، اما حالا مسئولان موزه متوجه شده‌اند که خیلی از این مجسمه‌ها تقلبی‌اند و در دوران معاصر از روی نمونه‌های اصل کپی و ساخته شده‌اند.

مدیر موزه که این موضوع را بررسی می‌کند، به مسئولان موزه‌های دیگری هم که از این نوع مجسمه‌های مصری نگه‌داری می‌کنند و آنها را در 50 سال اخیر تهیه کرده‌اند، پیشنهاد کرده آنها هم روی اشیاء‌شان آزمایش‌هایی را انجام بدهند، چون به احتمال زیاد آنها هم اصل نیستند.

   قرار است زمستان امسال نمایشگاهی از این مجسمه‌ها با عنوان «مجسمه‌های مصری موزه بروکلین» برپا شود و با برپایی آن، تقلبی بودن این مجسمه‌ها به طور علنی به نمایش گذاشته شود. تا حالا تقلبی بودن 10 تا از 30 مجسمه این موزه، قطعی شده و بیشتر از نیمی از 20 مجسمه باقی مانده هم در دوران مدرن دوباره تراشیده و رنگ شده‌اند.

   بیشتر این مجسمه‌ها در دهه 60 و 70 قرن بیستم خریداری شده‌اند و رد آنها به دلال‌های عتیقه‌ای می‌رسد که در آن دوران در نیویورک یا سوییس کار می‌کردند. در آن زمان این مجسمه‌ها را از مصر با کشتی به این دو کشور می‌بردند. مدیر موزه بروکلین معتقد است حالا که تقلبی بودن این اشیاء مشخص شده، متخصصان می‌بایست از اول اشیاء حقیقی را قیمت‌گذاری کنند.

کد خبر 58027

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز