عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما در زمینه شاخص‌های برابری جنسیتی، به خصوص نسبت به کشورهای همسایه، وضعیت خوبی داریم اما در ۲ شاخص آنقدر پایین هستیم که باعث شده رتبه کلی‌مان بالا باشد. 

زنان شوراي شهر در همشهري

به گزارش همشهری آنلاین، بهاره آروین، زهرا صدر اعظم نوری، ناهید خداکرمی، شهربانو امانی و زهرا نژادبهرام، پنج نفر از شش عضو زن شورای شهر تهران در آستانه روز زن با حضور در موسسه همشهری در نشستی در خصوص مسائل مبتلابه جامعه زنان، به‌ویژه در حوزه شهری صحبت کردند و به سوالات پاسخ دادند. 

خداکرمی در این نشست با اشاره به وجود نگاه جنسیتی در پست‌های مدیریتی کشور، گفت: کشور ما محل صادرات روزنامه‌نگاران زن، هنرمندان زن، مهندسان زن و کلا استعدادهای زنان شده است، چرا که در اینجا برای فعالیت آنها بستر مناسب وجود ندارد.

امانی نیز با مقایسه وضعیت زنان در سال‌های پیش از انقلاب و پس از آن، اظهار کرد: نسبت به سال ۵۷ و شعارهایی که دادیم، پسرفت جدی کردیم. 

وی افزود: نگاه جنسیتی به زنان پس از انقلاب نسبت به قبل از آن کمتر که نشد، بیشتر هم شد و این در حالی است که زنان به انقلاب اعتماد کردند و نشانه آن هم حضورشان در انقلاب و بعدها در عرصه‌هایی همچون پشتیبانی جنگ بود. 

امانی با بیان اینکه فقر زنانه و کووید-۱۹ هم مزید بر علت شده است، گفت: سال ۲۰۱۵ رتبه ایران در شکاف جنسیتی بین ۱۴۲ کشور، ۱۳۷ بود. در حوزه مشارکت سیاسی زنان، یعنی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نیز آمار ایران نزدیک صفر بود در حالی که آمار داخلی می‌گوید این آمار ۵ درصد است. 

همچنین نوری با تاکید بر اینکه نگاه توسعه‌گرایانه باید با عمل یکی باشد، بیان کرد: باید در ارکان جامعه این نگاه را به باور تبدیل کنیم. ارکان جامعه یعنی سیاستگذاران، مسئولان اجرایی و بهره‌برداران که توده مردم باشند. 

وی افزود: ۲ موضوع باعث شده که در حوزه زنان، در آنچه در شورای شهر دنبال کرده‌ایم و هدفمان بوده، چندان موفق نباشیم. یکی این است که هر جا سهمی برای زنان در کارها قائل شده‌ایم، انگار عرصه فعالیت بر مردها تنگ شده است. نکته دیگر خواست خود زنان است که کمرنگ بوده است. 

آروین نیز با اشاره به ضرورت حضور زنان در عرصه سیاستگذاری گفت: ما در زمینه شاخص‌های برابری جنسیتی، به خصوص نسبت به کشورهای همسایه، وضعیت خوبی داریم اما در ۲ شاخص آنقدر پایین هستیم که باعث شده رتبه کلی‌مان بالا باشد. 

وی از بالا بودن نرخ بیکاری زنان و کم بودن سهم زنان از کرسی‌های پارلمانی به عنوان ۲ شاخصی که باعث افت رتبه ایران در جهان از نظر برابری جنسیتی شده است، نام برد.

در این نشست زنان شورای شهر درباره مسائل مهمی همچون ضرورت حضور زنان در مشاغل اجتماعی از جمله آتش‌نشانی و تاکسیرانی و طراحی شهری صحبت کردند.

آروین در خصوص حضور زنان در تصمیم‌گیری برای طراحی شهری، گفت: ضرورت این امر این است که شهر را برای همه زیست‌پذیر می‌کند چراکه وقتی زنان در طراحی شهری حضور ندارند، شهر اصطلاحا «کورجنس» می‌شود؛ انگار شهر برای مردی جوان و سالم که برای طی کردن فاصله خانه تا محل کار عجله دارد، ساخته شده است. 

کد خبر 582119
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha