سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

این یک توصیه کاملا جدی است:اگر به همین زودی‌ها هنگام مراجعه به مراکز خرید مواد پروتئینی با 30 درصد افزایش قیمت مرغ روبه‌روشدید به هیچ عنوان غافلگیر نشوید از هوش نروید وتا حد امکان لبخند را فراموش نکنید.

محمد یوسفی، رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی تهران در گفت و گو با همشهری اعلام کرد برای ادامه حیات تولید، چاره‌ای به جز افزایش قیمت نیست.به گفته یوسفی ظرف یک سال گذشته قیمت نهاده‌ها از جمله ذرت و کنجاله در بازارهای جهانی 80 درصد افزایش یافته و تولید‌کننده هم برای تامین نیاز خود با توجه به توقف برداشت محصول داخلی، چاره‌ای جز خرید از خارج از کشور ندارد.

او تاکید می‌کند:دولت به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید نمی‌تواندبه‌طورمصنوعی از افزایش قیمت مرغ جلوگیری کند.یوسفی می‌افزاید:برای جبران هزینه‌های تولید قیمت مرغ باید دست کم 30درصد افزایش یابد.او در مورد تبعات احتمالی این افزایش قیمت می‌گوید:قیمت گذاری جدید قدرت خرید مردم را کاهش خواهد داد به همین علت انتظار می‌رود دولت برای مقابله با این بحران وارد عمل شود.

رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی پیشنهاد می‌کند: دولت به‌منظور حمایت از مصرف‌کننده وحفظ مرغ در سبد خانواده یارانه‌ای را به خرید محصول نهایی یا خرید نهاده‌ها اختصاص دهد، به عبارت دیگر هزینه تنظیم بازارقطعا بر دوش دولت خواهد بود.او درباره اجرای طرح جمع آوری توزیع فله‌ای مرغ در تهران هم می‌گوید:فعلا این طرح در تهران به اجرا در‌نیامده وسازمان دامپزشکی کماکان مسئول پیگیری آن است.

آمادگی برای ماه مبارک رمضان

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه هم با اشاره به اجرای طرح خرید تخم‌مرغ نطفه‌دار و خرید 20 میلیون تخم‌مرغ برای تنظیم بازار جوجه، می‌گوید: با متعادل شدن قیمت جوجه و همچنین جوجه‌ریزی برای ماه رمضان این طرح از 26 خردادماه متوقف و تا اوایل شهریورماه اجرا نخواهد شد.  غلامعلی فارغی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز جوجه‌ریزی ماه رمضان از اواخر تیرماه، تا‌کید می‌کند: خرید تخم‌مرغ نطفه‌دار برای تنظیم بازار جوجه هیچ تاثیری در جوجه‌ریزی ماه رمضان نداشته و جای نگرانی برای تولید ماه رمضان وجود ندارد.فارغی با اشاره به اینکه درحال حاضر قیمت هر قطعه جوجه 350 تا 450 تومان است، می‌گوید: بازار جوجه متعادل شده اما بازار مرغ‌گوشتی هنوز کشش لازم برای جذب جوجه‌ریزی را ندارند.

ترمینال توزیع تخم‌مرغ

اما مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران عمده‌ترین مشکل در صنعت مرغداری به ویژه مرغ تخم‌گذار را نداشتن سامانه توزیع می‌داند و تصریح می‌کند: تنها راهکار برای داشتن سیستم توزیع مناسب، ایجاد مراکز و ترمینال برای عرضه مستقیم محصول از تولید است که باعث بهداشتی شدن تولید، نظارت دامپزشکی و مشخص شدن قیمت‌ها می‌شود.  ناصر نبی پور می‌گوید: عمده‌ترین مشکل نداشتن سیستم توزیع است و سیستم بنکداری که ‌محصول تولیدی را از مرغداران خریده و پس از گذشت چند دست به دست مصرف‌کننده می‌رسانند باعث افزایش قیمت‌ها از 40 تا 70 درصد شده است.

نبی‌پور با بیان اینکه در این بخش واسطه‌ها تعیین‌کننده قیمت هستندمی افزاید: 90 درصد واسطه‌ها هویت ندارند و طی سال‌های اخیر سرمایه زیادی از بخش تولید را تضییع کرده و باعث گرانی محصول و متضرر شدن مصرف‌کنندگان شده‌اند که با ساخت ترمینال می‌توان محصول را مستقیم از تولید در مکان مشخصی با کد بهداشتی، تاریخ تولید و قیمت مشخص عرضه کرد و مغازه‌داران با افزودن سود مشخص، محصول را به مصرف‌کنندگان عرضه کنند. مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران می‌گوید: وزارت بازرگانی از ساخت این مراکز استقبال کرده و قول مساعدت برای تامین زمین و سرمایه برای ساخت آن را داده است که بخش خصوصی پس از ساخت به‌صورت اقساط این مبلغ را به دولت بازخواهد گرداند.

قیمت تمام شده

ناصر بنی‌پور با بیان اینکه هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری‌ هزار و 150 تومان خریده می‌شود، می‌گوید: این قیمت از قیمت تمام شده کیلویی 100 تومان و با اعمال 10 درصد سود، 230 تومان کمتر است. گران بودن بیمه، افزایش ساعتی قیمت‌ نهاده‌ها و تامین و خرید آن به‌صورت نقدی بازار تولید را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. 

 مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران با بیان اینکه هر ماه 48 تا 53 هزار تن تخم مرغ تولید می‌شود، ادامه می‌دهد: امکان کاهش دادن تولید وجود ندارد و هر ماه در حدود 50 هزار تن تخم‌مرغ تولید می‌شود که به‌دلیل مناسب نبودن بازار، مرغداران مجبورند آن را  به قیمت کمتر از قیمت تولید شده، عرضه کنند چراکه این محصول قابلیت نگهداری ندارد.قیمت برخی نهاده‌های تولید نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 70 تا 80 درصد، برخی از نهاده‌ها 300 درصد و برخی دیگر تا 400 درصد افزایش یافته است در حالی که قیمت تخم‌مرغ 24 درصد نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

قیمت کف خرید

علی آذروش دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی هم می‌گوید: تولیدکنندگان هنوز احساس امنیت برای تولید ندارند. از طرف دیگربه رغم اینکه طی روزهای اخیر دولت قیمت کف( بدون سود ) خرید مرغ زنده را از هزار و 430 تومان به هزار و 570 تومان افزایش داده است. در بازار کمتر از هزار و 500 تومان خریداری می‌شود.

آذروش با بیان اینکه بازار کشش لازم برای جذب گوشت مرغ را ندارد، می‌گوید:با توجه به اینکه در حال حاضر گوشت مرغ ارزان‌ترین کالا در سبد غذایی مردم است جای تعجب است که استقبال مناسبی از گوشت مرغ نمی‌شود که لازم است به‌منظور افزایش مصرف
فرهنگ سازی شود. 

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی می‌گوید:قیمت هر کیلو گوشت مرغ در سطح کشور از دو هزار و 400 تا دو هزار و 600 تومان در نوسان است. قیمت کف خرید مرغ زنده کیلویی هزار و 480 تا هزار تا هزار و 650 تومان است اما در حال حاضر هر کیلو 50 تومان کمتر از قیمت اعلام شده دولتی خریداری می‌شود و به رغم اینکه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است کشتارگاه‌ها باید هر کیلو مرغ زنده را هزار و 570 تومان خریداری و پس از کشتار کیلویی دو هزار و 450 تومان به شرکت پشتیبانی امور دام تحویل دهند، کشتارگاه‌ها کمتر از مبلغ تعیین شده می‌خرند.

کد خبر 58087

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز