خبر کناره‌گیری جف بیزوس از مدیریت شرکت آمازون بازتاب جهانی گسترده‌ای داشت اما تحلیل‌ها خبر از تحول آینده جهان دارند.

جف بيزوس

به گزارش همشهری آنلاین، جف بیزوس ۵۷ ساله در حالی ثروتمندترین فرد روی زمین است که در میان غول‌های اقتصادی نامدار نیست؛ نه مانند راکفلر صنعت نفت را متحول کرده و نه مانند گیتس صنعت رایانه را پایه گذاشته اما دامنه امپراطوری او بسیار گسترده است. 

آتلانتیک نوشت امروزه بیزوس نزدیک به نیمی از کل تجارت الکترونیکی در ایالات متحده را کنترل می‌کند. جست‌وجوی محصولات مختلف در آمازون بیشتر از گوگل است و این تجارت تبلیغاتی آمازون را به اندازه ارزش کل IBM (شرکت بین‌المللی ماشین‌های تجاری) رسانده است. با یک برآورد کلی مشخص می‌شود سرویس وب آمازون تقریبا نیمی از صنعت رایانش ابری را کنترل می‌کند و موسسات گوناگونی مانند یونیلیور، جنرال‌الکتریک و حتی سیا به سرورهای آن متکی هستند. ۴۲‌درصد از فروش کتاب‌های کاغذی و یک‌سوم بازار پخش ویدئو توسط این شرکت کنترل می‌شود. پلتفرم ویدیوی آمازون، Twitch، که از محبوبیت بالایی در میان گیمرها برخوردار است، روزانه ۱۵ میلیون کاربر را به خود جذب می‌کند. مالکیت واشنگتن‌پست را نیز به این مجموعه اضافه کنید تا جایگاه بالقوه بیزوس به عنوان قدرتمندترین مرد در فرهنگ آمریکایی روشن شود.

البته دامنه فعالیت‌های او بیشتر هم شده است. ورود آمازون به معاملات املاک، مراقبت‌های بهداشتی و ایجاد سرویس «تحویل روز بعد» برای مشترکان پرایم از جمله این موارد است. احداث یک فرودگاه باری ۳ میلیون فوت مربعی در خارج از سینسیناتی و نیز زنجیره‌ای جدید از فروشگاه‌های مواد غذایی علاوه بر Whole Foods که از قبل صاحب آن است، پخش بازی‌های بیس‌بال لیگ برتر و تأمین اینترنت پرسرعت جهان با کمک پرتاب بیش از ۳۰۰۰ ماهواره به مدار زمین نیز از جمله فعالیت‌های بیزوس است. (احتمالا شما هم سرگیجه گرفتید!)

فعالیت‌های بیزوس در حال حاضر به قدری گسترده و متنوع است که درک واقعی ماهیت امپراتوری او دشوار است چه رسد به پیدا کردن نقطه پایان آرزوهای او. با توجه به قدرت وی بر جهان، حسی آمیخته از تحسین و اضطرب پیدا می‌کنیم؛ فکر کردن به اینکه جف بیزوس دقیقا چه می‌خواهد یا اینکه چه اعتقادی دارد در این شرایط سوالات کمی نیست.  

بیزوس در مراسم بهاره Blue Origin

بیزوس کلمه «بی‌وقفه» را دوست دارد اما اینکه بگوییم هدف نهایی بیزوس تسلط بر کره خاکی است درکی اشتباه از او است. جاه‌طلبی‌های او با جاذبه زمین محدود نمی‌شود. هنگامی که خبرنگاران با دوست دبیرستان بیزوس صحبت کردند گفت: «دلیل این که اینقدر پول کسب می‌کند رفتن به فضا است.» جف در سخنرانی فارغ‌التحصیلی چشم‌انداز خود را آشکار کرد و گفت روزی خواهد رسید که میلیون‌ها نفر از هم‌زمینی‌هایش به فضا منتقل شوند. او با فروش حدود ۱ میلیارد دلار از سهام آمازون، شرکت فضایی Blue Origin را تاسیس کرد تا زیرساخت‌های سفر به خارج از جو زمین را تأمین کند و آن را «مهم‌ترین کار» خود نامید.

وی این کار را بسیار مهم می‌داند زیرا تهدیدی که با آن مقابله می‌کند بسیار جدی است. تقاضای رو به رشد انرژی در نسل‌های آینده از عرضه محدود آن در این سیاره پیشی خواهد گرفت. در حالی که دیگران از غیر قابل سکونت شدن زمین به دلیل تغییرات آب و هوا ابراز تاسف می‌کنند، سناریوی بیزوس واقعا وحشتناک است. بدون انرژی کافی، جیره‌بندی و گرسنگی حتمی خواهد بود. جف معتقد است: «ما باید به فضا برویم تا زمین را نجات دهیم.» ایده‌ای که او از نوشته‌های یکی از استادان پرینستون در ۱۹۷۶ گرفت: «ما می‌توانیم یک تریلیون انسان در فضا داشته باشیم و این یعنی هزار موتزارت و هزار انشتین خواهیم داشت. این یک تمدن باورنکردنی خواهد بود.»

به گزارش بلومبرگ، اکنون بیزوس با ورود به واشنگتن و تمرکز بر شرکت فضایی خود که دو سال از SpaceX بزرگ‌تر است، روی ایدئولوژی شگفت‌انگیز خود تمرکز کرده است. در ماه گذشته، Blue Origin یک پرواز آزمایشی موفق برای انتقال گردشگران به مدار زمین انجام داد؛ شخصی که از برنامه‌های شرکت مطلع است و خواست شناسایی نشود گفت تابستان امسال افرادی حقیقی این سفر را انجام خواهند داد: «ما در یک مسابقه نیستیم و بازیکنان زیادی در این تلاش بشر برای رفتن به فضا حضور خواهند داشت.»

بیزوس در اتاق خبر واشنگتن‌پست

بیزوس در نامه الکترونیکی خود به کارمندان آمازون گفت کناره‌گیری از ریاست آمازون به او فرصت بیشتری می‌دهد تا روی «علایق دیگر» از جمله Blue Origin تمرکز کند. وی نوشت: «من تاکنون بیش از این پر انرژی نبوده‌ام و این اقدامی مربوط به بازنشستگی نیست.»

در همین رابطه بخوانید: 

بیزوس از آمازون کجا می‌رود؟

اما سوال مهم این است که چه کسی این دنیای جدید را اداره خواهد کرد؟ چه کسی قوانین آن را خواهد نوشت؟ چه کسی تصمیم می‌گیرد کدام زمینی‌ها در فضا پذیرفته شوند؟ این سوالات اساسی پاسخ روشنی ندارند؛ با این حال بیزوس با ثروت و صدای خود سعی دارد شرایط آینده زمین را به شکل مدینه فاضله مورد نظر خود شکل دهد.

کد خبر 583281
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha